Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » دور سوم تورنمنت کاندیداها: پیروزی درخشان کرامنیک

دور سوم تورنمنت کاندیداها: پیروزی درخشان کرامنیک

0
1389

پیروز بزرگ دور سوم تورنمنت کاندیداها در برلین کسی نبود جز "ولادیمیر کرامنیک". با ارائه یک حمله قدرتمند و درخشان، کرامنیک موفق شد یکی از مهمترین بازیهای خود را در برابر لوون آرونیان با مهره سیاه پیروز شود. سه بازی دیگر در این دور با نتیجه مساوی به پایان رسید. با کسب 2.5 امتیاز از سه دیدار نخست، کرامنیک هم اکنون به تنهایی صدرنشین است.

 

توجه توجه: پیاده g وارد میشود!

تورنمنت کاندیداهای برلین شروع خاصی داشت. در دور نخست سه بازی از چهار بازی برگزار شده با پیروزی یکی از طرفین به اتمام رسید، تنها لوون آرونیان و دینگ لیرن، آن هم پس از اینکه سوپراستاد بزرگ ارمنی موفق به استفاده از برتری خود نشد، در دور نخست به تساوی رضایت دادند.

در دور دوم شاهد برگزاری چهار دیدار جذاب بودیم اما با این وجود تنها یک بازی با نتیجه قطعی پایان یافت و الکساندر گریشوک با غلبه بر وسلی سو که تورنمنت را با دو شکست آغاز کرده، تنها پیروز دور دوم لقب گرفت. کرامنیک که در دو دور اول مهره سفید را در اختیار داشت تا آستانۀ کسب دومین پیروزی خود، این بار در برابر سرگی کاریاکین پیش رفت اما در نهایت نتوانست بر دفاع بسیار دقیق و بی نقص وزیر دفاع پوتین! غلبه کند.

با این وجود به نظر میرسد کرامنیک در فرم مطلوبی قرار داشته و برای این مسابقات به خوبی تدارک دیده است – که این مطلب از انتخاب شروع او در برابر کاریاکین مشهود بود - او 1.e4 را بازی کرد که در بازیهای کرامنیک کمتر آن را مشاهده کرده بودیم. با این وجود، در کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز تورنمنت، او قول سورپرایزها و نوآوری هایی را در این مسابقات داده بود. در ضمن او آنیش گیری را به عنوان مربی و همکار خود در این مسابقات به همراه دارد که به خاطر دانش وسیع تئوریک خود زبانزد است و احتمالاً قویترین مربی در بین مربیان حاضر در تورنمنت برلین هم میباشد.

 

برلین 2018 چهارمین تورنمنت کاندیداهایی است که لوون آرونیان ارمنی در آن شرکت میکند و در هر سه تورنمنت قبلی او یکی از بازیکنان محبوب برای انتخاب برای مچ قهرمانی جهان بوده همانطور که امسال هم هست.

 

 Levon Aronian

Aronian 0-1 Kramnik

در دور سوم آرونیان با مهره سفید به مصاف کرامنیک رفت. بازی با حرکات 1.e4  e5 آغاز شد و کرامنیک، آرونیان را دعوت به بازی اسپانیایی کرد که آرونیان هم این دعوت را پذیرفت و بازی پس از 2.Nf3  Nf6 در این شاخه پیگیری شد. پس از 3.Bb5 کرامنیک با 3…Nf6 "دیوار برلین" را انتخاب کرد که آرونیان با 4.d3 که به "آنتی برلین" معروف است پاسخ داد. پس از چند حرکت نه چندان جذاب کرامنیک ناگهان 7… Rg8 را بازی کرد و آماده پیشروی g7-g5 شد که این طرح به این دلیل توجیه پذیر بود که آرونیان h3 را قبلا بازی کرده بود، با این وجود حرکتی که کرامنیک در این پوزیسیون انجام داد چندان متداول نبود.

7… Rg8 یک نوآوری نبود و پیش از این بازی شده بود اما هرگز در تورنمنت های سطح بالا اجرا نشده بود. آرونیان بهت زده شده بود و چند حرکت بعد با انجام 19.Bg5 اشتباه ناخوشایندی را انجام داد.

چهاردهمین قهرمان شطرنج جهان بازی را با یک حمله ماتی بسیار زیبا به پایان رساند.

 

 

So ½-½ Ding Liren

وسلی سو و دینگ لیرن هم یکی از شاخه های محبوب در گشایش اسپانیایی را بازی کردند، گامبی مارشال. بررسی های بسیار دقیق و عمیقی در این شروع انجام شده و تنها در حرکت بیستم وسلی سو حرکت جدیدی را بازی کرد.

با این وجود، این نوآوری شرایط پوزیسیون را چندان تغییر نداد و نهایتاً مانند بسیاری دیگر از بازیهایی که در شاخه مارشال انجام میشود بازی با نتیجه تساوی پایان یافت.

 

Karjakin ½-½ Grischuk

در دوئلی که بین دو بازیکن روس حاضر در رقابتها یعنی کاریاکین و گریشوک انجام شد، شاخه جوکوپیانو در شروع ایتالیایی بازی شد. گریشوک با مهره سیاه به مشکل خاصی برنخورد و پس از 30 حرکت دو بازیکن امتیازها را تقسیم کردند.

 

Caruana ½-½ Mamedyarov

فابیانو کاروانا و شخریار ممدیاروف یکی از طولانی ترین شاخه های شناخته شده در حمله انگلیسی در سیسیلی نایدورف را بازی کردند که به یک پوزیسیون دولبه بسیار تند و تیز منتهی میشد که در آن هردو بازیکن وزیرهای خود را به اردوگاه حریف فرستادند.

چند حرکت بعد کاروانا یک تفاوت پیش افتاد. با این وجود ممدیاروف چند پیاده را در ازای تفاوت گرفت و در ضمن در جناح شاه صاحب پیاده های رونده بسیار خطرناکی شد که حتی او را امیدوار به کسب پیروزی در این مسابقه میکردند. اما در نهایت پوزیسیون به یک تعادل دینامیکی رسید و دو بازیکن به تساوی رضایت دادند. احتمالا جذاب ترین تساوی این دور در این بازی رقم خورد.

 

 منبع خبر: سایت چس بیس https://en.chessbase.com/post/candidates-round-3-kramnik-wins-brilliancy

لینک بازیها و جدول رده بندی: https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/fide-berlin-candidates-2018/3/1/2

( 1 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.