Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » گرنک: بازگشت طوفانی مهره های سیاه!

گرنک: بازگشت طوفانی مهره های سیاه!

0
1321

 

 پس از کسب 4 پیروزی و تنها یک تساوی برای بازیکنانی که مهره سفید را در دور دوم در اختیار داشتند در دور سوم بازیکنانی که مهره های سیاه را در اختیار داشتند متحمل هیچ شکستی نشدند. 2 پیروزی برای مهره سیاه و سه تساوی در دیگر میزها حاصل کار بازیکنان در دور سوم این تورنمنت بود.

کارلسن با وجود تلاشهای بسیارش برای به اشتباه انداختن ماتیاس بلوبام جوان در این امر ناموفق بود در حالیکه کاروانا در یک بازی بسیار تند و تیز در برابر جرج میر موفق به کسب یک پیروزی ارزشمند شد. در نهایت هو یفان در یک بازی بسیار سخت نهایتا نتیجه را به "ام وی ال" واگذار کرد.

 

 

Matthias Bluebaum ½-½ Magnus Carlsen

تقابل با پایینترین ریتینگ حاضر در جدول رقابتها قطعا به مگنوس این حس را القا میکرد که شانس خوبی برای کسب امتیاز کامل از این بازی خواهد داشت، علی الخصوص که پایینترین ریتینگ دار جدول کم تجربه ترین بازیکن در بین سایرین نیز بود. با این اوصاف، "ماتیاس بلوبام" در دور قبلی و در برابر کاروانا مقاومت فوق العاده ای از خود نشان داده بود و توانسته بود با کنترل احساسات خود به خوبی فابیانو کاروانا را که برای پیروزی به آب و آتش زده بود با نتیجه تساوی متوقف کند.

اما اینبار بلوبام به صورت متفاوتی باید تواناییهای خود را نشان میداد چرا که حریف او قهرمان حال حاضر جهان بود که همه تلاشش را میکرد که حریف را در چنگال مرگبار خود که به مار بوآ مشهور است اسیر کند. در این شرایط شاید هرکسی کنترل عصبی خود را از دست داده و به اشتباه بیفتد اما بلوبام در هیچ لحظه ای از بازی لغزشی از خود نشان نداد و با ارائه یک بازی دقیق تا آخرین حرکت موفق به متوقف کردن قهرمان حال حاضر جهان شد.

 

 

Georg Meier 0-1 Fabiano Caruana

جرج میر دیگر استاد بزرگ آلمانی حاضر در رقابتها به شرایط عجیبی در برابر کاروانای بسیار آماده این روزها دست پیدا کرد. فابیانو کاروانا بسیار قدرتمندانه و پرتلاش برای کسب پیروزی بازی میکرد همانطور که در دور دوم همه تلاشش را برای پیروزی بر بلوبام به کار بسته بود، بنابراین جرج میر تصمیم گرفت که پوزیسیون را ساده کند و به این منظور شاخه تعویضی را در روی لوپز انتخاب کرد. اما بر خلاف تصورش در هیچ لحظه ای از بازی رنگ آرامش را ندید و کاروانا با انجام حرکات g5 و Rg8 در حرکات دهم و یازدهم خود خیلی سریع طوفانی به پا کرد.

اگرچه سیاه پس از 20 حرکت به وضعیت برنده ای دست پیدا کرده بود اما فابیانو در رساندن برتریش به پیروزی سریع ناکام بود و این موضوع باعث شد سفید در شرایط دشواری که داشت به بازی ادامه دهد. زمان برای هر دو بازیکن کم شده بود و در نهایت "میر" یک بار دیگر دچار لغزش شد و اینبار کاروانا شانس خود را از دست نداد و با تاکتیکی زیبا کار را یکسره کرد.

 

 

Hou Yifan 0-1 Maxime Vachier-Lagrave

پیروزی بعدی و آخرین پیروزی دور سوم در دیدار بین هو یفان و مکسیم واشیه رقم خورد. "ام وی ال" یکی از شاخه های نسبتا کلاسیک انگلیسی را در ساختار خارپشت با مهره سیاه بازی کرد، شاخه ای که به آن علاقه داشت و پیش از این آن را بازی کرده بود، بنابراین هو یفان با توجه به بررسی بازیهای حریف به سختی ممکن بود غافلگیر شود. نوآوری سیاه در این بازی درواقع یک حرکت نبود بلکه طرحی بود که در آن سیاه هیچکدام از رخهایش را در ستون نیمه باز c قرار نداد که تا چندان معمول نبود.

با وجود اجرای این طرح، خیلی سریع مشخص شد که برتری خاصی برای سیاه کسب نخواهد شد و بازی به تعادلی کشیده شد که در بیشتر حرکات بازی پایدار بود و چندان دچار نوسان نشد. تنگی زمان یک بار دیگر روی زشت خود را در این بازی نشان داد و هو یفان پیش از رسیدن به کنترل زمانی مرتکب اشتباه مرگباری شد که برای او به قیمت از دست دادن کل بازی تمام شد.

 

دو بازی دیگر این دور بدون اتفاق خاصی با نتیجه تساوی به پایان رسید و این درحالی بود که در هیچ کدام از بازیها حتی خطر مهمی برای رقم خوردن پیروزی بوجود نیامد.

در پایان این دور مکسیم واشیه لاگراو فرانسوی و نیکیتا ویتوگوف روس با کسب 2.5 امتیاز پیشتاز هستند. ادامه این مسابقات پس از یک روز استراحت در شهر بادن بادن پیگیری خواهد شد.

 

 

لینک اخبار مربوطه، جدول رده بندی و بازیهای انجام شده:

https://en.chessbase.com/post/grenke-black-strikes-back

 

( 1 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.