توپالف به نبرد آناند می‌رود

0
5918
برای مشخص شدن حریف ویشی آناند در رقابت بر سر عنوان قهرمانی جهان، وسلین توپالف و گاتا کامسکی مسابقه‌ای دوجانبه‌ در هشت دور را در صوفیه‌ی بلغارستان برگزار کردند. توپالف با پیروزی در بازی دوم شمشیر را از رو بست، اما کامسکی با پیروزی در بازی چهارم موفق به جبران و مساوی شدن نتیجه‌ شد.

به نظر می‌آمد که حالا شرایط به نفع کامسکی باشد، اما در دور پنجم داستانی دیگر داشت. کامسکی با تن در دادن به خطراتی در حین بازی، بازی‌های باقیمانده را به علت عدم تساوی امتیازها، حساس‌تر کرد، از دست دادن وضعیت بهتر در بازی هفتم برای او ویران‌کننده بود و کار را یکسره کرد. نتیجه‌ی نهایی 4/5 – 2/5 به نفع توپالف بود.

وسلین توپالف (2769)- گاتا کامسکی (2725)

صوفیه- بازی پنجم- 23/2/2009 [C07]

1) e4

این اولین بار در این دوره از مسابقات بود که توپالف e4 بازی می‌کرد. در این مسابقه گویی چیزهایی برعکس شده بود و کامسکی گویی می‌پنداشت با مهره‌ی سفید بازی می‌کند و این پندار ظاهراً دوطرفه بود، اما نتیجه‌ی مطلوبی در بر نداشت.

1) …… e6

کامسکی با انتخاب دفاع فرانسه، توپالف را غافلگیر می‌کند.

2) d4   d5   3) Nd2   c5

این حرکت، پس از حرکت رایج 3) …… Nf6 ، دومین حرکت رایج است.

4) Ngf3   c×d4

دیگر ادامه‌های قابل بازی برای سیاه عبارت از: 4) …… Nc6 ، 4) …… a6 و 4) …… Nf6 هستند.

5) N×d4

ادامه‌ی رایج دیگر 5) e×d5 است.

5) …… Nc6   6) Bb5   Bd7   7) N×c6   B×c6   8) B×c6   b×c6   9) c4   Bd6

alt

این وضعیت قبلاً هم در مسابقات دیده شده است، اما ادامه‌ی چندان رایجی نیست. هیجان این بازی بسیار زیاد بود، طوری که تفسیرهای من از جانب نزدیک به 25500 وبلاگ دنبال می‌شد.

10) c×d5   c×d5   11) e×d5   e×d5   12) O-O  Ne7  13) Nf3 O-O   14) Qd3

سفید به مقابله با سیستم پیاده منفرد ستون d سیاه می‌پردازد.

14) …… Dd7   15) Rd1   Rfd8

این همان وضعیتی است که من از کامسکی انتظار بازی آن را داشتم. اما با توجه به سبک توپالف، وارد شدن به چنین وضعیت‌های کند و ساکنی نامعمول است.

16) Be3   a5   17) g3

دفاع فرانسه جزو نخستین شروع‌بازی‌هایی بود که من در زمان آغاز شطرنج آموخته بودم، بنابراین من توجه خاصی به آن داشتم. در واقع من اخیراً تالیفاتی در دفاع فرانسه در حجم سه DVD داشتم و همچنین به تعدادی از شاگردانم این دفاع را به خوبی آموزش داده‌ام.

17) …... h6   18) Bb6

سیاه می‌تواند رخ ستون d خود را به دو خانه‌ی c8 یا e8 حرکت دهد. هر دو خانه خوب هستند.

18) ….. Rdc8   19) Bd4

alt

علی‌رغم این که وضعیت سفید خوشایند جلوه می‌کند، اما دشوار است که برتری خاصی را در موقعیت او بیابیم. به طور متعارف سیاه نباید حفظ وضعیت مشکلی داشته باشد، خصوصاً که کامسکی در آخربازی بسیار توانمند است.

19) ….. Bc5   20) Bc3   Bb4

کامسکی می‌خواهد فیل‌ها را تعویض کند. به نظر گاتا با تکرار حرکت 21) Bd4 Bc5 موافق است، اما توپالف با مهره‌ی سفید دوست ندارد که به این سادگی مساوی کند.

21) Be5   Bd6

سفید نمی‌تواند جلوی تلاش سیاه برای تعویض فیل‌ها را بگیرد، او تنها می‌تواند تعیین کند که در کجا این تعویض انجام شود. طرح سفید ادامه‌ی متمرکز کردن مهره‌ها در ستون d برای حمله به پیاده‌ی منفرد سیاه است.

22) Rd2   B×e5

اگر من بودم، شاید در این خانه فیل‌ها را تعویض نمی‌کردم. راهی دیگر 22) ….. Bb4 است که رخ را تعقیب کرده و با بازگشت Bd6 دنبال می‌شود. سیاه با تعویض فوری حمله‌ای به دست نمی‌آورد.

23) Ne5   Qd6

23) ….. Qe6 هم، مانند حرکت متن، حرکت خوبی است.

24) Re1   Rc7   25) Qf3   Rf8   26) Kg2 +=

alt

روشن است که سفید برای برد بازی می‌کند، هر چند که چندان هم آسان به دست نیاید. اما این برای سیاه هم چندان خوشایند نیست، سیاه باید با شکیبایی تمام بازی کند.

26) …… Rb7

به نظر می‌آید که سیاه مهره‌هایش آزادی عمل لازم را دارند و او نیازی به فضای بیشتری ندارد.

27) h4   Qb4   28) Ree2

سفید ادامه‌های خوب دیگری نیز دارد، 28) Rde2 یا 28) Red1 نیز قابل بازی هستند. سفید می‌خواهد به تلاش برای بهتر شدن وضعیتش ادامه دهد.

28) ….. Qa4

یک سوال! آرایش پیاده‌ای صحیح در این وضعیت a2-b3 است یا a3-b2 ؟ هر دو خوب هستند، اما من اولی را ترجیح می‌دهم.

29) a3  Qb4

حالا کامسکی می‌خواهد a4-a5 را با هدف تعویض پیاده‌ها بازی کند.

30) …... Qd6   31) h5   Rc7   32) Nf4

سفید به طرح فشار بر پیاده‌ی منفرد ادامه می‌دهد.

32) ….. d4   33) Re4   Nc6   34) Nd3   Rd8   35) Rc2   Nb4??

alt

این اشتباه گاتا مرا شوکه کرد،‌ سیاه یک پیاده از دست می‌دهد. شاید این بی‌دقتی ناشی از اطمینان او از مساوی بوده است. به اعتقاد من این حرکت بود که نتیجه‌ی این نبرد دوجانبه را تعیین کرد.

36) N×b4   a×b4   37) R×d4

این واقعاً تاکتیکی ابتدایی است، مشکل در 37) ….. R×c2 است که کاری از پیش نمی‌برد و پس از 38) R×d6   Rd6   39) Qa8+   Kh7   40) Qe4 رخ سیاه در c2 از دست می‌رود.

37) ….. Qf8?

این طوری پیاده‌ی دوم هم از دست می‌رود.

38) R×d8   Qd8

حالا سیاه همانند ادامه‌ای که در بالا دیدیم، مشکلات پیش رو را درمی‌یابد.

39) R×c7   Q×c7   40) Qa8+   Kh7   41) Qe4+   Kg8   42) Qb4

همان گونه که پیداست، بقیه‌ی کار تنها مسایلی تکنیکی است.

42) ….. Qc6+   43) Kg1   Qc1+   44) Kh2   Qc2   45) Qe1   Kf8

46) a3

alt

توپالف راهی برای حفظ هر دو پیاده‌ی پیش‌افتاده‌اش پیدا می‌کند، اگر 46) ….. Q×b3 ، سفید با 47) Qb4+ ادامه داده و آخربازی برنده‌ی ساده‌ای پیش روی سفید خواهد بود.

46) ….. Qb2   47) Qb4+

پس از این حرکت سفید با Kg2 و راندن پیاده‌‌های رونده‌اش ادامه می‌دهد که به آسانی به پیروزی می‌رسد.

47) …… Kg8   48) Kg2   Qe5   49) Qg4   Qb2  50) Qc8+   Kh7

51) Qc4   Q×a3   52) Q×f7

این آخربازی مثالی ساده برای آخربازی‌های برنده است.

52) …… Qb4   53) Qc4   Qb7+

سفید می‌توانست به سادگی با 54) f3 ادامه دهد، او تهدید Qe4+ با تعویض اجباری وزیرها را داشت.

54) Kg1

این حرکت هم بسیار خوب است، در واقع همه‌‌ی راه‌ها به پیروزی سفید منتهی می‌شوند.

54) ….. Qf3   55) g4   1-0

باختی تاسف‌بار! پس از چنین باخت‌هایی، بازگشت دوباره به جریان بازی بسیار دشوار است، همان‌گونه که گاتا هم نتوانست. او حتی بازی هفتم را نیز باخت و بخت به تساوی کشاندن مسابقه را از دست داد.

منبع :از یودیت پولگار در chesscafe.com

با تشکر از علی طوافی و حمید رضا عابدینی برای ارسال مقاله

( 3.2 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.