Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » بررسی سخت افزاری رایانه یک شطرنج باز

بررسی سخت افزاری رایانه یک شطرنج باز

شاید شما هم همانند خیلی دیگر از شطرنج بازان هنگام بررسی یک بازی شطرنج با نرم افزارهای حرفه ای مختلف از جمله Fritz ، Rybka ، Shredder ، CHESSBASE و ... مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین حرکت صرف کنید زیرا هر چه عمق و درک نرم افزار افزایش یابد با بررسی دقیق تر حرکات، می تواند بهترین حرکت را به شما ارائه دهد که این موضوع بستگی به قدرت سخت افزارهای رایانه شما نیز دارد، به خصوص امروزه که بررسی و تدارک قبل از بازی نقش مهمی در شطرنج نوین ایفا می کند. به همین دلیل بر آن شدم که سخت افزارهای مهم و اثرگذار در اجرای بهتر نرم افزارهای شطرنج را معرفی و میزان نقش هر یک را در سرعت و قدرت رایانه شما بیان کنم. قطعات موجود در هر رایانه و به طور جزئی تر در داخل کیس عبارتند از: سی پی یو ، رم ، گرافیک ، هارد و مادربورد می باشد. البته نقش هر یک از این ها در سرعت و قدرت یک رایانه به طور کلی و یک رایانه برای یک شطرنج باز متفاوت است.

حال به بررسی و توضیح هر یک از این قطعات پرداخته و نقش هر یک را برای شما بیان می کنم :

alt

1- سی پی یو (CPU): پردازنده یا واحد پردازنده مرکزی (CPU) اصلی ترین بخش کامپیوتر است . این قطعه وظایف مهمی از قبیل عملکرد های ریاضی ، منطقی ، مقایسه ای و محاسبه های مربوط به آدرس دهی در کامپیوتر را به عهده دارد . CPU مهم ترین تراشه بر روی برد اصلی هر کامپیوتر می باشد و آن مدیریت کلیه مراحل پردازش داده ها را به عهده دارد . این قطعه به صورت مستقیم و یا غیر مسقیم سایر قطعات روی برد اصلی و سایر قسمتهای کامپیوتر را نظارت و مقداردهی می کند . در واقع قدرت لازم را به نرم افزارهای شطرنج برای بررسی میلیون ها حرکات می دهد.

مهمترین قطعه رایانه یک شطرنج باز همین قسمت است. حال به مهمترین فاکتورهای یک سی پی یو که دلیل و نشان دهنده قدرت یک cpu است می پردازیم:

1-1 فرکانس کاری: یکی از مواردی که مستقیاً روی کارآیی پردازنده اثر می گذارد سرعت آن است که معمولاً بر روی آن نوشته می شود. هر چه پردازنده سریعتر باشد اطلاعات را سریعتر پردازش می کند. سرعت پردازنده ها بر حسب مگاهرتز بیان می شود و یک مگاهرتز، معادل یک میلیون چرخه در ثانیه است. در واقع میزان اطلاعاتی است که در یک بازه عملیاتی می تواند پردازش کند که یکی از عوامل مهم در قدرت یک سی پی یو است.

1-2 فرکانس مسیر: فرکانسی است که پردازنده و پل شمالی مادربورد در آن به تبادل اطلاعات می‌پردازند. قطعا هر چه این فرکانس بالاتر باشد، سرعت تبادل اطلاعات میان پردازنده و چیپست مادربورد بالا می‌رود. وابستگی پردازنده به فرکانس مسیر آن، به مهندسی پردازنده و همچنین نحوه استفاده نرم‌افزار خاص از فرکانس مسیر بستگی دارد. ممکن است یک نرم‌افزار از فرکانس مسیر بالاتر بهره ببرد و نرم‌افزار دیگر خیر. این عامل که معمولا بر حسب مگاهرتز بیان می شود که میزان اطلاعاتی است که در یک بازه زمانی می تواند منتقل شود.

1-3 حافظه داخلی (cache): سي پي يو براي اجراي برنامه ها و برداشت داده ها هم نيازمند مراجعه به RAM است؛ اما سرعت RAM چندين برابر كمتر از سي پي يو است و اگر قرار باشد سي پي يو براي هر داده منتظر ارتباط از طريق Bus بين سي پي يو و RAM باشد، وقت زيادي از سي پي يو هدر مي رود. به همين دليل از حافظه هاي شركت پذير كه اصطلاحا كش نام گرفته، استفاده مي شود.

كش يك حافظه بسيار گران و سريع است كه براي بالا بردن سرعت انجام پروسس ها به كار مي رود. به اين صورت كه طبق چندين نوع سياست هاي مورد استفاده، داده هاي مورد نياز سي پي يو در كش قرار مي گيرند و سي پي يو هنگام نياز به داده ها يا كد ابتدا به كش مي زند و اگر داده در آنجا باشد، بدون نياز به مراجعه به حافظه اصلي آن را از كش بر مي دارد كه اين كار موجب بالا رفتن سرعت كار مي شود.

مكانيسم ها و سياست هايي كه براي پر كردن كش صورت مي گيرد؛ به گونه اي است كه درصد وجود داده در كش بالا رود.كش ها معمولا دو سطح دارند. كش سطح يك يا L1 در داخل سي پي يو و با سرعت بسيار بالا است. كش سطح دو يا L2 خارج از سي پي يو است و سرعت كمتري دارد؛ اما از RAM بسيار سريع تر است و سي پي يو براي برداشت داده، ابتدا به L1 و بعد به L2 مراجعه مي كند.

1-4 تعداد هسته: امروزه این قسمت یکی از موارد مهم انتخاب خریداران این قطعه شده است به طوری که از سایر موارد باز می مانند به طوری که این قسمت امروزه به رکن مانور شرکت های مختلف تولید سی پی یو بدل شده است و مدتی است که سی پی یو های تک هسته ای از رواج افتاده و خریداران به سوی سی پی یو های چند هسته ای اشتیاق دارند. سی پی یو های چند هسته ای  کارشان تقسیم اطلاعات بین هسته ها برای پردازش اطلاعات است تا کار سریع تر انجام شود. امروزه شرکت های بزرگی چون Amd و intel با تولید سی پی یو هایی با هشت هسته قدرتی باور نکردنی به ارمغان آورده اند. نرم افزار های دیپ ریبکا 3 و دیپ فریتز 11 که با سی پی یو های چند هسته ای سازگار شده اند کارایی بالایی دارند.

1-5 تکنولوژی ساخت: شرکت های مختلف تولید این قطعه برای افزایش فرکانس کاری با مشکل های مختلفی روبرو بودند چون این افزایش فرکانس باعث افزایش گرما در قطعه شده و از کارایی واقعی آن کاسته است . این مبنا بر حسب نانو متر بیان می شود. که هرچه این تکنولوژی پیشرفته تر باشد، باعث کوچکتر شدن CPU و نزدیکتر شدن قسمتهای مختلف بر روی CPU شده و در نتیجه گرمای تولید شده را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد و هزینه ساخت آنها هم کاهش می یابد. امروزه اکثر سی پی یو های جدید با تکنولوژی 45 نانو متری ساخته می شوند.

alt

2- رم (RAM) : با آن كه واژه حافظه را می توان برای هر نوع وسیله ذخیره سازی به كار برد، اما بیشتر برای مشخص نمودن حافظه های سریع با قابلیت ذخیره سازی موقت استفاده می شود. زمانی كه پردازنده مجبور باشد برای بازیابی اطلاعات به طور دائم از هارد استفاده نماید طبیعتاً سرعت عملیات آن كند خواهد شد .به طوركل از حافظه های متعددی به منظور نگهداری موقت اطلاعات استفاده می شود. زمانی كه در حافظه های دائمی مانند هارد اطلاعاتی موجود باشد كه پردازنده بخواهد از آنها استفاده نماید باید اطلاعات فوق از طریق حافظه RAM در اختیار پردازنده قرار گیرد و سپس اطلاعات مورد نیاز خود را در حافظه Cache و دستور العمل های خاص عملیاتی را در ریجیسترها ذخیره كند. همان طور كه می دانید تمام عناصر سخت افزاری و نرم افزاری با یكدیگر كار می كنند و از زمانی كه سیستم روشن می شود و تا زمانی كه خاموش می شود، پردازنده به صورت دائم و پیوسته از حافظه استفاده می كند.

مهمترین قسمت های یک رم عبارتند از:

2-1 میزان حافظه: این فاکتور در سرعت رایانه نقش مهمی دارد. از این میزان مقداری برای سیستم عامل نصب شده بر روی رایانه شما استفاده می شود. هر نرم افزاری بستگی به کار خود از این حافظه استفاده می کند، چون سرعت بالاتری نسبت به هارد دیسک دارد.

2-2 تکنولوژی ساخت: نسل امروزی رم ها DDR است که امروزه ساختار پیشرفته تر آن DDR 2 و DDR 3 موجود است. البته تفاوت کمی میان این ها در تست های سخت افزاری مشاهده شده است ولی امروزه رم های DDR موجود نیست و DDR 3 هم قیمت بالایی دارند و بهترین گزینه رم های DDR 2 هستند.

2-3 فرکانس: فرکانس هر رم یکی از عوامل مهم در سرعت یک رم می باشد. رم های DDR تا سرعت 400 ، DDR 2 از 533 تا 1200 و DDR 3 از 1066 تا 2000 کار می کنند، این مبنا بر حسب مگاهرتز (MHZ) بیان می شوند.

2-4 تایمینگ: Timing از اساسی ترین مواردی است كه كاربران حرفه ای و خصوصا OverClocker ها به آن توجه می كنند . این مسئله باعث می شود حتی دو ماژول رم با سرعت انتقال یكسان , كارآیی متفاوتی داشته باشند .

CL معروفترین پارامتر تایمینگ است و آن مدت زمان تاخیر بین دستور داده شده از طرف CPU تا هنگام ارسال جواب است . ( زمان بین درخواست CPU و ارسال داده از طرف حافظه ) و بهتره بگیم که cl مدت زمانیست بین وقتی که در خواست اطلاعات به رم می رسه و رم اطلاعات رو پیدا کرده و می فرسته. وگرنه زمان تأخیر بین وقتی که پردازنده اطلاعات رو می خواد خیلی بیشتر از مقدار cl اعلام شده در رم ها هست.هرچه فرکانس بالا رود زمان تأخیر هم احتمالا بیشتر می شود از بین رم هایی با فرکانس مساوی، آنکه زمان تأخیر کمتری دارد بهتر است.

alt

3و4-هارد دیسک و کارت گرافیک: این دو فاکتور نقش چندانی در سیستم یک شطرنج باز ندارد. امروزه هارد دیسک ها با ظرفیت کمتر از 320 گیگابایت (GB) به ندرت پیدا می شود و البته با توجه به تفاوت کم قیمت بین آنها بهتر است از این هاردها استفاده کنید زیرا دارای رابط با سرعت بالاتر و بافر مناسب هستند. با وجود برنامه های زیاد شطرنج و حجم زیاد بعضی از آنها مخصوصا tablebase (دیتابیس آخر بازی شطرنج)که از چند گیگ  تا 1ترابات (دیتابیس کامل آخر بازی تا 7 مهره) وجود دارد بهتر است با توجه به نیازتان ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. امروزه بهترین گزینه هارددیسک های 500 گیگابایت است . اما در مورد کارت گرافیک، با توجه به اینکه نرم افزارهای شطرنج استفاده چندانی از کارت گرافیک نمی کنند حتی نوع آنبورد که همراه مادر بورد وجود دارد هم کفایت می کند.

alt

5- مادر بورد: بورد اصلی که همه قطعات بالا با آن در ارتباط هستند و به نوعی ارتباط آنها را برقرار می کند که با توجه به قطعاتی مثل سی پی یو ، رم و گرافیک باید مادر بورد سازگار با آن هم انتخاب شود.

هر چند که من به پاور به عنوان قلب تپنده یک رایانه اشاره نکردم اما یک عامل مهم در درست کار کردن قطعات دیگر است. سعی کنید از پاوری که محافظ جریان ولتاژ دارد استفاده کرده و استاندارد های امروزی را داشته باشد و البته کیسی که دارای سیستم خنک کنندگی مناسب است هم بسیار مهم می باشد.

در پایان سیستمی با قیمت 400 هزار تومان که یک شطرنج باز حرفه ای به آن نیاز دارد را معرفی می کنم که تنها کیس را در بر می گیرد.


مادربورد : ASUS – P5QL-CM – G43- Integrated Intel GMA4500 graphics قیمت 100.000

سی پی یو : INTEL–Q8300–4 CORE–2.5 GHZ–4 MB L2–1333 MHZ FSB-45 nm قیمت 160.000

رم : PARTIOT-2GB-DDR2 800 BUS-CL5 قیمت 25.000

هارد دیسک : MAXTOR – 500GB قیمت 55.000

کیس : به انتخاب شما قیمت 30.000

پاور : GREEN – GP430A قیمت 30.000

آن کس که ز شهر آشنایی است               داند که متاع ما کجایی است

مقاله از : مهدی افتخاری

( 3.6 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.