صفحه اصلی » مقاله و ترجمه » "با «پیتر لکو» همه چیز بسیار سرگرم کننده است!" مصاحبه ای با «وینسنت کیمر» قهرمان مسابقات آزاد گرنک

"با «پیتر لکو» همه چیز بسیار سرگرم کننده است!" مصاحبه ای با «وینسنت کیمر» قهرمان مسابقات آزاد گرنک

8 اردیبهشت 1397, 19:09 توسط : BehMeh

در روزهای آغازین ماه آوریل، نابغه 13 ساله آلمانی «وینسنت کیمر» با قهرمانی در تورنمنت بسیار سخت گرنک در کارلسروهه آلمان توجهات بسیاری را به خود معطوف کرد. در مصاحبه ای صمیمی که با او انجام شد، «کیمر» علاوه بر توضیح مراحل آماده سازی خود،برای این تورنمنت، بیان کرد که چگونه خود را برای آخرین دور تورنمنت آماده کرده، دید مثبت و خوشبینانه چگونه در حین بازی به او کمک کرده و چرا او از دوچرخه سواری برای حفظ آمادگی خود استفاده میکند.

 

"من نبرد ایده ها را دوست دارم"

 آندره شولز (خبرنگار): قهرمانیت را در مسابقات آزاد گرنک در کارلسروهه تبریک میگم! عنوانی که به دست آوردی احتمالاً بزرگترین موفقیتیست که برای یک نوجوان 13 ساله تا کنون در یک مسابقه بین المللی شطرنج بدست آمده. موفقیتت را چگونه ارزیابی میکنی؟ و چه تجاربی از این مسابقات بدست آوردی؟

 

وینسنت کیمر: در دو دور اول رقابتها حس خوبی داشتم و از بازیهام لذت میبردم. تساوی در برابر آنتون کوروبوف شرایط خوب من را تأیید میکرد. وقتیکه شما با خوشبینی وارد بازی میشی بسیاری از چیزها آسانتر میشوند. این موضوع قطعا کمک بسیار زیادی در چهار دور آخر رقابتها، در برابر بازیکنان قدرتمند حاضر در رقابتها به من کرد. برای خودم، این مسابقات باعث شد متوجه شوم که در مسیر درستی در شطرنج قرار دارم.

 

خبرنگار: در دور آخر رقابتها در برابر یکی از بهترین بازیکنان جهان یعنی ریچارد راپورت قرار گرفتی و بازی بسیار هیجان انگیزی بود. آیا قبل از مسابقه به این دلیل که این امکان برایت وجود داشت که با پیروزی بر راپورت قهرمان مسابقات شوی، استرس نداشتی؟ آیا همه اما و اگرها را محاسبه کرده بودی یا اینکه خوش شانس هم بودی؟!

 

وینسنت کیمر: من تقریباً آرام بودم. من مطمئن بودم که تا همینجا هم قطعاً یک نورم استاد بزرگی گرفتم و حتی در صورت شکست در دور آخر، باز هم این مسابقه برای من مسابقه خوبی محسوب میشد. اما من کمتر در مورد احتمالات ممکن که باعث قهرمانی من در این تورنمنت میشد فکر میکردم که احتمالاً خیلی خوب بود چون باعث شد بتوانم به خوبی روی بازی تمرکز کنم. البته، من واریانت های بسیار زیادی را در طول بازی محاسبه کردم اما مطمئن نیستم که آیا واقعا همه واریانت های لازم را محاسبه کردم یا نه!

 

 World Champion Magnus Carlsen follows the events in the game between Rapport and Keymer 

 

خبرنگار: آیا چنین بازی های هیجان انگیزی برای مدتی طولانی در ذهن تو خواهند ماند؟ آیا بعد از چنین بازیهایی میتوانی راحت بخوابی؟

 

وینسنت کیمر: خب، بعد از این مسابقه خیلی طول کشید تا بتوانم بخوابم! بعد از مراسم اهدای جوایز، من چند مصاحبه داشتم و سپس بازی را با «پیتر لکو» به طور مختصر آنالیز کردم. بعد از مراسم ما خیلی دیر به خانه برگشتیم. در پایان روز با اینکه روز فوق العاده ای داشتم اما آنقدر خسته بودم که خیلی سریع خوابم برد.

 

خبرنگار: در یکی از مسابقاتی که جدولی حتی قویتر از گرنک داشت، در جبل الطارق و در ماه ژانویه، شرایط به خوبی این مسابقات برای تو پیش نرفت. تو در آنجا مشخصاً مشکلات زیادی در بازی با اساتید بزرگ داشتی. چه چیزی در کارلسروهه برای تو تغییر کرد؟

 

وینسنت کیمر: در کارلسروهه من در سلامت کامل بودم و به خوبی استراحت کرده بودم. وقتی به جبل الطارق رفته بودم گلودرد داشتم و با اینکه همه تلاشم را برای موفقیت در آنجا انجام دادم اما در بازیهای حساسم در برابر بازیکنان قدرتمند، بیماریم عوارض خود را نشان میداد. قبل از تورنمنت گرنک، من در تعطیلات بودم و میتوانستم به خوبی استراحت کنم. همه اعضای خانواده به همراه من به کارلسروهه آمده بودند تا همه شرایط برای من مهیا باشد و طبیعتاً با این شرایط من احساس راحتی میکردم. علاوه بر اینها، بازیها به اندازه کافی کوتاه بودند که این موضوع زمان لازم را در اختیار من قرار میداد که بتوانم عصرها  به باشگاه بدنسازی بروم.

 

خبرنگار: چطور خودت را برای مسابقات آزاد گرنک آماده کردی؟

 

وینسنت کیمر: هفته قبل از مسابقات من برای شرکت در جلسه تمرینی برای مسابقات قهرمانی تیمی زیر 18 سال اروپا که امسال در آلمان برگزار خواهد شد در برلین بودم. ما دو بار به محل برگزاری مسابقات کاندیداهای قهرمانی جهان رفتیم و بازیها را دیدیم و در ضمن من با «الکسی شیروف» تمرین میکردم. هر دوی این اتفاقات بسیار عالی بودند. بعد از آن من شروع به آماده کردن خودم برای این مسابقات کردم که برای این کار میزان ساعات تمرین شطرنجم را کاهش دادم تا با استراحت کافی به خوبی آماده حضور در مسابقات شوم.

 

خبرنگار: تو معمولاً با "پیتر لکو" تمرین میکنی؟

 

 

وینسنت کیمر: با پیتر همه چیز بسیار سرگرم کننده است. او شخصی مثبت است و انرژی مثبتش را به شطرنج منتقل میکند. روزهایی که با او تمرین میکنم، تمرینات بسیار شدید است و حتی در زمان استراحت ما با هم به دوچرخه سواری میرویم یا با هم قدم میزنیم و صحبت میکنیم. پاییز سال قبل بود که در حین دو دور اول رقابتهای بوندسلیگا پیتر را ملاقات کردم (ما هر دو در تیم SF Deizisau بازی میکردیم). در ماه نوامبر، پیتر تصمیم گرفت که در مسابقات قهرمانی زیر 20 سال جهان مربی من باشد و از آن موقع تا کنون با او تمرین میکنم.

 

 Peter Leko, Vincent Keymer, Hans-Walter Schmitt

 

خبرنگار: چقدر از موفقیتی که بدست آوردی شگفت زده شدی؟ تو یکی از بهترین بازیکنان زیر 14 سال جهان هستی. این موضوع خوب است یا برای تو بار مسئولیتی ایجاد میکند؟ دوستان و هم شاگردیهایت چه واکنشی دارند؟ آیا بعضی وقتها عجیب رفتار میکنند؟

 

وینسنت کیمر: دوستان من میدانند که من شطرنجباز هستم اما احتمالاً خیلی این موضوع را دنبال نمیکنند. برای آنها من همان وینسنتی هستم که پیش از مسابقات کارلسروهه بودم. که در واقع همینطور هم هست! با اینحال من از واکنشهای مثبتی که به موفقیت من در کارلسروهه نشان دادند خوشحال هستم اما این موضوع خیلی برای من اهمیتی ندارد. من فقط تلاش میکنم که تمریناتم را ادامه دهم و بیش از اینها پیشرفت کنم.

 

خبرنگار: آیا برای تفریحات دیگر به غیر از شطرنج وقت کافی داری؟ آیا ورزش میکنی؟

 

وینسنت کیمر: اخیراً من خیلی به دوچرخه سواری علاقمند شده ام. تمرینات فوتبال و هندبال همیشه در وقتهای خاصی امکان پذیر است که معمولاً با برنامه من مطابقت ندارد. اما دوچرخه من همیشه در دسترسم قرار دارد و من هرزمان که دوست داشته باشم میتوانم از آن استفاده کنم. من چشم انداز پر از تپه ای که در نزدیکی خانه خود داریم و تاکستانهایی که با دوچرخه از وسط آنها عبور میکنم را خیلی دوست دارم. با اینحال من پیانو هم میزنم که البته باید اعتراف کنم که هر روز تمرین نمیکنم!

 

خبرنگار: والدین تو هر دو موزیسین هستند. آیا تو هم ارتباط خاصی با موسیقی داری؟ به کدام سبک موسیقی علاقه داری؟

 

وینسنت کیمر: من موسیقی کلاسیک و مشخصا قطعات پیانو را دوست دارم. گاهی اوقات زمانی که مادرم، در اپرا اجرا داشته باشد من هم برنامه ریزی میکنم که برنامه آن روز عصرم را خالی کنم تا در این اپرا حضور داشته باشم. اما معمولاً بعد از ظهرهایم بیشتر شطرنجی هستند!

 

خبرنگار: سیستم مدارس در آلمان انتظارات بالایی از دانش آموزان دارد و غالباً زمان کمی را برای فعالیت های دیگر دانش آموزان باقی میگذارد. چگونه این موضوع را مدیریت میکنی که بتوانی تمرینات شطرنجت را هم انجام بدهی و در مسابقات حضور پیدا کنی؟

 

وینسنت کیمر: البته! گاهی اوقات من به این موضوع فکر میکنم که اگر مثل بعضی از بازیکنان خوب هم سن و سال خودم در سایر کشورها اصلاً به مدرسه نروم یا حداقل گاهی اوقات بروم چه تأثیری بر رشد شطرنجم خواهد داشت؟! اما با این وجود مدرسه از ما آنقدرها هم که شما میگویی انتظار ندارد هرچند که باید همیشه در کلاس چه از لحاظ فیزیکی و چه ذهنی حاضر باشی. اما من کلاسم را در مدرسه دوست دارم. خوشبختانه، من تقریباً تمام بعد از ظهرها و همینطور همه آخرهفته ها را برای خودم دارم و تا جاییکه به یادگیری برای مدرسه مربوط میشود، تلاشم را برای مدیریت این موضوع انجام داده ام و تا کنون این کار به خوبی انجام پذیرفته است.

 

خبرنگار: آیا شطرنج وقتی که بسیار جدی میشود باز هم لذتبخش است؟

 

 

وینسنت کیمر: البته! موضوع اصلی درباره حرکات و طرح هاست که به صورت عینی درست یا غلط هستند. اما با صبر و شکیبایی  شما گاهی میتوانید ایده های جدیدی پیدا کنید. این موضوع برای من بسیار هیجان انگیز است. من گاهی اوقات فکر میکنم که شاید بتوانم شطرنج را در سطوح بالاتر با استایل شخصی خودم بازی کنم. من واقعاً از این موضوع لذت میبرم.

 

خبرنگار: زیباترین وجه شطرنج برای تو چیست؟

 

وینسنت کیمر: من نبرد ایده ها، طرح ها و محاسباتی که بازیکنان انجام میدهند را دوست دارم. اگر بتوانم طرح خودم را در صفحه پیدا و درک کنم بسیار خوشحال میشوم!

 

خبرنگار: تمرینات شطرنج و شرکت در مسابقات مختلف هزینه بر است. آیا تو حامی مالی خاصی داری یا به صورت شخصی هزینه ها را پرداخت میکنی؟

 

وینسنت کیمر: در اینجا این موضوعات بسیار خوب هستند. برگزار کننده مسابقات گرنک مرا از لحاظ مالی ساپورت میکند و به من کمک میکند که در هر مسابقه ای که بخواهم، شرکت کنم و درضمن این حمایت مالی جلسات تمرینی من را هم پوشش میدهد. این موضوع بسیار خوب است که میدانم مردم اینجا همه جوره مرا حمایت میکنند. در ضمن من از طرف فدراسیون هم ساپورت میشوم، برای مثال کمپ های تمرینی و جلسات تمرینی از طرف فدراسیون برای من مهیا میشود.

 

خبرنگار: آیا شطرنجباز خاصی را به عنوان الگوی خود قرار داده ای؟ آیا اهداف شطرنجی مشخصی برای آینده نزدیک و دور خود داری؟ آیا هرگز به اینکه در آینده به یک شطرنجباز حرفه ای و تمام وقت تبدیل شوی فکر کرده ای؟

 

 

وینسنت کیمر: من الگوی خاصی ندارم اگرچه بسیاری از بازیکنان قدرتمند شطرنج دنیا را تحسین میکنم. همانطور که در شطرنج هم همینطور است، همواره اهداف مشخصی دارم. ضمناً میتوانم تصور کنم که به یک شطرنجباز حرفه ای تبدیل شوم. البته برای این کار باید در ابتدا به اندازه کافی قوی بشوم. در غیر اینصورت، دوست دارم که تحصیلاتم را بعد از اتمام مدرسه ادامه دهم.

 

خبرنگار: متشکرم و برایت آرزوی موفقیت دارم!

 

منبع خبر : Chessbase

بازگشتچاپ