Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » آیا لنین و هیتلر بر روی صفحه شطرنج با هم رویارویی داشته اند؟

آیا لنین و هیتلر بر روی صفحه شطرنج با هم رویارویی داشته اند؟

0
3973
موضوعی که در خبرها بحث برانگیز شده است، یک تصویری است که توسط شخصی به حراج گذاشته شده است.
این تصویر هیتلر و لنین را در سال 1909 نشان می دهد که شطرنج بازی می کنند ؛ هنگامی که آنها در وین یکدیگر را ملاقات کرده اند.
این تصویر که توسط استاد هنر یهودی هیتلر طراحی شده قیمت پایه 40000 پوند دارد. اما آیا این واقعا حقیقت دارد و تصویری اصل است؟
مورخ شطرنج، آقای ادوارد وینتر مطلب و موضوع چندین سال پیش را برای ما توضیح می دهد :

روسیه امروز، دیلی تلگراف و روزنامه های دیگر، از حراج یک شیء بحث بر انگیز گزارش داده اند.
یک تصویر سیاه قلم از هیتلر و لنین بر سر صفحه شطرنج.
صاحب تصویر از اعتبار و اصالت آن مطمئن است.
مورخان، اگرچه با او موافق نیستند اما پنج کپی از این طرح سیاه قلم وجود دارد که در یکی از آنها جایی دارد که با مداد امضایی از هیتلر و لنین وجود دارد که 80 درصد کارشناسان از اصل بودن امضاها اطمینان دارند.

alt

داستان بنا بر گفته روزنامه روسیه امروز از این قرار است که در سال 1909، آدولف هیتلر یک هنرمند رابط در وین بود و لنین در تبعید به سر می برد و خانه ای که آنها در آن بازی می کردند متعلق به یک خانواده یهودی بوده است.
این سیاه قلم توسط استاد هنر رهبر آینده آلمان، خانم اما لاونسترام و به تاریخ 1909 طراحی شده است. هم اکنون تصویر و شطرنج با هم متعلق به نوه نگهدارنده خانه است که می خواهد آن را بفروشد.
فروشنده بیان می کند که پدرش همه زندگی اش را فدا کرد تا اصالت این تصویر را اثبات کند.
گروهی با همراهی هم 300 صفحه سند فراهم کرده اند که نشان می دهد امضاها و کاغذ تصویر اصالت دارد.
کارشناسان هنوز نسبت به آن شک و تردید دارند. مورخان هیچ اطلاعاتی درباره دلیل ملاقات هیتلر و لنین ندارند. در آن زمان لنین بی مو بوده است و با توجه به تصویر که هیچ یک موهایشان کم نمی باشد احتمالا هیتلر شخص سمت چپ تصویر و لنین در برابر آن نشسته است. یکی از دلایلی که حراج کننده تصویر برای این موضوع ارائه می دهد این است که لنین به منظور توطئه ای کلاه گیس بر سر نهاده است.
مورخ انگلیسی هلن راپاپورت، که کتاب ( توطئه: لنین در تبعید) را نوشته است. اعتقاد دارد که این تصویر سیاه قلم ثمره تخیل است. او چنان وانمود کرده که بازیکن مقابل هیتلر می تواند هر شخص دیگری از بلشویک ها باشد و یا یکی از آشنایان لنین که مهاجرت کرده است.
این اولین باری نیست که با یک تصویر بحث برانگیز روبرو می شویم.

منبع خبر : Chessbase


( 3 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.