شروع بازی و گشایشها

2
70305

شروع بازی و گشایشها


alt

شروع بازی اولین مرحله بازی است؛ حرکات اولیه بازی که برای گسترش ( بیرون آوردن سوارها) و ایجاد یک آرایش جنگی  صورت می گیرد. هر شروع بازی ایده و هدف مشخصی را دنبال می کند که هدف مشترک همه آنها کنترل مرکز می باشد.

در شروع بازی، سفید به دلیل انجام حرکت نخست، اندکی برتری دارد. در این مرحله هدف سفید حفظ این برتری است و هدف سیاه دست یافتن به تعادل وضعیت است.

 3 اصل مهمی که در شروع بازی باید در نظر گرفت : 1- گسترش سریع و مناسب 2- کنترل مرکز 3- امنیت شاه

این موضوع بسیار مهم است که در حین گسترش سوارها، هماهنگی لازم را ایجاد نمود. باید سوارها را برای دادن مانور از خانه های خود خارج ساخت بدون اینکه در بین آنها شلوغی ایجاد نمود(سوارها مزاحم هم نباشند) . در عین حال شما باید مانع از انجام همین کار توسط حریف شده و یا انجام آن (گسترش و هماهنگی) را به تدریج برایش مشکل تر کنید.

چیزی که به عنوان حرکات تئوری شروع بازی در کتابها آمده تجربه استادان شطرنج است که برای رسیدن به اهداف فوق بکار بسته اند.

توجه : در هر گشایشی که بازی می کنید ایده کلی ، فرم یا چگونگی آرایش مهره ها و دامهای آن را بیاموزید. 

انواع گشایشهای بازی، به سه بخش تقسیم می شوند : 1- شروع بازیهای باز که طرفین بازی در حرکت نخست پیاده شاه را دو خانه به جلو

می رانند. 2- شروع بازیهای نیمه باز که سیاه به حرکت e4 سفید جوابی غیر از e5 می دهد. 3- شروع بازیهای بسته که سفید در حرکت اول به جای e4 حرکت دیگری بازی کند.

طبقه بندی گشایشها : موئسسه اینفورماتور در فرهنگنامه گشایش ها شروع بازی ها را به 5 طبقه A , B , C , D , E تقسیم کرد. و هر طبقه را به چند گشایش با واریانتهای (شاخه های یک شروع بازی) مختلف اختصاص داد.

شروع بازی و گشایشها

قواعدی که در شروع بازی باید مورد توجه قرار گیرد :

1- پیاده های مرکزی را برانید و از حرکت دادن غیر ضروری سایر پیاده ها اجتناب کنید.

2- اسبها را قبل از فیلها و سوارهای سبک را قبل از سوارهای سنگین وارد بازی کنید.

3- قبل از تکمیل گسترش، از حرکت دادن مجدد سوارها اجتناب کنید.

4- قلعه رفتن را فراموش نکنید.

5- برای کنترل مرکز و کسب فضا تلاش کنید. برای اینکار سعی کنید دست کم یک پیاده در مرکز داشته باشید.

6- در هر نوبت بهترین حرکت گسترشی را بر اساس تحرک(پویایی) و موقعیت انجام دهید.

 

 

 1e4 e5 2.f4 گشایش گامبی شاه

 

C30 : King ‘s Gambit


 

alt


 

ایده گامبی شاه (قربانی پیاده جناح شاه ) که با حرکت f4 به اجرا در می آید، با هدف منحرف کردن پیاده مرکزی e5 ، باز کردن ستون f برای رخ و تصرف مرکز با حرکت d4 است.  البته حرکت f4 باعث ایجاد ضعف در جناح شاه سفید می گردد.  گامبی شاه یکی از شروع بازیهای بسیار حاد و پیچیده است. 

 

 

شروع بازی و گشایشها

 

 

شروع بازی و گشایشها

 

download دانلود دامها و بازیهای جالب در این شروع بازی king-gambit.pgn [13.12 Kb] ( تعداد دانلود : 13144)

www.Chessboard.ir

 

( 2.6 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
عضو سايت
  • mehdi.seidabadi
  • ( 18 خرداد 1391 )
  • 5
سلام بهتر بود از گشایش متعارف تری استفاده شود.گامبی شاه دیگر استفاده نمیشود.
User Avatar
عضو سايت
  • masoudtalebi
  • ( 19 خرداد 1391 )
  • 5
با اینکه گامبی شاه دیگر استفاده نمیشود اما با تدارکات خانگی میشود امکانات زیادی از ان در اورد مانند بازی زیباب زیر از مگنوس کارلسن[Event "Bazna Kings 4th"]
[Site "Medias"]
[Date "2010.06.17"]
[Round "4"]
[White "Carlsen, Magnus"]
[Black "Wang Yue"]
[Result "1-0"]
[ECO "C36"]
[WhiteElo "2813"]
[BlackElo "2752"]
[Annotator "Rogozenco"]
[PlyCount "107"]
[EventDate "2010.06.14"]
[EventType "tourn"]
[EventRounds "10"]
[EventCountry "ROM"]
[EventCategory "20"]
[Source "ChessBase"]
[SourceDate "2010.07.15"]

1. e4 e5 2. f4 {A big surprise: the King's Gambit is extremely rare on the top
level nowadays. "Things weren't going so well in the tournament I thought I
just try it and see how it goes" said Magnus after the game.} d5 ({Carlsen
himself played once with Black} 2... exf4 3. Nf3 g5) 3. exd5 exf4 4. Nf3 Nf6 5.
Bc4 Nxd5 6. O-O Be7 7. Bxd5 Qxd5 8. Nc3 Qd8 9. d4 O-O 10. Bxf4 Bf5 11. Qe2 {
There is almost no theory here. The impression is that White can hope for an
edge thanks to his lead in development and somewhat better control in the
center, but Black has the bishop pair and should be able to hold equality.} Bd6
{A new and somewhat unexpected move, since Black is giving up the bishop pair
and leaves the queenside undeveloped yet.} ({Previously Black played} 11... Nc6
) ({Another move to consider is} 11... c6) 12. Bxd6 Qxd6 13. Nb5 Qd8 14. c4 a6
({More natural looks} 14... c6 15. Nc3 Nd7) 15. Nc3 Nd7 16. Rad1 Bg6 17. Qf2
Re8 18. h3 {White is slightly better, but since Black has no weaknesses it is
far from easy to break through.} Rc8 {What could be possibly be the purpose of
this move? It does not prepare the advance c5 and Black doesn't need to
protect the pawn c7 either. So the only explanation I find is that the Chinese
Grandmaster wanted just to wait and see how his opponent is going to make
progress.} 19. Rfe1 Rxe1+ 20. Rxe1 c6 21. d5 {Sooner or later White must make
this move.} Nf6 22. Qd4 cxd5 23. Nxd5 Nxd5 24. cxd5 Qd6 25. Ne5 {White's plan
is to play at some moment Nc4 and then advance the d-pawn. If Black prevents
it by playing b7-b5, then the weakness of square c6 is unpleasant. Therefore a
good defensive plan is needed and Wang Yue fails to find it.} Re8 ({There was
a reasonable way to force matters with} 25... f6 26. Nxg6 (26. Nc4 $2 {is a
blunder in view of} Qb4 27. Rc1 b5 {and Black wins.}) (26. Nf3 {is also bad:}
Bf7 27. Rd1 Rd8 {and White loses the d5-pawn}) 26... hxg6 27. Re6 Qc5 ({Perhaps
} 27... Rc1+ 28. Kf2 Rc2+ 29. Kf3 Qd7 {is also acceptable.}) 28. Qxc5 Rxc5 29.
d6 Rd5 {and the endgame should be a draw. For instance:} 30. Kf2 ({or} 30. h4
b5 31. Kf2 Kf7 32. Re7+ Kf8 33. Rd7 Rd2+ 34. Ke3 Rxg2 35. Ra7 Ke8) 30... g5 31.
Ke3 (31. g4 b5 32. Ke3 Kf7 33. Re7+ Kf8 34. Rd7 g6 35. Ke4 Rd2) 31... f5 32.
Re7 Rxd6 33. Rxb7 Kh7 34. a4 Kg6 35. a5 f4+ 36. Ke4 Re6+ 37. Kf3 (37. Kd3 Re3+
38. Kd4 Re2 39. Rb6+ Kf5) 37... Kf5) (25... Bf5 $5) (25... Qc5 $2 {loses due to
} 26. Qxc5 Rxc5 27. d6 Rd5 28. d7 {winning.}) 26. Re3 Rd8 (26... b5 27. Nc4 $1
Qd8 28. Rxe8+ Qxe8 29. Ne5 {is the kind of position White is aiming for.}) 27.
Nc4 Qf6 28. Re5 $1 h6 $2 {This allows White to advance the pawn.} ({After}
28... b5 29. Na5 (29. Qe3 h6) 29... h6 {Black should be able to hold the
position.}) 29. d6 $1 Bf5 (29... b5 30. d7 $1 Kh7 31. Nb6 {is also unpleasant.}
) 30. Nb6 $1 Be6 (30... Rxd6 31. Nd5 {forces Black to give up the exchange}) (
30... Qxd6 $2 {loses right away due to} 31. Rd5) 31. d7 Kh8 32. a4 {Black is
almost paralyzed and will soon end up in a sort of zugzwang.} g6 33. Qc3 Kg7
34. a5 h5 35. h4 {Here the Chinese player decided to give up the exchange and
go for a position where he said "I think I have chances to draw".} Rxd7 (35...
Bxd7 $2 36. Rd5 {loses the bishop}) (35... Qxh4 $2 36. Rxe6+) ({Black could
still wait with} 35... Kg8 {but then} 36. Rc5 ({or first} 36. g3) 36... Qxc3 (
36... Qxh4 37. Rc8) 37. Rxc3 Kf8 38. Rc7 {and White wins.}) 36. Nxd7 Bxd7 37.
Qd4 Bc6 38. b4 Bb5 39. Kh2 Ba4 40. Rd5 Bc6 41. Qxf6+ Kxf6 42. Rc5 Ke6 43. Kg3
f6 44. Kf2 Bd5 45. g3 g5 $2 {This loses by force, but on the other hand the
position must be lost anyway. White brings the king to d4, then attacks with
the rook the pawn f6, forcing Black to play Ke6, then White goes with the king
to b6 and takes with the rook on b7, winning.} 46. g4 $1 {This way White
creates a passed h-pawn, which decides quickly.} hxg4 47. h5 Be4 48. Rc7 f5 49.
h6 f4 50. h7 g3+ 51. Ke1 f3 52. h8=Q f2+ 53. Ke2 Bd3+ 54. Ke3 1-0