Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » جنگ ستارگان در آلتیباکس 2018 – نروژ

جنگ ستارگان در آلتیباکس 2018 – نروژ

0
1814

ششمین دوره رقابتهای آلتیباکس نروژ از 27 می الی 8 ژوئن 2018 در شهر استاونگر نروژ آغاز شده، در روز اول رقابتها وسلی سو با کسب 6 امتیاز فاتح مسابقات برق آسای این تورنمنت شد.

 

اما از دیروز رقابتها در بخش استاندارد آغاز شد و در دور اول رقابتها یک بار دیگر شاهد رویارویی کارلسن و کاروانا بودیم که چند ماه دیگر در مچ دوجانبه قهرمانی جهان به مصاف هم خواهند رفت. با وجود حضور هشت سوپر استاد بزرگ دیگر در این رقابتها، همه نگاه ها به دیدار کارلسن و کاروانا بود که در نهایت، در این دیدار مگنوس کارلسن موفق شد به زیبایی فابیانو کاروانا را شکست داده و با توجه به تساوی سایر دیدارها خیلی زود صدرنشین رقابتها شود. با این پیروزی، کارلسن به نوعی برای رقیب خود در مچ قهرمانی جهان خط و نشان کشید.

 

 

 

کارلسن در دوره قبلی این رقابتها عملکرد فاجعه باری داشت و در پایان در رده یکی مانده به آخر رقابتها قرار گرفته بود که انتقادات بسیار زیادی را نسبت به عدم توانایی او در کسب پیروزی ها به همراه داشته بود با فتح دو سوپرتورنمنت در سال 2018 نشان داد که دوباره به فرم خوب برگشته و حالا با کسب پیروزی در دور اول رقابتها هوادارانش را بیش از پیش به قهرمانی در این رقابتها و مهم تر از آن حفظ عنوان قهرمانی جهانش امیدوار کرد. از بین ده نفر اول برتر رنکینگ حال حاضر جهان تنها ولادیمیر کرامنیک و آنیش گیری در این رقابتها حاضر نیستند در حالیکه جایگزینان آنها، مدافع عنوان قهرمانی همین رقابتها،لوون آرونیان و قهرمان اسبق جهان ویشی آناند هستند که به این شکل به هیچ وجه جای خالی کرامنیک و گیری احساس نخواهد شد و با وجود ده بازیکن حاضر در رقابتها قطعا این مسابقات، قویترین رقابتهای سال 2018 شطرنج دنیا خواهد بود.

در ادامه نگاهی اجمالی به شرکت کنندگان این مسابقات خواهیم انداخت:

 

 

1.     مگنوس کارلسن (نروژ)

سن 27 سال،  ریتینگ فعلی 2843،  رنکینگ جهانی 1

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها: 2013 (مقام دوم)، 2014 (مقام دوم)،  2015 (مقام هفتم)،  2016 (قهرمان)،  2017 (مقام نهم)

 

 

همانطور که اشاره شد در دوره قبلی این رقابتها کارلسن فاجعه بار ترین نتیجه خود در چند سال اخیر در یک تورنمنت را تجربه کرده بود، در جاییکه در برابر کرامنیک و آرونیان تن به شکست داده بود و بلافاصله پس از پایان تورنمنت، در اظهار نظری عجیب گفته بود: «در مورد تواناییهایم برای بردن بازیها راضی نیستم، البته اساسا قکر میکنم هنوز میتوانم بازی کنم، مطمئنم که میتوانم هنوز بازی کنم، فقط نیاز دارم که اعتماد به نفسم را بازیابی کنم».

پس از آن شرایط برای مگنوس بهتر شد و موفق شد رقابتهای رپید و بلیتز گرند چس تور 2018 را فتح کند، سپس در رقابتهای معتبر «جزیره من» قهرمان شد و نهایتا با قهرمانی در رقابتهای کلاسیک تاتا استیل 2018 با پیروزی بر آنیش گیری در تای بریک، به انتظار چندین و چند ساله اش برای فتح این تورنمنت پایان داد. بازیهای او در دو تورنمنت گرنک آلمان و شمکیر جمهوری آذربایجان شاید درخشش همیشگیش را نداشت اما با کسب عناوین دوم و اول در این رقابتها کمتر کسی میتواند به عملکرد قهرمان حال حاضر جهان خرده بگیرد.

با این وجود کارلسن در رقابتهایی که در نروژ برگزار میشود همواره فشار روحی اضافی را متحمل میشود اما مثل همیشه او امسال هم اصلیترین مدعی کسب عنوان قهرمانی در این مسابقات خواهد بود که این موضوع را با پیروزی دور نخست در برابر کاروانا بیش از پیش نشان داد.

 

2.    فابیانو کاروانا (ایالات متحده آمریکا)

سن 25 سال،  ریتینگ فعلی 2822،  رنکینگ جهانی 2

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها: 2014 (مقام چهارم)، 2015 (مقام پنجم)، 2017 (مقام چهارم)

 

 

با وجود اینکه مگنوس تا بدینجا بهترین عملکرد را در سال 2018 در بین بازیکنان دنیا داشته اما این فابیانو هست که تا بدینجا مرد سال شطرنج جهان بوده! بعد از عملکرد ضعیف او در ویک آن زی، قهرمانی مقتدرانه اش در رقابتهای کاندیداها او را در کانون توجهات قرار داد. پس از فتح تورنمنت کاندیداها به نظر میرسید فابیانو تا مدتی به استراحت بپردازد اما بلافاصله، حضور در گرنک و فتح این تورنمنت بالاتر از کارلسن نشان داد که او اشتیاق سیری ناپذیری برای کسب موفقیت دارد. پس از آن در رقابتها قهرمانی آمریکا عملکرد قابل قبولی داشت و تنها عملکرد فوق تصور ساموئل شانکلند بود که قهرمانی را از چنگ فابیانو در آورد و به مقام دوم بسنده کرد. اگر خستگی بازی کردن پیاپی در این تورنمنت ها بر فابیانو مستولی شده، یک ماه استراحت اخیر، قطعا باتری او را برای حضور قدرتمند در این رقابتها شارژ کرده است.

درست است که اولین بازی او پس از استراحت یک ماهه اش شکست در برابر آنیش گیری در بوندسلیگا بود اما این موضوع حکم گرم کردن برای حضور در این مسابقات و مهمتر از آن مچ قهرمانی جهان در ماه نوامبر را داشته است.

 

 

 

 

3.   شهریار ممدیاروف (جمهوری آذربایجان)

سن 33 سال،  ریتینگ فعلی 2808،  رنکینگ جهانی 3

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:  نخستین حضور او در این رقابتهاست

 

 

حضور ممدیاروف در این رقابتها برای نخستین بار تمام شرایط او را به خوبی توضیح میدهد! وی در سال 2017 بهترین عملکرد را در بین بازیکنان دنیا به خود اختصاص داد و حتی میتوانست تورنمنت کاندیداها را هم فتح کند اما در ادوار آخر انرژی و انگیزه کافی برای پیروزی و قهرمانی در رقابتها را از دست داد و موفق به انجام این مهم نشد. نتایج او در تورنمنت اخیر شمکیر چنگی به دل نزد اما او همچنان با حفظ ریتینگ +2800 نشان داد که هر لحظه میتوان منتظر درخشش او بود.

 

4.   دینگ لیرن (چین)

سن 25 سال،  ریتینگ فعلی 2791،  رنکینگ جهانی 5

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:  نخستین حضور او در این رقابتهاست

 

 

شماره یک چینی ها در حالیکه رکورد خارق العاده شکست ناپذیریش در بازیهای استاندارد از نهم آگوست سال گذشته (که در برابر آنیش گیری شکست خورد) تا کنون که بیش از 290 روز و 70 مسابقه از آن میگذرد را حفظ کرده و رکورد 67 مسابقه شکست ناپذیری MVL و وسلی سو در سالهای اخیر را شکسته است پای به رقابتهای آلتیباکس نروژ گذاشته است. البته این رکورد خارق العاده در کنار رسیدن او به فینال رقابتهای جام جهانی امسال و رقابت تنگاتنگ با کاروانا تا دور آخر رقابتهای کاندیداها کارنامه او را درخشان تر هم میکند. دینگ در شمکیر2018 پس از کارلسن دوم شد و پس از پیروزی پنجشنبه گذشته اش در لیگ چین موفق شد با لایو ریتینگ 2797.5 با پشت سر گذاشتن کرامنیک شماره 4 حال حاضر جهان شود.

 

 

5.    مکسیم وشیه لاگراو MVL (فرانسه)

سن 27 سال،  ریتینگ فعلی 2789،  رنکینگ جهانی 6

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:  2015 (مقام ششم)، 2016 (مقام سوم)، 2017 (مقام هفتم)

 

 

آخرین دستاورد بزرگ او قهرمانی در سینگفیلد 2017 بوده و پس از آن در رقابتهای آزاد جبل الطارق با شکست در پلی آف در برابر آرونیان دوم شد اما او همچنان یکی از شانسهای قهرمانی در آلتیباکس به حساب می آید.

 

 

 

6.    سرگی کاریاکین (روسیه)

سن 28 سال،  ریتینگ فعلی 2782،  رنکینگ جهانی 7

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:  2013 (قهرمان)،  2014 (قهرمان)،  2017 (دهم)

 

کاریاکین عجیب ترین رکورد ممکن را در این رقابتها در اختیار دارد. در دو دوره اول این رقابتها قهرمان شد، سپس در اقدامی بحث برانگیز از سوی کمیته برگزاری رقابتها به سومین دوره این مسابقات دعوت نشد و سپس در اقدام بحث برانگیز دیگری بعد از کسب عنوان قهرمانی در رقابتهای کاندیداهای سال 2016 دعوتش به رقابتهای آن سال را نپذیرفت. سپس در رقابتهای سال 2017 در جایگاه آخر قرار گرفت!!

کاریاکین در سالهای اخیر نشان داده که همیشه میتواند در هر تورنمنتی عملکرد خوبی داشته باشد، آخرین رقابتهای او شمکیر 2018 بود که بعد از 8 تساوی پیاپی با کسب پیروزی در دور آخر به مقام سوم این رقابتها دست یافت.

 

 

 

 

7.   وسلی سو (ایالات متحده آمریکا)

سن 24 سال،  ریتینگ فعلی 2778،  رنکینگ جهانی 8

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:  2017 (مقام پنجم)

 

وسلی سو با 24 سال سن جوانترین شرکت کننده در این رقابتهاست. وی سال خوبی را پشت سر نمیگذارد، بعد از عملکرد قابل قبولش در تاتا استیل شروع فاجعه باری در رقابتهای کاندیداها داشت و در میانه راه در حالیکه جاه طلبیش برای کسب عنوان قهرمانی جهان را از دست داده بود تصمیم گرفت قدرت خود را در کسب تساوی در برابر قدرتمندترین بازیکنان جهان در ادامه نشان دهد. در رقابتهای قهرمانی آمریکا پس از پیروزی در دو دور اول در 9 دور باقیمانده به تساوی رضایت داد تا با اختلاف مقام سوم را بدست بیاورد، سال گذشته هم وی در اولین حضورش در نروژ تمامی رقابتهایش را مساوی کرده بود.

به نظر میرسید که او بدون دستیار و به تنهایی در رقابتهای کاندیداها حاضر شده (بعد از پایان همکاری با ولادیمیر توکماکف) اما در نروژ وی تنها نیست و این موضوع میتواند باعث ارتقای نتایج او در این تورنمنت شود.

 

 

8.   هیکارو ناکامورا (ایالات متحده آمریکا)

سن 30 سال،  ریتینگ فعلی 2769،  رنکینگ جهانی 10

     نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:  2013 (مقام سوم)،  2015 (مقام سوم)،  2017 (مقام دوم)

 

همانطور که میبینید نروژ شکارگاه خوبی برای ناکاموراست! وی در سه حضورش در این تورنمنت هرگز دست خالی این رقابتها را ترک نکرده است. او به همراه مکسیم وشیه دیگر بازیکنانی هستند که در رقابتهای کاندیداهای امسال حضور نداشتند. ناکا امسال عملکرد چندان درخشانی نداشته و در آخرین تورنمنتش در قهرمانی آمریکا تنها موفق به کسب 50% امتیازات ممکن شد.

 

 

 

 

9.     لوون آرونیان (ارمنستان)

سن 35 سال،  ریتینگ فعلی 2764،  رنکینگ جهانی 12

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:   2013 (مقام پنجم)،  2014 (مقام ششم)،  2015 (مقام نهم)،  2016 (مقام دوم)،  2017 (قهرمان)

 

لوون در کنار مگنوس تنها بازیکنانی هستند که در تمامی ادوار این رقابتها حضور داشته اند، وی پس از کسب عنوان نایب قهرمانی در سال 2016 موفق شد در سال 2017 با عملکرد درخشانش که در آن کارلسن، کرامنیک و کاریاکین را شکست داد عنوان قهرمانی این رقابتها را بدست آورد. سال 2018 تا بدینجا بر وفق مراد مرد شماره یک ارمنستان پیش نرفته چرا که رویاهای او برای کسب قهرمانی جهان با عملکردش در رقابتهای کاندیداهای امسال یک بار دیگر به باد رفت، در حالیکه اینبار حتی نزدیک به فتح رقابتها هم نشد.

عملکرد او در گرنک (یک پیروزی و هشت تساوی) او را تنها از غرق شدن نجات داد اما پس از یک ماه استراحت ممکن است موتور مدافع عنوان قهرمانی این رقابتها دوباره روشن شود و با بازیهای دل انگیزش روح تازه ای به کالبد این رقابتها بدمد.

 

 

 

10.ویسواناتان آناند (هند)

سن 48 سال،  ریتینگ فعلی 2760،  رنکینگ جهانی 13

نتایج او در ادوار قبلی همین رقابتها:  2013 (مقام ششم)،  2015 (مقام دوم)، 2017 (مقام هشتم)

 

اینکه ویشی آناند با سابقه 5 دوره قهرمانی جهان، به عنوان شماره آخر یک مسابقه معرفی شود قابل تصور نیست اما همین موضوع قدرت مسابقات امسال را بیش از هرچیز نشان میدهد. در مورد آناند یک بار دیگر فاکتور سن مطرح میشود که اینبار با غیبت کرامنیک و توپالف که تنها هم سن و سالان او در سطح یک دنیا محسوب میشود باید گفت که او تنها «کهنه سرباز» حاضر در این رقابتهاست:

 

·        24 تا 28 سال: کارلسن، کاروانا، دینگ لیرن، مکسیم وشیه، کاریاکین، وسلی سو

·        30 تا 35 سال: ممدیاروف، ناکامورا، آرونیان

·        48 سال: آناند!

         البته آناند در سالهای اخیر با عملکردش بارها نشان داده که سن تنها یک عدد است.

چیزی که امسال در آناند تغییر کرده ثبات او بوده، به طور مثال وی در رقابتهای رپید قهرمانی جهان فوق العاده بود، در ویک آن زی عملکرد خوبی داشت اما در گرنک به هیچ وجه خوب عمل نکرد. پیش بینی عملکرد او در این رقابتها تقریبا غیر ممکن است و کسب هر رده ای از اول تا آخر برای «ببر مدرس» نمیتواند چندان غافلگیر کننده باشد!

 

 

سایت رسمی رقابتها:

http://norwaychess.no/en/

 

 

پخش زنده رقابتها: https://www.chessbomb.com/arena/2018-altibox-norway-chess

 

اتاق آنلاین گفتگوی شطرنجی سایت صفحه شطرنج : https://chesstraining.ir/

 

 

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.