Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » اعداد و ارقام : عملکرد مگنس کارلسن در نانجینگ و رکوردشکنی در تاریخ

اعداد و ارقام : عملکرد مگنس کارلسن در نانجینگ و رکوردشکنی در تاریخ

 

با کسب نمره 8 از 10 در تورنمنت اخیر مگنس کارلسن 18 ساله به کتاب رکوردها وارد شد. اما آیا نتیجه بازی هایش در میان تمام دوران بهترین عملکرد را دارد؟

آمارگر شطرنج ، جف سوناس عملکرد نانجینگ مگنس را ارزیابی کرده و آن را در چشم انداز تاریخ قرار داده است.


عملکرد مگنس کارلسن در نانجینگ


جف سوناس می نویسد:

بسیاری از افراد به من ایمیل زدند و پرسیدند که من فکر می کنم عملکرد اخیر مگنس کارلسن در نانجینگ ، در تمام دوران بهترین عملکرد بوده است.

محاسبات من نشان می دهد که عملکرد مگنس بهترین عملکرد از زمان مسابقه گری کاسپاروف در لینارس 1999 بوده است و یکی از 20 عملکرد برتر در تاریخ شطرنج است.

آن قطعا بهترین عملکرد در رده نوجوانان بوده است.

alt

وب سایت chessmetrics شامل ریتینگ بازیکنان طول تاریخ از سال 1843 تا ژانویه 2005 است و این به ما اجازه می دهد تا به عملکرد تورنمنت ها در طول تاریخ برای اندازه گیری بهترین عملکرد بنگریم.


برای این محاسبه دو روش مهم و اصلی وجود دارد. یکی این است که ریتینگ عملکرد خام، به طور نمونه گیری محاسبه شود تا عملکرد را اندازه بگیرد ، که این روش حق بازیکنانی که نتایج قوی در تمام طول یک تورنمنت به دست می آورند نیست و در مقابل کسی که همان درصد امتیاز را در یک مسابقه کوتاه بدست می آورد.

بدین گونه من یک روش بهبود یافته دارم که با توسل به بررسی بازی های بیشتر متقاعد کننده تر می باشد و این بهترین ارزیابی از قدرت یک بازیکن را نشان می دهد.


چالش دیگر این است که چگونه ریتینگ سرتاسر دوران را مقایسه کنیم.

موضوع خیلی پیچیده و جنجالی است که باعث افزایش بحث و جدل می شود. همه ریتینگ های سایت chessmetrics و ریتینگ عملکردها تا تاریخ 2005 بیان شده اند و اگر شما می خواهید عملکردها را تا سال 2009 مقایسه کنید می توانید از ریتینگ 2009 فیده استفاده کنید.

سپس شما نیاز دارید تا ابتدا 29 امتیاز از ریتینگ فیده هرکس کم کنید به سبب افزایش ریتینگ فیده از سال 2005.


من تصمیم گرفتم تا مچ ها (matches) را از اول و دوم لیست زیر حذف کنم ، و تنها تورنمنت ها را ملاحظه می کنیم.

اینجا لیستی از بهترین عملکرد در تورنمنت های پنج سال گذشته است. شما می توانید ببینید که عملکرد کارلسن در ابتدای نمودار است.( opp میانگین ریتینگ حریفان در مسابقه است.)


بهترین عملکرد بازیکن در مسابقات از ژانویه 2005

alt

در حقیقت با اطمینان می توان گفت این یکی از بیست عملکرد برتر تاریخ شطرنج است و احتمالا بهترین عملکرد بعد از گری کاسپاروف در لینارس 1999.


بهترین عملکرد بازیکنان در طول تاریخ

alt

مردم اغلب در مورد عملکرد 100 درصدی بابی فیشر در مسابقات آمریکا به سال 1963 می پرسند. عملکردش با توجه به قدرت حریفانش جریمه شد و از بین رفت. روش من او را در رده سی و دوم در طول تاریخ همراه با وسلین توپالوف در سن لوئیس به سال 2005 قرار می دهد.


سرانجام، قابل توجه آن است که مگنس کارلسن هنوز هم تنها 18 سال سن دارد. شکی در ذهن من نیست که این بهترین عملکرد در رده سنی نوجوانان است. اینجا یک لیستی از بیست عملکرد برتر در طول تاریخ توسط نوجوانان است. ( همه نوع مسابقات را در بر می گیرد.)


بهترین عملکرد توسط نوجوانان

alt

منبع خبر: chessbase

استفاده از مطالب سايت با ذكر نام سايت بلا مانع است

 

( 3 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.