Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » رژیم غذایی مناسب برای شطرنج بازان ( بخش دوم )

رژیم غذایی مناسب برای شطرنج بازان ( بخش دوم )

رژیم غذایی مناسب برای شطرنج بازان ( بخش دوم )

قسمت اول مقاله را در لينك زير مشاهده فرمائيد.
تقریباً یک سوم بازیکنان شطرنج ( 23 نفر ) اظهار کردند که از مکمل های غذایی استفاده می کنند. رایج‌ترین اقلام مورد استفاده ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای آمینه و پروتئین ها بودند . حتی اگر مکمل های غذایی مورد مصرف استاد بزرگان مورد بررسی توسط آژانس جهانی ضد دوپینگ جهانی (WADA) برای استفاده در مسابقات و خارج از آن اجازه داده شوند ، می باید در نظر گرفت که استفاده غلط از این نوع محصولات سلامتمان را بخطرمی اندازد . شواهد علمی حاکی از این است که مقادیر مهمی از این مکمل ها حاوی مواد ممنوعه می باشند که بر روی برچسب های ( لیبل ها ) آنها درج نشده است . علیرغم اختلافات راجع به اجرای کنترل های ضد دوپینگ در شطرنج ، در بعضی رقابت های سطح بالا و مهم ( مثل قهرمانی جهان و المپیادها ) به اجراء گذاشته می شود و بنابر این یک بازیکن شطرنج می تواند بخاطر مصرف مواد ممنوعه بصورت آگاهانه و یا غیر آگاهانه مورد جریمه واقع شود.
سایر عادت های مربوطه بازیکنان شطرنج
با در نظر گرفتن تمرینات ورزشی ، 5/87% اظهار داشته اند که علاوه بر آموزش شطرنج ، فعالیت ورزشی نیزدارند. 4/51% گزارش شده که در یک سطح منظم ( سه بار در هفته و یا بیشتر ) بعنوان قسمتی از تمرینات عمومیشان ورزش می کنند . د رحالی که 1/36% اظهار داشته اند که آن را خیلی کم در طول هفته انجام می دهند و یا گاه و بیگاه به آن می پردازند . 5/12% بقیه اشاره داشتند که اصلاً هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند .
استاد بزرگان در گروه آنهایی هستند که بعضی از انواع فعالیت های ورزشی را در سطح منظم انجام میدهند و در این بین شنا ( 19 نفر ) ، دوی سبک ( 15 نفر ) و نرمش ( 14 نفر ) و درادمه فوتبال ، تنیس ، پیاده روی طولانی و دوچرخه سواری از انتخاب های گوناگون آنها می باشد.
فعالیت فیزیکی انجام شده در سطح منظم ، بویژه اروبیک ، می تواند به بازیکن شطرنج به روش های گوناگون کمک کند : شرایط بدن را بهتر کرده ، مقاومت و تولید اندورفین ( ترشحات تولید شده بوسیله بدن که اثر مثبت بر وضعیت احساسی دارند و باعث احساس آرامش می گردند ) را بهبود بخشیده و می تواند اضطراب ، افسردگی ، فشار و استرس را کاهش داده و نیز کمی عمکرد هشیاری (حافظه ، هوش ، خلاقیت ) و انرژی را بهبود بخشیده و هشیاری ذهنی را حفظ کند. انجام ورزش همچنین به حفظ و کنترل وزن مناسب کمک کرده و چربی بدن را کاهش می دهد . ورزش باعث کاهش تجمع لیپید ها (lipids) در خون شده وسطح کلسترول HDL را افزایش می دهد (� کلسترول خوب� یکی از مبناهای درمان دیابت های Mellitus است و توده های استخوانی را تقویت می کند ) .
در واقع از سالیان پیش تا کنون ، بسیاری از قهرمانان سابق و بازیکنان برجسته شطرنج برنامه هایی را داشتند که تمرینات ورزشی را نیز در برداشت .
در این بررسی سوالی نیز در مورد مصرف تنباکو برای تاثیر منفی شناخته شده این عادت بر وضعیت سلامتی گنجانده شده بود . سیگار کشیدن یکی از عوامل خطرناک بیماری های قلبی -عروقی مهم است و باعث ایجاد سرطان ریه ، حنجره ، حلق و حفره دهان و اختلالات ریوی و... می گردد . و همچنین این عادت بر مواد مغذی تاثیر منفی دارد . نیکوتین تنباکو امکان استفاده بدن از کلسیم را کاهش داده که باعث پوکی استخوان می شود . همچنین سیگاری ها از کمبود ویتامین هایی نظیر B1 ، B12 ، C و بتا کاروتن و... رنج می برند .
در این پژوهش ، ما در یافته ایم که 3/15% بازیکنان مورد بررسی اظهار داشته اند که سیگاری می باشند .
نتایج و توصییه ها
نتایج این پژوهش اطلاعاتی را درباره ورزش و عادت ها غذایی استاد بزرگان بین المللی ارائه می دهد ولی لازم به توضییح است که تحقیقات بیشتری در مورد این موضوعات مورد نیاز می باشد .
با توجه به این نتایج ، نویسنده توصییه هایی را در مورد عادت های سلامت به ورزشکاران ارائه می کند که می تواند برای بهبود عملکرد ورزشی نیز بکار گرفته شود .
* بازیکنان شطرنج باید سعی کنند هر روز صبحانه بخورند .
* اجتناب ازخوردن غذاهای سنگین و یا غذاهای دیر هضم قبل از بازی باید به عنوان یک عادت همواره مد نظر قرار گیرد . آخرین غذای صرف شده قبل از بازی باید حداقل سه ساعت قبل از آن صرف شود . اگر بازیکنی می خواهد که نزدیک به زمان مسابقه ( مثلاً یک یا دو ساعت قبل ) چیزی بخورد باید از بین میوه ها ( انواع میوه ، سالاد ، آب میوه و کشمش ) ، مشتقات غلات، بیسکوئیت ، شیرینی ماست کم چربی همراه با میوه و غلات ، نوشیدنی های ورزشی انتخاب کند .
* توصیه می شود که طی بازی مایعات مصرف شود و در صورت تمایل بازیکن ( و یا وقتی که مسابقه طولانی می شود ) غذاهای جامد نیز استفاده شود. آب معدنی ، انواع آب میوه ، چای ، قهوه ، نوشیدنی های ورزشی ، مشتقات غلات، انواع میوه ، کشمش ، میوه های خشک ( مثل بادام ) شکلات ، شیرینی ، می تواند مصرف شود . در همه موارد ، مقدار و حجم کمی مصرف شود .
* بهترین استراتژی برای هیدراسیون این است که مقدار کمی در فواصل منظم بجای مقدار زیاد وچند فاصله نوشیده شود و نگذارید تا تشنگی به شما غلبه کند. همین پیشنهاد باید در تمرین های شطرنج و فعالیت های ورزشی دنبال شود . همچنین مهم است تا فعالیت را با هیدراسیون مناسب آغاز کنیم .
* برای بازیکنان شطرنج خوب است تا مقدار زیادی مایعات برای نوشیدن را به طور افراطی در بازی های تمرینی در وضعیت هایی شبیه به تورنمنت ها آزمایش کنند ؛ بدلیل این که مشخص کنند که آیا انتخاب ها و مقادیر قابل تحمل می باشند ( و برای آشنایی با آنها ) . از نوشیدن مقادیر زیاد طی بازی های مهم که منتهی به از دست دادن تمرکز می گردد ، اجتناب کنید . همین رویه باید در غداهای جامد نیز بکار گرفته شود .
* بعضی مشخصات ادرار می تواند وضعیت هیدراسیون را نشان دهد که به بازیکنان راهنمایی خیلی خوبی می دهد . اگر در هر لحظه ای از روز رنگ ادرار زرد تیره شود یعنی این که حجم آن کم است و بوی تندی دارد و بنابراین همه این علائم نشان دهنده این است که شطرنج باز بخوبی هیدراته نشده است و در نتیجه باید حجم زیادی آب و یا مایعات که حاوی آب به میزان قابل توجه باشد ، بنوشد .
* به بازیکنان مطرح و برجسته شطرنج توصیه می شود به مشاوره های تغذیه ای – علمی اعتماد کرده تا از عهده تمام نیاز هایی که شطرنح در سطوح بالا نیاز دارد ، بر آیند . چرا که تغذیه نقش مهمی در عملکرد ورزشی دارد .
* استفاده نامناسب مکمل های غذایی و عمدتاٴ بصورت خودسرانه و یا با نظارت غیر حرفه ای منجر به اختلال درسلامتی شده و منجر به مثبت اعلام شدن کنترل های ضد دوپینگ می گردد. توصیه می گردد بازیکنان شطرنج مکمل ها را تنها توسط پزشکان بعد ازمعاینات کامل مصرف کرده و بازیکنان برجسته تنها در صورتی که در فهرست مواد ممنوعه برای شطرج نباشد ، مصرف نمایند . بازیکنان باید از دستور العمل های جهانی ضد دوپینگ آگاه باشند .فعالیت های ورزشی باید بعنوان جزئی از تمرینات بازیکنان شطرنج در نظر گرفته شود . لازم است تا در آزمایشات قلبی – بالینی پیش از شروع به این تمرینات شرکت کرده و این برنامه باید توسط یک پزشک و یا تمرین دهنده ورزشی طراحی شود .
وبلاگ آموزش شطرنج :با مديريت آقاي علي قائم مقامي
( 4.4 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
عضو سايت
  • serestian
  • ( 06 آذر 1387 )
  • 0
مفيد بود اما تو ايران اجراش سخته cl
User Avatar
عضو سايت
  • a.ghaemmaghami
  • ( 06 آذر 1387 )
  • 0
با تشکر از مدیران محترم برای درج مقاله و پیوند مربوطه در تارنمای صفحه شطرنج
و همینطور تشکر ویژه از جناب سرستیان بدلیل اظهار لطفشان ، نکته ای که حائز اهمیت است و در مقدمه بخش اول مقاله ذکر شده این است که ما نیز همسو با سایر کشور های پیشرفته باید از یک نقطه آغاز کنیم . این که این کار در ایران سخت است شکی نیست در ایران انجام کوچکترین کار ها نیز به مشکل بر می خورد . ولی در این مقوله با شما موافق نیستم چرا که در وهله اول این مقاله توصییه به خود شطرنج بازان می باشد . بدون شک همه شطرنج بازان از مضرات تغذیه بد کم و بیش آگاهند و هر فردی برای این که در طول مسابقات نتیجه مطلوب کسب کند غالبا خیلی از مسائل را رعایت می کند مثل تنظیم خواب ؛ استراحت و....

و جناب سرستیان به نظر من حتی اگر افراد 10 درصد از یافته های پژوهشی مورد وثوق را انجام دهند و نتیجه بهتر بگیرند باعث خوشحالی است و این امر نباید من و شما را در پیشبرد این کار باز دارد. و شما که خود از نویسندگان زبر دست هستید باید بیشتر افراد را ترغیب به دانش فرمایید تا این که آنها را احیانا باز دارید همانطور که در مقاله زیبایتان باعث شدید جامعه شطرنج بازان ما نگاهی نوتر به شطرنج داشته باشند . با تشکر
User Avatar
عضو سايت
  • serestian
  • ( 07 آذر 1387 )
  • 0
با درود فراوان خدمت جناب آقاي قائم مقامي
در ابتدا از اظهار لطفتان به حقير كمال تشكر را دارم
در ادامه بنده ديدگاه شمارا راجع به 10 درصدو... كاملا مي پذيرم ...البته تقصير من بود كه در نظر ابتدايي ام كمي بيشتر توضيح ندادم بله در ايران هر كاري سخت است و اين دليل نمي شود كه انسان خسته و نااميد گردد و اين يك ايده آل است اما منظور حقيقي من اين بود كه متاسفانه نه تنها در عموم جامعه ايراني بلكه حتي در خود جامعه شطرنجي كشور نيز هنوز براي خيلي ها شطرنج يك موضوع جدي نيست چه رسد برنامه هاي غذايي(مقاله شما)و مقوله هاي فلسفي(مقاله بنده) اما طبيعتا نبايد نا اميد شد و بايد ديگران را نيز تشويق به جدي گرفتن عنصر مهمي به نام شطرنج كردكه با وجود دلسوزاني چون شما اين كار اگر چه مشكل اما امكان پذير است.

با سپاس فراوان