Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » دور چهارم تورنمنت کاندیداها: امتیازهای ارزشمند کاروانا و آرونیان

دور چهارم تورنمنت کاندیداها: امتیازهای ارزشمند کاروانا و آرونیان

0
1104

دور چهارم تورنمنت کاندیداها: امتیازهای ارزشمند کاروانا و آرونیان

چهارمین دور از تورنمنت کاندیداها در برلین بسیار دراماتیک دنبال شد. بازی کرامنیک در برابر کاروانا  چندین بار دست به دست شد. درابتدا کاروانا در وضعیت بسیار بهتری بود، سپس این کرامنیک بود که فاصله ای با پیروزی نداشت که نهایتا با انجام بلاندر وحشتناکش در حرکت 59 همه چیز را از دست داد. گریشوک یک شانس عالی را برای غلبه بر دینگ لیرن از دست داد تا بازی به تساوی کشیده شود. آرونیان به لطف تدارک عالی خود در برابر کاریاکین با مهره سیاه پیروز شد و بازی ممدیاروف و وسلی سو در یک بازی نه چندان جذاب به تساوی رسید. در پایان این دور کاروانا با کسب سه امتیاز به تنهایی صدرنشین است.

یک روز بد برای روسها!

در این دور ماتیاس دویچمن – صداگذار فریتز – به طور نمادین بازیها را آغاز میکرد، او به انتخاب خود میز بازی کرامنیک را انتخاب کرد، کرامنیک میخواست با 1.e4 بازی را آغاز کند که ناگهان آقای دویچمن به شوخی به او گفت:"نمیخواهی Nf3 کنی که راه رخ به g1 را باز کنی؟! (اشاره به حمله ای که کرامنیک در بازی با آرونیان با حرکت Rg8 انجام داد)" پس از آن کرامنیک پاسخ داد: "چرا 1.e4؟ چون امروز در مود تهاجمی قرار دارم!"

و البته همینطور هم بود هرچند که در شروع بازی چندان شاهد آن نبودیم. نبرد اصلی در چندین مرحله واقعا گیج کننده بود اما سرنوشت نهایی آن کاملاً برعکس بود، نتیجه بازی به ناگهان با یک بلاندر بدموقع از کرامنیک مشخص شد.

Kramnik 0-1 Caruana

پس از اینکه حرکات  1.e4 e5 2.Nf3 Nf6 3.Nxe5 d6 4.Nf3 Nxe4بازی شد، کرامنیک 5.Qe2 را بازی کرد که به یک تعویض وزیر زودهنگام منجر میشود و به نظر میرسد شانسهای دینامیک را برای هر دو طرف به شدت کاهش میدهد. اما کرامنیک وسط بازی را بسیار تهاجمی بازی کرد که او را تا آستانه باخت هم برد. با این وجود، در اولین فاز بحرانی بازی، کاروانا بهترین ادامه را پیدا نکرد و نهایتا بازی به یک وضعیت بسیار پیچیده رسید که در آن هر دو بازیکن صاحب پیاده های رونده در دو جناح بودند. سپس نوبت کرامنیک شد که بهترین انتخابها را از دست داده و بازی دوباره به تعادل کشیده شد، البته با شانسهای متقابل برای هر دو طرف. نهایتا، کرامنیک کنترل بازی را از دست داد و کاروانا اشتباه مرگبار چهاردهمین قهرمان شطرنج جهان را به سخت ترین شکل ممکن مجازات کرد.

دور چهارم تورنمنت کاندیداها: امتیازهای ارزشمند کاروانا و آرونیان

 

Karjakin 0-1 Aronian

لوون آرونیان پس از شکست در برابر ولادیمیر کرامنیک در دور قبل ریکاوری خوبی انجام داد و تدارک بسیار خوبی در برابر کاریاکین آماده کرده بود. در روز استراحت این تورنمنت، او والدین خود را ملاقات کرد که در فاصله سی دقیقه ای مرکز شهر برلین زندگی میکنند، و یک بازی مقتدرانه را انجام داد که با پیروزی او همراه شد.

در یکی از شاخه های تند و تیز دفاع راگوزین، آرونیان یک نوآوری را برای مدافع عنوان قهرمانی این رقابتها رو کرد که کاریاکین موفق نشد پاسخ صحیح را بیابد. در دور نهم تاتااستیل 2017 در بازی بین وسلی یو و آرونیان همین پوزیسیون با رنگ مهره های برعکس بوجود آمده بود که در آن 13…Qb4 بازی شده بود. تنها چند حرکت بعد آرونیان به برتری مختصری دست پیدا کرد.

پس از 16… Nc5 انجین ها به سیاه برتری مختصری دادند – سیاه یک پیاده بیشتر دارد و سفید باید برای جبران آن مبارزه کند. کاریاکین موفق به انجام این کار نشد. او چیزی بیشتر از رسیدن به یک آخربازی با یک پیاده کمتر پیدا نکرد که در آن به خوبی دفاع کرد اما برای کسب حداقل امتیاز این بازی کافی نبود.

پس از بازی، کاریاکین شرایط خودش را مانند شرایط روز دوشنبه آرونیان توصیف کرد. "پس از Nc5 من احساسی مثل آرونیان در بازی با کرامنیک پس از Rg8 داشتم. به جای تلاش برای کسب برتری شما با مهره سفید تنها ده دقیقه پس از شروع بازی مشخصا در وضعیت بدتری قرار دارید و این موضوع حس بسیار بدی به شما میدهد".

دور چهارم تورنمنت کاندیداها: امتیازهای ارزشمند کاروانا و آرونیان

 

Grischuk ½-½ Ding Liren

گریشوک و دینگ لیرن به وضعیت نفسگیری رسیدند که هردو طرف شانسهای خوبی برای وارد کردن ضربه به حریف داشتند. گریشوک یک واریانت تند و تیز را انتخاب کرد و خیلی سریع یک سوار را قربانی داد اما در ادامه یک شانس بسیار خوب تاکتیکی که میتوانست او را به امتیاز کامل این دور برساند از دست داد. به جای آن یک پوزیسیون دو لبه با شانسهای تاکتیکی بسیار زیاد برای هردو بازیکن بوجود آمد که البته سیاه وضعیت بهتری در آن داشت اما به پیروزی رساندن آن وضعیت فوق العاده دشوار بود. گریشوک دفاع مستحکمی انجام داد و در نهایت دو بازیکن به تساوی رضایت دادند.

Mamedyarov ½-½ So

پس از دو شکست در ابتدای مسابقات، کاملا قابل درک بود که وسلی سو جانب احتیاط را رعایت خواهد کرد. پس از کسب یک تساوی در برابر دینگ لیرن در دور سوم، وسلی سو با مهره های سیاه در برابر ممدیاروف قرار گرفت و موفق شد به یک تساوی بی دردسر دست پیدا کند. هر دو بازیکن یکی از شاخه های شناخته شده در نیمزو هندی را بازی کردند که در آن سیاه یک پیاده را برای دستیابی به یک بازی فعال قربانی میکند. در حرکت شانزدهم ممدیاروف حرکت جدید 16.R.d2 را انجام داد. 16.Q.d2 را "واسیلی ایوانچوک" با مهره های سیاه در برابر "اوجنی باریف" هاوانا 2006 بازی کرده بود که در آن به مشکل خاصی برنخورد. ممدیاروف این بازی را به خوبی به خاطر داشت و در کنفرانس پس از بازی به شوخی گفت که این بازی مربوط به زمانیست که هنوز وسلی سو به دنیا نیامده بود! (البته درواقع اینطور نیست) اما درهرحال نوآوری او سود چندانی برایش نداشت و به چیزی بیش از تساوی دست نیافت.

منبع خبر: سایت چس بیس https://en.chessbase.com/post/candidates-2018-berlin-caruana-aronian-score

 

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.