Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » تورنمنت گرنک: سه امتیازی ها

تورنمنت گرنک: سه امتیازی ها

0
1249

 

 

تورنمنت گرنک امروز با برگزاری دور پنجم در شهر بادن بادن پیگیری خواهد شد. مدتهای مدیدی این تصور وجود داشت که بازیکنان صرفا در 40 حرکت ابتدای بازی تا زمانیکه اجازه دادن پیشنهاد تساوی به آنها داده شود برای پیروزی تلاش میکنند و بعد از حرکت چهلم در صورتیکه به برتری خاصی دست نیافته باشند به تساوی توافقی قناعت میکنند. با اینحال، کاروانا با بهره برداری از ضعفی که در پوزیسیون آرکادیج نایدیش در شروع بازی ایجاد شده بود نشان داد که فرم فوق العاده ای که در برلین داشت را همچنان حفظ کرده است. در حالیکه تنها سوارهای باقیمانده در صفحه یک وزیر و یک اسب برای هر یک از بازیکنان بود، فابیانو توانست تهدیدات خطرناکی را برای حریف ایجاد کند که نهایتا "آرکادیج نایدیش" در برابر فشار بی امان او نتوانست مقاومت کند. با کسب این پیروزی کاروانا با سه امتیاز به جمع نیکیتا ویتوگوف و مکسیم واشیه لاگراو در صدر جدول پیوست.

 

فاصله میان کارلسروهه تا بادن بادن حدود 30 کیلومتر است که با ماشین تقریبا در 20 دقیقه طی میشود. بادن بادن شهری زیبا، متمول با پیاده روهای بسیار زیباست که مغازه، هتل و کازینوهای بسیاری در آن به چشم میخورد. از طرفی بادن بادن شهری نام آشنا برای اهالی شطرنج است که تورنمنت های معتبر زیادی در طول تاریخ در آنجا برگزار شده که از جمله آنها میتوان به نخستین رویداد شطرنج مهم در این شهر که با پیروزی آدولف اندرسون بر ویلیام اشتاینیتز در سال 1870 همراه شد، اشاره کرد.

حالا حدود یک و نیم قرن پس از اولین مسابقه مهم در این شهر و در سال 2018، در شروع میزبانی بادن بادن در ادامه تورنمنت گرنک، در روزی که انتظار میرفت پس از استراحت یک روزه بازیکنان روز آرامی سپری شده و اتفاق خاصی در بازیها نیفتد فابیانو کاروانا با ارائه حمله ای دامنه دار در شرایطی که حریفش در تنگی زمان قرار داشت روح تازه ای به مسابقات این دور دمید.

 

 

Carlsen ½-½ Vachier-Lagrave

“MVL” در شروع بازی یک پیاده را به قهرمان حال حاضر جهان قربانی داد که کارلسن آن را رد کرد. احتمالا بازیکن فرانسوی با کسب ابتکار عمل به جبران کافی در ازای پیاده میرسید و البته او این موضوع را هم میدانست که هیچکس این واریانت را پیش از این بیش از خود او بازی نکرده!

 

 

Vitiugov ½-½ Anand

تبدیل شروع بازی کاروکان به دفاع فرانسه در آغاز بازی باعث شد که آناند یک تمپو عقب بیفتد اما این موضوع مشکل خاصی را برای آناند بوجود نمی آورد چرا که او به خوبی جلوی کسب هرگونه ابتکار عمل را از حریف صدرنشین خود، نیکیتا ویتوگوف گرفت.

 

 

Bluebaum ½-½ Meier

نبرد شماره یک و دو آلمان بدون اتفاق خاصی با نتیجه تساوی پایان یافت، اساسا پس از تنها 15 حرکت اول بازی نتیجه تساوی کاملا مشهود بود. این موضوع بسیار تأسف برانگیز بود چون این نتیجه برای هیچیک از دو بازیکن خوب نبود و باعث شد هر دو بازیکن در نیمه پایینی جدول باقی بمانند.

 

 

Caruana 1-0 Naiditsch

این بازی هم در ابتدا به نظر میرسید که با نتیجه تساوی پایان خواهد یافت اما با کم شدن تعداد مهره های موجود در صفحه آخربازی وزیر و اسب در برابر وزیر و اسب کاروانا به ناگهان تهدیدات خطرناکی را علیه شاه تضعیف شده حریف بوجود آورد. مشکل اساسی "نایدیش" احتمالا این بود که او اسب خود را بیش از اندازه در اردوگاه حریف پیش رانده بود. او با این کار یک پیاده جلو افتاد اما در نهایت این پیاده هیچ کمکی به او نکرد. با این وجود بازی کاروانا در این فاز که با حرکت بسیار دقیق 36.Ne3 شروع شد، بسیار مخاطره آمیز بود.

 

 

Aronian ½-½ Hou Yifan

این بازی پیش از پایان حرکت چهلم با توجه به سه بار تکرار حرکت دو بازیکن با نتیجه تساوی پایان یافت. هو یفان در شرایطی تکرار حرکات را انجام داد که این شانس را داشت که حمله خوبی را ترتیب دهد. با اینحال احتمالا او با خود به این نتیجه رسید که نمیتواند خطر خاصی را برای حریف سرشناسش ایجاد کند.

 

لوون آرونیان در این مسابقات همچنان شکست ناپذیر باقی ماند و در صورت کسب چند پیروزی در ادوار باقیمانده شانس این را دارد که از عنوان قهرمانی سال 2017 خود در این رقابتها دفاع کند.

 

 

لینک کامل بازیها و جدول رده بندی رقابتها:

https://en.chessbase.com/post/grenke-chess-classic-2018-round-4

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.