Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » باد به پرچم فابیانو میوزد! پایان دراماتیک آلتیباکس 2018

باد به پرچم فابیانو میوزد! پایان دراماتیک آلتیباکس 2018

0
1624

سوپر تورنمنت آلتیباکس نروژ در سال 2018 دیروز با قهرمانی فابیانو کاروانای آمریکایی به پایان رسید. در شرایطی که تا میانه های تورنمنت مگنوس کارلسن، قهرمان نروژی حال حاضر جهان مقتدرانه و با یک امتیاز کامل اختلاف در صدر بود شکست او در برابر وسلی سو این فرصت را به رقبا داد که خود را به او نزدیک کنند. از طرفی کاروانا که در دور اول در برابر کارلسن متحمل شکست شده بود و تا چند دور یا به تنهایی یا به صورت مشترک قعرنشین جدول بود در نیمه دوم تورنمنت به ناگهان متحول شد و بخصوص با دو پیروزی پیاپی در دو دور آخر در برابر آناند و وسلی سو به تنهایی عنوان قهرمانی این دوره از رقابتها را کسب کرد و حتی اجازه نداد کار به تای بریک کشیده شود. این سومین فتح مهم کاروانا در سال 2018 بود (کاندیداها، گرنک، آلتیباکس) تا نشان دهد که در حال حاضر شایسته ترین فرد برای مبارزه بر سر عنوان قهرمانی جهان در برابر کارلسن میباشد.

 

 در دور آخر این رقابتها 4 بازیکن 4 امتیازی در جدول حضور داشتند (کارلسن، کاروانا، سو، ناکامورا). این موضوع حساسیت دور آخر رقابتها را به اوج رسانده بود. از طرفی روبرو شدن کاروانا و سو در این دور، حساسیت این بازی را بیش از سایر میزها کرده بود. بدون شک ستاره کاروانا در این مسابقات کسی نبود جز «وسلی سو»!! سو تنها شکست کارلسن را به وی تحمیل کرد و در دور آخر با شکست در برابر کاروانا در دوئل مستقیم کارلسن-کاروانا به تنهایی 2 امتیاز برای فابیانو به ارمغان آورد! در این بازی بعد از کسب برتری کاروانا، وسلی سو در لحظه ای این شانس را پیدا کرد که با یک ترکیب کیش دائم را به حریف تحمیل کند اما با وجود اینکه قربانی اول را در سلسه حرکات این ترکیب پیدا کرد در ادامه درست ادامه نداد تا کاروانا به خوبی بتواند از وضعیت برتر خود استفاده کند و با کسب پیروزی قهرمان تورنمنت شود.

 

 

کارلسن که در سه دور اول رقابتها دو بار از جمله در برابر کاروانا پیروز شده بود در نیمه دوم تورنمنت بعد از شکست در برابر سو سایر بازیها را با تساوی به پایان برد. در دور آخر در برابر مکسیم وشیه لاگراو و با مهره های سیاه دست به تلاش برای کسب پیروزی نزد و ترجیح داد با کسب تساوی و امیدوار بودن به تساوی کاروانا، سو و ناکامورا در دیگر بازی کار را به تای بریک بکشاند، جاییکه متخصص آن است! اما این ریسک او جواب نداد و کاروانا اجازه این را نداد که کار به تای بریک کشیده شود.

 

 

ناکامورا با مهره های سیاه در برابر آرونیان خیلی بیشتر از کارلسن برای پیروزی تلاش کرد اما در نهایت با بازی دقیق و منطقی لوون بازی بعد از یک مبارزه جالب و بسیار دقیق با تساوی پایان پذیرفت.

 

 

در دیگر بازی این دور ویشی آناند به زیبایی با مهره های سیاه در برابر کاریاکین به پیروزی رسید تا ضمن کسب عنوان چهارم نشان دهد که حتی با وجود سن بسیار بالاتر نسبت به سایرین هنوز بهتر از هرکسی میتواند حتی در دور آخر رقابتها مبارزه کند و با مهره سیاه به پیروزی برسد.

 

 

ممدیاروف هم در این دور با دینگ بازی داشت که با توجه به انصراف وی، رقابتها یک دور زودتر برای او تمام شد. 

 

در پایان کاروانا با عملکرد فوق العاده خود بعد از استراحت در روزی که دینگ لیرن انصراف داد موفق به قهرمانی در یکی از قویترین تورنمنتهای تاریخ شطرنج شد. فابیانو ضمن قهرمانی با 6 واحد افزایش ریتینگ جایگاه خود را در رده دوم لیست ریتینگ مستحکمتر کرد. 75000 دلار جایزه به قهرمان این رقابتها اختصاص یافت.

 

 

کارلسن هم با عملکرد خود با 2 واحد کاهش ریتینگ روبرو شد اما همچنان صدرنشین لیست ریتینگ دنیاست. کارلسن با کسب عنوان دوم 40000 دلار جایزه کسب کرد در حالیکه میتوانست 35000 دلار بیشتر بدست آورد!!

 

 

ناکامورا هم با یک پیروزی و 8 تساوی، بدون شکست عنوان سوم رقابتها را از آن خود کرد و جایزه 25000 دلاری را با خود به خانه برد. ناکا 8 واحد هم به درجه بین المللی خود اضافه کرد تا در کل تورنمنت خوبی را پشت سر گذاشته باشد.

 

به سایر شرکت کنندگان این تورنمنت هم مبالغی مابین 20000 دلار برای نفر چهارم تا 12000 دلار برای نفر آخر، به عنوان جایزه اهدا شد.

 

 

امشب با حضور آرش روغنی در اتاق آنلاین گفتگوی سایت صفحه شطرنج به تفسیر بازیهای این رقابتها خواهیم پرداخت. از طریق لینک زیر میتوانید وارد اتاق شوید.

https://chesstraining.ir/

 

سایت رسمی مسابقات http://norwaychess.no/round-9/

 

آرشیو بازیهای مسابقات https://www.chessbomb.com/arena/2018-altibox-norway-chess

 

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.