Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » رویداد بزرگ تاریخ شطرنج (قسمت 1)

رویداد بزرگ تاریخ شطرنج (قسمت 1)

مسابقات قهرمانی شطرنج جهان در سال 1972 یکی از پر خبرسازترین مسابقات شطرنج در طول تاریخ است، جایی که رابرت جیمز فیشر و بوریس اسپاسکی از دو کشور قدرتمند جهان (آمریکا و روسیه) روبروی هم قرار می گیرند.

بابی فیشر برای اینکه به این مسابقات برسد، در مسابقه با کاندیدهای قهرمانی، ابتدا تایمانف و لارسن را با نتیجه خیره کننده 6 به 0 شکست داد (6=0-0) و بعد در سال 1971 با قهرمان سابق جهان، پتروسیان بازی کرد.

این بازی، اولین بازی فیشر با بازیکنی از غرب است و شکست پتروسیان (5-1=3) دستاوردی بزرگ برای فیشر بود.

alt

قهرمان افسانه ای آمریکا، بابی فیشر در سال 1972

مسابقه فیشر و اسپاسکی در روز شنبه، یکم جولای با جشنی تمام عیار در تالار ملی شهر ریک جاویک (reykjavik) واقع در کشور ایسلند آغاز شد.

رئیس جمهور ایسلند و رئیس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده)، سفیران و بسیاری از مقامات عالی در میان حاضران بودند.

در میز مسابقه، تنها یک نفر نشسته بود و آن اسپاسکی بود و صندلی دیگر خالی بود.

در این زمان، فیشر هنوز در داگلاستون (Douglaston) نیویورک در خانه دوستش استاد بین المللی شطرنج آنتونی سیدی (Anthony saidy) بود، زیرا بعضی از شرایط و مقررات مسابقه را تا به حال ندیده بودند.

در این زمان، نماینده کشور روسیه درخواست محرومیت فیشر از بازی اول را با توجه به غیبت او داد.

رئیس فیده و قهرمان سابق جهان ماکس ایوه، با نادیده گرفتن مقررات، شروع اولین مسابقه را دو روز به عقب انداخت.

شطرنج در صدر خبرهای بین المللی قرار گرفت.

در این روزها، موضوع صحبت درباره رویارویی این دو بازیکن بود و در آمریکا این موضوع و برتری فیشر بسیار اهمیت داشت به خصوص در مسائل ----- مانند جنگ ویتنام و انتخابات ریاست جمهوری که در پیش بود.

در سوم جولای، در ابتدای عصر، وزیر خارجه آمریکا، هنری کیسینجر (Henry Kissinger) با فیشر تماس تلفنی می گیرد و می گوید:

" کسی که با تو صحبت می کند یکی از دو بازیکن بد شطرنج جهان است که با بهترین آنها داره صحبت می کند.... امریکا می خواهد که تو به اینجا بیایی و روسیه ای ها را شکست دهی. "

رئیس فدراسیون شطرنج ایسلند، آقای گادماندر تورارینسون (Gudmundur thorarinson) درباره این تماس تلفنی می نویسد:

" وکیل فیشر به من گفت: آنها در حال متقاعد کردن او هستند. (...) راهی وجود ندارد که او را به ایسلند آوریم. (...) او تصمیم خود را گرفته است. (...)، اما وقتی کیسینجر با او صحبت می کند و به او می گوید که او باید با روس ها مبارزه کند، (...) نظر او تغییر می کند. (...) او همانند یک مرد جوان و یک سرباز که می خواهد به جنگ برود می گوید: " من با روس ها می جنگم "

alt

فیشر در روز چهارم جولای 1972 به ریک جاویک می رسد

در همان روز، فیشر به فرودگاه جان اف کندی(John F. Kennedy) منتقل می شود. او را به صورت مخفی سوار یک اتوبوس کوچک خط هوایی ایسلند کرده و به خط پرواز 202 A می رسانند. هواپیما از فرودگاه جان اف کندی در ساعت 10:04 شب به مقصد ریک جاویک پرواز می کند.

فیشر جهان را متوقف می کند. همه مسافران دیگر را منتظر نگه می دارند و حتی بعضی از هواپیماهایی که چند لحظه پیش پرواز کرده بودند را بر می گردانند تا دوستان و همراهان فیشر را به مقصد برسانند. علی رغم اینکه این کار به صورت مخفیانه انجام شده بود، وزیر خارجه روسیه از این موضوع با خبر شد و به نمایندگان خود در ریک جاویک اطلاع داد که رقیب آمریکایی در راه است.

فیشر در ساعات اولیه روز چهارم جولای به فرودگاه کفلاویک (Keflavik) ایسلند رسید، درست ده ساعت قبل از به اتمام رسیدن مهلتی که ماکس ایوه برای حاضر شدن در برابر اسپاسکی داده بود.

ادامه دارد...

منبع خبر:chess base


( 5 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
ميهمان
  • abedini
  • ( 10 مهر 1387 )
  • 0
سلام. بسیار عالی بود. لطفا در صورت امکان ادامه این مطلب را در سایت قرار دهید.
با تشکر فراوان از شما: حمیدرضا عابدینی
User Avatar
ميهمان
  • chessfireblogfa
  • ( 10 مهر 1387 )
  • 0
با سلام لطفا در مورد یک مطلب که مطمئنم برای بسیاری از خوانند گان جالب است بنویسد...مسابقاتی که در آینده برگزار میگردد همراه با تاریخ و محل...لا اقل تقویم مسابقات را احتمالی هم بزنید بد نیست یک کم هم در مورد روش ریتینگ گرفتن به زبان ساده بنویسید هیچ کس از این کارها نکرده مرسی