فکری پویا ، ذهنی خلاق

2
3695

امروزه تقویت ضریب هوشی و آماده سازی ذهن برای هر فردی قابل توجه و برای انجام هر کاری حائز اهمیت است. زیرا هر فردی در صدد آن است تا بتواند بالاترین بازدهی و بهترین نتیجه ممکن را در یک بازه زمانی معین کسب کند.

در مورد مباحث موصوف می شود به چند نکته اشاره کرد، با امید اینکه کمک شایانی در بدست آوردن آرامش، زاویه دید باز و قدرت تمرکز قابل قبول داشته باشد.


" پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هشت چیز فراموشی می آورد؛

1- خوردن پنیر 2- خوردن پس مانده موش 3- خوردن سیب ترش و گشنیز 4- حجامت در گودی پس سر 5- راه رفتن میان دو زن 6- نگریستن به دار آویخته 7- بی خوابی 8- خواندن سنگ قبر" ( طب و نبی ص 6 )


تکنولوژی علم امروز به اثبات رسانیده که استفاده از مام ها و دئودورانت های ضد تعریق در دراز مدت باعث کاهش ضریب هوشی و در نهایت ایجاد آلزایمر می شود. مواد شیمیایی موجود در این فراورده ها از طریق غدد لنفاوی به مغز هدایت شده و سپس با استفاده مکرر برای مدت طولانی تأثیر گذار خواهد بود.

خرابی لثه ها و دندان ها نیز نقش قابل توجهی در ایجاد اختلالات فکری و عدم تمرکز مناسب دارند. به عنوان مثال: مسواک نزدن قبل خواب باعث ایجاد بوی بد، عفونت و تولید باکتری در دهان می گردد و به دلیل نزدیکی دهان و دندان به مغز باکتری های به وجود آمده از طریق مجرای بینی و مخاط دهان به مغز راه یافته و باعث پایین آمدن ضریب هوشی می گردد.

همین طور می توان گفت هر چیزی که آرامش را از انسان سلب کند تأثیر سوء در تمرکز فکر خواهد داشت. از جمله استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و استفاده از قرص های روان گردان، به طوری که استعمال شیشه و حشیش و استفاده از قرص های اکس و ... به هیچ عنوان در آزمایش های خون آشکار نمی شود ولی آثار مخرب آن در نوار های مغزی به خوبی قابل رویت هستند.


در همین زمینه محققین بررسی هایی را از تأثیرات این مواد بر روی عنکبوتی که در حال تنیدن تار انجام داده اند به طوری که ، یک عنکبوت در حالت عادی تاری را تولید کرده با شکل بسیار منظم که تمام خانه ها و منفذهای آن به صورت شش ضلعی و کاملا بی عیب و نقص دیده می شود ولی زمانی که همان عنکبوت مورد نظر را در معرض مقداری دود حشیش قرار داده اند تاری را از خود به جای گذاشته که تمامی منافذ آن دارای اشکال بسیار نامنظم و به شکل های مربع، مثلث، مستطیل، دایره و ... بوده است.

حتما نتیجه این آزمایش برای همه ما روشن و به خوبی قابل درک است.


حال باید به این مسأله پرداخت که چگونه می توان فکری پویا و ذهنی خلاق به دست آورد.

اولین مورد بارزی که می توان اشاره داشت دوری از تمامی موارد فوق الذکر است و ضمن برخورداری از این مهم می توان به موارد ذیل که به صورت مجزا ذکر شده توجه داشت:

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: پنج چیز فراموشی را از میان می برد و به حافظه می افزاید و بلغم را نیز می برد:

مسواک کردن، روزه گرفتن، قرائت قرآن، عسل و کندر ( الفردوس- ج 2 ص 197 )


1- از قدیم خوردن مویز و کندر بسیار سفارش شده که تجربه و علم امروزی هم مهر تأیید به این توصیه زده است.
2- استشمام رایحه خوشبوی یک گل می تواند در آرامش فکر و تمرکز ذهن کمک به سزایی داشته باشد.
3- بازی های فکری از جمله شطرنج نیز به ما کمک می کند تا با داشتن ذهنی خلاق به خود ببالیم.


امام رضا ( ع ) فرمود: هرکس بخواهد فراموشی اش کم شود و دارای حافظه قوی شود هر روز سه قطعه زنجبیل به عسل درآمیخته و هر روز با غذای خویش چیزی که با خردل تهیه شده باشد میل نماید. هرکس هم بخواهد عقل وی افزون گردد هیچ روزی از خانه بیرون نرود مگر پس از آنکه ناشتا سه هلیله سیاه با شکر طبرزد بجود. ( بحار الانوار ج- 62، ص 324)


در ادامه باید متذکر شد در برخی موارد نیز زمانی به وجود می آید که مغز از روی خستگی قادر به ادامه راه نیست و انسان می تواند با استفاده از راهکارهایی از جمله مصرف مواد قندی به مقدار معین و در زمان مصرف این مواد بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر مواد قندی بیش از حد معمول، در زمان نامناسب مصرف شوند باعث ایجاد شوک مغزی شده و پیرو آن نتیجه ای که حاصل می شود عکس خواسته ما خواهد بود.


برای آنکه ذهن بتواند در یک مسابقه یا امتحان و یا شرایطی از این قبیل بالاترین بازدهی را داشته باشد می توان قبل از شروع ( به خصوص در صبح) یک قاشق عسل یا یک لیوان آب قند تهیه و صرف نمود.

اما اگر خستگی ذهن در میانه راه به سراع فرد آمد می توان تنها با مصرف یک حبه قند نیروی از دست رفته را بازسازی نمود به گونه ای که ساکاروزهای موجود در یک حبه قند در مغز پحش شده و می تواند نیرو و شادابی لازم را دوباره به مغز احیا کند.


با امید اینکه در جامعه فردی رنگین کمانی، مثبت اندیش و اثر گذار باشیم.


مؤید باشید

نویسنده : امیر جبرئیلی


( 3.6 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
ميهمان
  • roz
  • ( 12 آبان 1388 )
  • 0
salam va khaste nabashaid az copy bardarie matalebeton . behtare meghdari dast be ghalam beshid va nazarate shakhsiton bishtar bashe . man tanha natijegirie akhlaghi ke mitonam az in matlab dashte basham ine ke: ankabotha zamani ke be hashish motad mishan shekle tarhashon taghir mikone va bayad onharo ba tanab be derakht bast ta tark konan.bayad yek azmayesh ham roye ankabotha zamani ke ex masraf mikonan dashte bashid .montazere natijeye azmayesh hastim.movafagh bashid
User Avatar
ميهمان
  • امیران
  • ( 13 آبان 1388 )
  • 0
ba salam man adab taghdim mikonam khedmate karbare mohtaram(roz)va pishnahad daram dar eemale nazarhaye ati adab va metanatro pishe ro gharar bedand ta jameeye javan az ghadamhaye shoma farhikhteye in abo khak estefadeye behinero dashte bashand.(dar kol matlab.jame ,rasa va ghabele estefade bod)ba sepas az shoma. K.Amiran