Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » گوناگون » اسکرین سیور فیشر به همراه بیوگرافی

اسکرین سیور فیشر به همراه بیوگرافی

1
8715
بيوگرافي رابرت جیمز(بابی)فیشر(2008- 1943) Fischer 
Full name: Robert James Fischer
Country :USA, Iceland 
Born: March 9, 1943
Chicago, Illinois, United States 
Died :January 17, 2008 (aged 64)
Reykjavik, Iceland
Title: Grandmaster
World Champion: 1972-1975 (FIDE)
Peak rating :2785 (July 1972)
فيشر، يازدهمين قهرمان شطرنج جهان در سال 1943 در شهر شيكاگو به دنيا آمد و در شش سالگي با شطرنج آشنا شد. بازي فيشر از همان آغاز پخته بود؛ جايي كه بيشتر جوانها غرق در تاكتيكها مي شدند فيشر بازي پوزيسيوني را ترجيح مي داد. فيشر در گشايشها خود را محدود كرد اما گشايشها را حتي از نويسندگان هم بهتر مي دانست. برخلاف نوابغي چون مورفي و كاپابلانكا، گشايشها را با وسواس و ريزه كاري مطالعه مي كرد و هر شاخه جديدي كه در سراسر جهان انجام مي شد مي دانست . وقتي دانش آموز بود دائما مطالعه مي كرد و نشريات شطرنج را مي خواند .
غريزه فيشر براين اساس بود كه پوزيسيونهايي را كه اغلب استادان به محض رسيدن به آن پيشنهاد تساوي مي دادند ادامه مي داد تا به فرصتهايي براي كسب برتري دست پيدا كند. جواب او به يك تقاضاي مساوي اين بود " البته كه نه" بازي با او مشكل بود، از موقع شروع بازي ، چشمان تيزبينش را به صفحه شطرنج مي دوخت و به ندرت سرش را براي ديدن بازيهاي ديگر بلند مي كرد. تمايل به پيروزي وي را قادر مي ساخت كه با ركوردهاي بالا در مقابل حريفانش پيروز شود . همچون آلخين داراي يك نوع تعصب فكري بود اما برخلاف او، فيشر تا موقعيكه بازيكن فعالي بود سلامتي اش را در حالت خوبي نگهداشت .
فيشر دانش عميقي راجع به خطوط گشايشي تند و تيزي كه غالبا قبل از تورنمنتها آنها را تجزيه و تحليل مي نمود داشت. استراتژي اش در پوزيسيونهاي ساده، آشكارا رسيدن به همان هدف كاپابلانكا بود. دانش گشايشي اش را خاصه به هنگام بازي با سفيد به خوبي بكار مي برد. در جائيكه كلا فضا و كنترل بازي را در دست مي گرفت از آن به گونه اي پر قدرت استفاده كرده و حريف را مجبور به دفاع مي نمود تا اينكه مقاومتش در هم شكسته شود .
کار بزرگی که فیشر در شطرنج جهان انجام داد این بود که در مسابقاتی که اکثر شطرنج بازان حاضر در آن روس بودند ، توانست بالاتر از روسها قرار بگیرد(روسها در بعضی از مسابقات تحت فشار مأموران امنیتی شوروی ناچار به تبانی با یکدیگر بودند).مسابقه مقدماتی قهرمانی جهان در سال 1971 به پیشنهاد فیشر به روش حذفی انجام شد. مسابقه قهرمانی جهان 1972 فیشر-اسپاسکی بیش از آنکه یک مسابقه شطرنج باشد، صحنه نبرد ----- غرب و شرق بود . فیشر همواره در شطرنج جنجال ساز بود! در سال 1975 او به دلیل برآورده نشدن خواسته های فراوان و بعضاً غیر منطقی خود از سوی فدراسیون جهانی ، حاضر به مبارزه با کاریوف نشد و قهرمانی جهان را از دست داد . بعد از 20 سال فيشر در سال 1992 در يك رويارويي دوجانبه كه با اسپاسكي (در 30 دور )ترتيب داده شده بود شركت كرد و با نتيجه 17/5 بر 12/5 به پيروزي رسيد( 10 برد، 5 باخت و 15 مساوي). فيشر بعد از آن در هيچ مسابقه اي شركت نكرد تا در 17 ژانويه 2008 (بخاطر بيماري کلیوی) در منزلش در ريك ياويك ايسلند درگذشت.
آثار و هنر نماييهاي فيشر :
در 13 سالگي با بازي درخشانش عليه بايرن انظار را متوجه خود ساخت
در 14 سالگي قهرمان شطرنج آمريكا شد
در سن 15 سالگي به مقام جوانترين استاد بزرگ دست يافت .
هشت بار پياپي قهرمان آمريكا شد
در تورنمنت قهرماني آمريكا در 1963 هر يازده حريفش را شكست داد
در تورنمنت بين المناطق استكهلم در 1962 كه 22 دور طول كشيد بدون باخت اول شد و از بزرگاني چون پتروسيان، گلر، كورچنوي، گليگوريچ و اشتاين پيش افتاد.
در سال 1970 در پالماد مالوركا در تورنمنت 23 دوري به مقام اول رسيد واز لارسن كه دوم شد 3/5 امتياز جلوتر ايستاد. در اين تورنمنت كساني چون گلر، پورتيش، اسميسلوف، گليگوريچ و رشفسكي شركت داشتند .
در 1971 در بازيهاي دو جانبه نامزدها غيرممكن را ممكن كرد .
تايمانوف و لارسن را 6 بر صفر شكست داد
پتروسيان ( محكمترين شطرنجباز جهان) را 6/5 بر 2/5 شكست داد
آنگاه در 1972 بر سر عنوان قهرماني جهان در برابر اسپاسكي قرار گرفت و در مجموع با نتيجه 12/5 بر 8/5  او را شکست داد و قهرمان جهان شد .
در 1970 "تورنمنت بليتس قرن" را با 19 امتياز از 22 بازي فتح كرد. تال نفر دوم 4/5  امتياز كمتر از او آورد.
كتاب "60 بازي به ياد ماندني من" اثري است همتاي " بهترين بازيهاي من" اثر آلخين. 

منبع : كتاب بزرگان شطرنج- تئوري شطرنج- سايت ويكي پديا
http://en.wikipedia.org/wiki/Bobby_Fischer

دانلود اسکرین سیور
( 3.5 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
عضو سايت
  • hamidmohamadi
  • ( 27 مرداد 1391 )
  • 0
عالی بود مثل همیشه.
-------------
hanid