Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » هرآنچه در مورد تورنمنت کاندیداهای 2018 باید بدانید

هرآنچه در مورد تورنمنت کاندیداهای 2018 باید بدانید

0
1606

تورنمنت کاندیداهای 2018 از چند روز پیش در برلین آغاز شده و هشت بازیکن منتخب به صورت دوره ای و رفت و برگشت برای تعیین حریف مگنوس کارلسن در مچ قهرمانی جهان به مصاف هم خواهند رفت.

این مسابقات از روز شنبه 10 مارس آغاز شده است. پس از هر سه دور مسابقه بازیکنان یک روز استراحت خواهند کرد و در نهایت دور چهاردهم و پایانی این رقابتها در روز 27 مارس برگزار شده و اگر نیاز به برگزاری احتمالی تای بریک باشد در روز 28 مارس این اتفاق خواهد افتاد.

420000 یورو جایزه به این مسابقات اختصاص داده شده که سهم قهرمان 95000 یورو خواهد بود، نفر دوم برنده 88000 یورو خواهد شد و 75000 یورو هم به نفر سوم اختصاص داده میشود ضمن اینکه به تمامی هشت بازیکن شرکت کننده در این مسابقات 17000 یورو تعلق خواهد گرفت.

 

Mamedyarov and Kramnik

Shahkriyar Mamedyarow, 32, Azerbaijan, Elo 2809, World rank: 2, qualified via the Grand Prix
Vladimir Kramnik: World Champion 2000-2007, 42, Russia, Elo 2800, World rank: 3, Wildcard

So and Aronian

Wesley So: 24, USA, Elo 2799, World rank: 4, qualified by rating
Levon Aronian: 35, Armenia, Elo 2794, World rank: 5, qualified as World Cup winner

Caruana and Ding

Fabiano Caruana: 25, USA, Elo 2784, World rank: 7, qualified by rating
Ding Liren: 25, China, Elo 2769, World rank: 11, qualified as World Cup runner-up

Grischuk and Karjakin

Alexander Grischuk: Russia, 34, Elo 2767, World rank: 12, qualified via the Grand Prix
Sergey Karjakin: 28, Russia, Elo 2763, World rank: 13, qualified as the previous challenger

 

فقط یک نفر برنده خواهد شد!

همانطور که میبینید 5 نفر از بازیکنان این دوره در آخرین فهرست منتشر شده از سوی فیده در بین 10 بازیکن برتر دنیا قرار دارند و 3 بازیکن دیگر هم رده های یازدهم دوازدهم و سیزدهم را در اختیار دارند و در واقع مسابقات امسال مهمان ناخوانده ای ندارد!

بسیاری از علاقمندان به شطرنج انتظار پیروزی لوون آرونیان و روبرو شدن او با کارلسن را دارند. آرونیان علیرغم فتح بسیاری از تورنمنت های معتبر در سالهای اخیر و حضور در بین کاندیداها هرگز موفق به راهیابی به مچ قهرمانی جهان نشده اما بسیاری معتقدند امسال برای او با سالهای دیگر متفاوت بوده و برای این مدعا دلایل خاصی دارند از جمله اینکه هیچیک از کاندیداهای امسال به اندازه آرونیان با برلین، محل برگزاری رقابتها آشنا نبوده چون آرونیان مدتی در این شهر زندگی کرده و برای تیم مشهور این شهر در بوندسلیگا دست به مهره شده، او دوستان بسیاری در این شهر داره که همگی امیدوارند او را در مچ امسال قهرمانی جهان ببینند.

فابیو کاروانا در سالهای اخیر یکی از شانس های اصلی برنده شدن این تورنمنت بوده و در دوره گذشته این رقابتها تنها چند حرکت با انتخاب شدن فاصله داشت! اما در نهایت این سرگی کاریاکین بود که موفق شد پیروز رقابتها بشود.

وسلی سو در سالهای اخیر پیشرفت ناگهانی و چشمگیری داشت. این بازیکن دورگه آمریکایی- فیلیپینی گاهی اوقات شروعی رویایی در تورنمنت ها داشته اما به سرعت دچار افت شده و در نهایت قافیه را به رقبا واگذار میکند.

شخریار ممدیاروف آذری در حال حاضر بالاتر از رقبا در رتبه دوم برترین شطرنجبازان جهان قرار داشته و همانطور که در مصاحبه اش اشاره کرد، شطرنج او "رشد کرده و به بلوغ رسیده" و درحال حاضر یکی از شانسهای اصلی کسب عنوان قهرمانی به حساب می آید.

دینگ لیرن نخستین شطرنجباز چینی تاریخ است که جواز حضور در این تورنمنت را بدست آورده و باید دید موفقیت های متعدد تیمی که در سالهای اخیر بدست آورده را میتواند به صورت انفرادی هم تکرا کند یا خیر؟!

Kramnik interviewed

ولادیمیر کرامنیک، چهاردهمین قهرمان شطرنج جهان با کوله باری از تجربه یکی دیگر از شانسهای کسب عنوان قهرمانیست و باید دید که در طول سه هفته رقابت طولانی و چهارده مسابقه ای که باید برگزار کند آیا میتواند احساسات و انرژی خود را کنترل کند یا خیر؟!

سرگی کاریاکین سوگلی روسها، آیا میتواند موفقیت قبلی خود را در این تورنمنت تکرار کند؟ البته شرایط برای او نسبت به دوره گذشته متفاوت است زیرا او هم اکنون پدر شده است!

در نهایت الکساندر گریشوک، دیگر بازیکن روس حاضر در رقابتها که متخصص بازیهای برق آساست را هم نمیتوان بدون شانس تلقی کرد و باید دید در نهایت کدامیک از این 8 غول شطرنج جهان به دیدار مگنوس کارلسن خواهند رفت.

شطرنج در آلمان

آلمان تا کنون میزبان چندین مسابقه قهرمانی جهان بوده و تجربه بسیاری در برگزاری مسابقات معتبر شطرنج در طول تاریخ دارد. اما با توجه به اهمیت این تورنمنت و کیفیت بازیکنان حاضر در این تورنمنت احتمالا این مسابقات مهمترین مسابقه ایست که در طول تاریخ در آلمان تا کنون برگزار شده است.

پایتخت آلمان نه تنها یکی از مهمترین مراکز فرهنگی اروپاست بلکه خاستگاه اصلی شطرنج در المان هم محسوب میشود. قدیمیترین باشگاه شطرنج در این کشور به نام "جامعه شطرنج برلین" در سال 1828 تأسیس شد و تحولات بسیاری در تئوری شروع و آخربازی از همینجا آغاز شد.

حدوداً 200 سال پس از تأسیس باشگاه "جامعه شطرنج برلین"، هم اکنون 49 باشگاه شطرنج دیگر با حدود 2500 عضو در این شهر وجود دارد.

فدراسیون شطرنج آلمان مخصوصاً از برگزاری این تورنمنت در آلمان بسیار خوشحال است چون 2018 "سالِ امانوئل لاسکر" است. 150 سال پیش، در سال 1868 امانوئل لاسکر تنها قهرمان آلمانی شطرنج جهان متولد شد و برلین یکی از مراکز اصلی تمرینی او بود. او به همراه برادرش "برتولد" به کافه های شطرنجی این شهر می آمد و به همراه "آلبرت انیشتین" در مورد تئوری نسبیت به بحث و گفتگو میپرداخت و در ضمن در تورنمنت های بسیاری شرکت میکرد.

سایت اصلی مسابقات

 پخش زنده در Chessbase / پخش زنده در chessbomb 

منبع : https://en.chessbase.com/post/candidates-2018-berlin-schedule-and-more

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.