Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » قائم مقامي، فوتباليستي كه استاد بزرگ شطرنج شد

قائم مقامي، فوتباليستي كه استاد بزرگ شطرنج شد

سايت گلف نيوز ضمن گفت و گو با احسان قائم مقامي در مورد اين استاد بزرگ شطرنج ايران نوشت: او فوتباليست با استعدادي بود كه حتي در رده جوانان تا كاپيتاني هم پيش رفت اما علاقه‌اش به شطرنج، عشق به فوتبال را سركوب كرد. مهارت و سرعت او بر روي صفحه شطرنج باعث شد در ‪۱۸‬سالگي عنوان استاد بزرگي را بگيرد. قائم مقامي كه در ‪۱۱‬ژانويه ‪1983 ‬در تهران متولد شده هرگز از تصميمي كه گرفت، پشيمان نشده است. وي كه فارغ التحصيل رشته حقوق بين‌الملل است به گلف نيوز گفت: در هشت سالگي فوتبال را شروع كردم. بازيكن خوبي بودم و تا كاپيتاني تيم فوتبال جوانان تهران پيش رفتم اما در عين حال خيلي شطرنج بازي مي‌كردم و از اين كار بيشتر از هر چيز ديگري لذت مي‌بردم. وقتي لحظه تصميم‌گيري رسيد، شطرنج بر فوتبال پيروز شد.
قائم مقامي در عضويت تيم فجر شمس آتيه، تيم دوم مسابقات شطرنج جام باشگاه‌هاي آسيا كه در حال برگزاري است، قرار دارد. تيم فجر شمس در اين رقابت‌ها بعد از شكست مقابل حريف هندي خود، به مسير پيروزي بازگشت و توانست با پيروزي قائم مقامي مقابل آرش روغني، تيم هموطن خود يعني راه آهن را ‪۳‬ بر 1 مغلوب كند. قائم مقامي افزود: پيروزي دوباره بعد از شكست در دور سوم، خوب است. ما بعد از تيم العين الف‬ در رده دوم قرار داريم اما براي قهرماني آمده ايم. بايد صبر كنيم و ببينيم بقيه تيم‌ها مقابل العين چه كار مي‌كنند. استاد بزرگ شطرنج ايران در مورد اولين دوره مسابقات جام باشگاه‌هاي آسيا اظهار داشت: به چنين مسابقاتي در سطح باشگاهي آسيا نياز داشتيم. با اينكه برگزاري اين رقابت‌ها كمتر از دو ماه پيش تصويب شد، برخي از بهترين باشگاه‌هاي آسيا و تعدادي از بهترين شطرنج بازان جهان در آن شركت كرده اند. قائم مقامي افزود: تعداد خوبي از استاد بزرگ‌ها در اينجا حضور دارند كه فرصت خوبي براي بازيكنان جوان است تا خود را مقابل آنها محك بزنند. تماشاي بازي آنها به تنهايي مي‌تواند به پيشرفت شطرنج جوانان كمك كند.
قائم مقامي تا كنون موفق به كسب ‪۱۲‬مدال در مسابقات قهرماني آسيا شده علاوه بر اينكه دو مدال برنز در المپيك بازي‌هاي فكري چين در سال ‪،۲۰۰۸‬چهار مدال در مسابقات قهرماني دانشگاه‌هاي جهان و ‪۳۵‬عنوان در تورنمنت‌هاي بين المللي شطرنج در كارنامه دارد. وي با ‪۹‬بار شركت در مسابقات قهرماني ايران و كسب هفت عنوان قهرماني در اين رقابت ها، در ايران نيز ركورد دار است.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی
( 4 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.