حرکات بعدی مگنوس!

0
1140

حرکات بعدی مگنوس!

قهرمان حال حاضر جهان مگنوس کارلسن بهار شلوغ و پُرکاری را برای خود برنامه ریزی کرده است. او امسال یک بار دیگر در مسابقات کلاسیک "گرنک" شرکت کرده است که از 31 مارس تا 9 آپریل به طول خواهد انجامید. سپس از 18 تا 29 آپریل در "شامکیر" در جمهوری آذربایجان در مسابقات یادبود ووگار گاشیموف بازی خواهد کرد و سپس در تورنمنت "آلتیباکس" نروژ از 27 ماه می تا 8 ژوئن به رقابت با حریفان خواهد پرداخت. تابستان برای کارلسن با شرکت در پنجاه و یکمین فستیوال "بیِل" از 22 جولای تا 1 آگوست آغاز خواهد شد.

 

 

از "گرنک" تا "بیِل"

حالا مگنوس کارلسن میداند که با چه کسی در مصاف دوجانبه قهرمانی جهان در ماه نوامبر روبرو خواهد شد، اما او این فرصت را دارد که پیش از این مسابقات چندین بار در رقابت های مختلف با کاروانا روبرو شود. نخستین دیدار این دو پیش از رویارویی دوجانبه قهرمانی جهان در دور اول تورنمنت "گرنک" برگزار شد که طی آن کارلسن در روزی که میتوانست با مهره سیاه بر کاروانا غلبه کند اما با کم دقتی به تساوی بسنده کرد.

تورنمنت گرنک در دو شهر کارلسروهه و بادن بادن آلمان طی ده روز برگزار خواهد شد. ده استاد بزرگ سرشناس به صورت دوره ای با یکدیگر روبرو خواهند شد. قهرمان 27 ساله جهان شرایط مناسبی داشته و امیدوار است که دومین قهرمانی مهم سال 2018 خود را پس از قهرمانی در تاتااستیل در این مسابقات بدست آورد.

لوون آرونیان مدافع عنوان قهرمانی این رقابتها، مستقیما از تورنمنت کاندیداها راهی کارلسروهه شده تا پس از نتایج ناامیدکننده اش در تورنمنت کاندیداها از عنوان قهرمانی خود در مسابقات گرنک دفاع کند.

دیگر بازیکنان شاخص در این تورنمنت فابیو کاروانا، مکسیم واشیه لاگراو و ویسواناتان آناند هستند. نیکیتا ویتیوگوف که از تورنمنت سال گذشته این رقابتها جواز حضور را بدست آورد، آرکادیج نایدیش، شماره یک اسبق آلمان که هم اکنون برای جمهوری آذربایجان بازی میکند، بانوی شماره یک جهان هو یفان، و دو استاد بزرگ برتر آلمان، جرج مایر و ماتیاس بلوبام دیگر شرکت کنندگان این رقابتها را تشکیل میدهند.

 

 

شامکیر 2018

مسابقاتی که با عنوان یادبود ووگار گاشیموف شناخته میشود و پنجمین دوره آن هم برای یادبود گاشیموف، بازیکن شاخص در کلاس جهانی که در سال 2014 پس از مبارزه با سرطان مغز دار فانی را وداع گفت امسال برگزار خواهد شد. برادر او، استاد بین المللی سرخان گاشیموف، ابتدای این ماه اعلام کرد که کارلسن هم در مسابقات امسال شرکت خواهد کرد.

لیست شرکت کنندگان در این مسابقه بسیار هیجان انگیز است اگرچه فابیو کاروانا در این مسابقات شرکت نخواهد کرد. قهرمان حال حاضر جهان در کنار سه تفنگدار آذربایجانی یعنی شخریار ممدیاروف، تیمور رجبوف و رئوف ممدوف حضور خواهد داشت. ممدیاروف به تازگی در رقابتی تنگاتنگ قهرمانی در تورنمنت کاندیداها در برلین را از دست داد و در کنار دیگر کاندیداهای ناموفق در کسب قهرمانی امسال پای به این مسابقات خواهد گذاشت: نفر سوم تورنمنت سرگی کاریاکین به همراه ولادیمیر کرامنیک و دینگ لیرن.

آنیش گیری که به عنوان دستیار اختصاصی کرامنیک در تورنمنت کاندیداها قرار داشت در این مسابقات به رقابت خواهد پرداخت، همچنین وسلین توپالوف که در ماه های گذشته در کمتر تورنمنتی دیده شده در کنار رقیب دیرینه خود کرامنیک مصاف خواهد کرد. در نهایت بازیکن شماره یک جمهوری چک، دیوید ناوارا شرکت کننگان این تورنمنت را تکمیل خواهد کرد.

این تورنمنت به صورت دوره ای بین این ده بازیکن برگزار خواهد شد. جایزه ای صد هزار یورویی برای این مسابقات در نظر گرفته شده که سهم قهرمان مسابقات 25000 یورو خواهد بود. کنترل زمانی بازیها به صورت 120 دقیقه برای 40 حرکت اول، 60 دقیقه برای 20 حرکت بعدی و سپس 15 دقیقه برای ادامه بازی به همراه 30 ثانیه پاداش برای هر حرکت از حرکت 61 به بعد خواهد بود. اگر امتیاز بازیکنان برای کسب رتبه نخست مساوی شود شاهد بازیهای رپید پلی آف برای تعیین قهرمان خواهیم بود.

شامکیر هشتمین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان است که در فاصله 40 کیلومتری شمالغربی گنجه قرار گرفته که دارای نزدیکترین فرودگاه به محل برگزاری مسابقات است!

 

 

  

مسابقات "آلتیباکس" نروژ

مگنوس کارلسن شانس رویارویی با فابیانو را در کشور خود خواهد داشت. در واقع، چهره های مشابه زیادی را در تورنمنت امسال نروژ که یک بار دیگر در شهر "استاوانگار" برگزار خواهد شد خواهیم دید. کارلسن برای ششمین بار متوالی با 10 نفر برتر جدول رده بندی فیده (یا دقیق تر 10 نفر برتر حال حاضر رنکینگ) روبرو خواهد شد. او با شخریار ممدیاروف، وسلی سو، لوون آرونیان، مکسیم واشیه لاگراو، هیکارو ناکامورا، فابیانو کاروانا، ویسواناتان آناند، دینگ لیرن و سرگی کاریاکین در این مسابقات بازی خواهد کرد تا بدون اغراق شاهد "قویترین تورنمنت ده نفره شطرنج جهان" باشیم.

تورنمنت با برگزاری رقابتهای بلیتز در روز 27 ماه می آغاز خواهد شد و آخرین دور رقابتهای کلاسیک در روز 7 ژوئن به انجام خواهد رسید. 6 دور اول رقابتها در هتل کلاریون و سه دور نهایی در سالن اصلی کنسرت شهر استاوانگار برگزار خواهد شد.

 

 

 

پنجاه و یکمین فستیوال "بیِل"

کارلسن برای اولین بار پس از کسب عنوان قهرمانی جهان در سال 2013 به "بیِل" سوئیس بازخواهد گشت. آخرین قهرمانی کارلسن در این رقابتها در سال 2011 بود در حالیکه آخرین حضور او در این رقابتها در سال 2012 با شگفتی سازی و قهرمانی غیرمنتظره وانگ هائو به پایان رسید.

شرکت کنندگان این مسابقات شامل مکسیم واشیه لاگراو دارنده پنج عنوان قهرمانی این رقابتها، استاد بزرگ جوان سوئیسی نیکو گئورگیادیس و سه بازیکن دیگر که متعاقبا نام آنها اعلام خواهد شد میباشند که یکی از آنها قاعدتا میتواند فابیانو کاروانا باشد.

تا پیش از رویارویی دو جانبه کارلسن - کاروانا در ماه نوامبر ما میتوانیم حداقل شاهد دو بازی کلاسیک و یک بازی بلیتز بین این دو باشیم.

 

 https://en.chessbase.com/post/magnus-next-moves

( 1 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.