Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » کاروانا – کارلسن در سنت لوییز؟

کاروانا – کارلسن در سنت لوییز؟

0
1154

پیروزی فابیو کاروانا در تورنمنت کاندیداهای برلین شایعاتی را مبنی بر تغییر محل مسابقات مچ قهرمانی جهان امسال که قرار بود در ماه نوامبر در لندن برگزار شود،ایجاد کرد. این شایعات با توجه به پیشنهاد مالی بالاتری که آمریکاییها برای برنده مچ قرار دادند قوت گرفته است. میلیاردری به نام رکس سینگفیلد که سنت لوییز را به یکی از مراکز معتبر شطرنج جهان تبدیل کرده و اصلی ترین حامی مالی کاروانا در دوران ورزشیش بوده ممکن است پیشنهاد میزبانی مچ قهرمانی جهان در ایالات متحده آمریکا را ارائه کند. لئونارد باردن نویسنده و خبرنگار مشهور بخش شطرنج مجله معتبر گاردین نظر خود را در این باره به شرح زیر در این مجله به چاپ رسانده است.

 

سنت لوئیز ممکن است پیشنهاد میزبانی مچ قهرمانی جهان مابین مگنوس کارلسن و فابیانو کاروانا را ارائه دهد:

 

با پیروزی فابیانو کاروانا در برلین، این شطرنجباز 25 ساله آمریکایی برای کسب عنوان قهرمانی شطرنج جهان در سال 2018 در ماه نوامبر، در دوازده دور به مصاف مگنوس کارلسن قهرمان نروژی حال حاضر شطرنج جهان خواهد رفت. این مسابقه قرار بود که در لندن و با تخصیص بودجه ای 1 میلیون یورویی برگزار شود اما حالا شایعاتی مطرح شده که در آن از جایزه بالاتری به شرط تغییر محل مسابقه به سنت لوئیز آمریکا صحبت به میان آمده است.

نخستین آمریکایی نامزد قهرمانی شطرنج جهان پس از پیروزی تاریخی بابی فیشر بر بوریس اسپاسکی در سال 1972 در حال حاضر در سنت لوئیز زندگی میکند. این شهر به عنوان یکی از مراکز شناخته شده شطرنج در جهان مشهور است و میزبانی مسابقات قهرمانی شطرنج ایالات متحده و همچنین مسابقات معتبر سالانه سنت لوئیز که در آن کارلسن و کاروانا با رقبا به رقابت پرداخته اند را به عهده داشته است. "رکس سینگفیلد" میلیاردر مشهور دنیای شطرنج مسئولیت مالی این رویدادها را بر عهده داشته و هم اکنون حامی مالی فابیو کاروانای ایتالیایی-آمریکایی میباشد که در سال 2015 تابعیت آمریکایی را پذیرفته و با پرچم این کشور در میادین رقابت میکند.

کاروانا از پدر و مادری ایتالیایی آمریکایی در میامی آمریکا متولد شد، او به مدرسه نرفت و تحصیلاتش را در خانه انجام داد، در بروکلین شطرنج را یاد گرفت و در سن 14 سالگی با کسب عنوان استاد بزرگی،رکورد بابی فیشر فقید را به عنوان جوانترین استاد بزرگ تاریخ آمریکا شکست. سپس به اروپا رفت تا در مسابقات معتبر شرکت کند و تحت تعلیم بهترین مربیهای دنیا قرار بگیرد، به این منظور مدتی در مادرید، بوداپست و لوگانو زندگی کرد. پس از انتخاب آمریکا به عنوان ملیت خود، در غالب تیم ملی این کشور در سال 2016 برای نخستین بار در تاریخ آمریکا مدال طلای مسابقات المپیاد جهانی را که هر دو سال یک بار برگزار میشود در رقابت با 150 کشور دیگر بدست آورد.

سینگفیلد یکی از طرفداران قدیمی بابی فیشر بود که یک بار اسطوره ورزشی خود را در یک سفر هوایی ملاقات کرد و چند سال پیش کتابخانه شخصی بابی فیشر را خریداری نمود. قهرمان چهار دوره رقابتهای قهرمانی شطرنج آمریکا، یاسر سیراوان که یکی از نزدیکان سینگفیلد میباشد اذعان کرده که پیشنهاد مالی برگزاری مسابقه در سنت لوئیز "بسیار بالاتر" از 1 میلیون یورویی میباشد که لندن به این موضوع اختصاص داده که به هرحال آن هم در هاله ای ابهام قرار دارد چرا که اسپانسرهای اصلی مسابقات پیش از مشخص شدن نتایج رقابتهای برلین عمدتا روس بوده اند و مشخص نیست با توجه به انتخاب کاروانا و البته شرایط سیاسی ایجاد شده مابین انگلستان و روسیه همچنان مسئولیت مالی رقابتها را تقبل کنند یا خیر.

با توجه به شرایط مالی خاص و کلاهبرداریهای مالی انجام شده در بدنه اصلی فیده، سنت لوئیز میتواند برای فیده بسیار کمک کننده باشد. "کیرسان ایلیومژینوف" رییس وقت فیده، توسط خزانه داری آمریکا به علت کمکی که گفته میشود به دولت سوریه ارائه داده است تحریم شده و حساب بانکی فیده در سوئیس به زودی حساب او را مسدود خواهد کرد. یک همکاری خوب و موفق با سینگفیلد، کسی که در کمپین های حمایتی دونالد ترامپ برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری آمریکا نقش داشته میتواند اعتبار فیده را در واشنگتن بازیابی کند. با اینحال، شریک مالی فیده "اگون" که در مسکو قرار دارد، ممکن است به زودی به لندن رفته و برای کسب حقوق خود اقامه دعوی کند.

همچنین فیده ماجرای سال 1993 که در آن رییس وقت فیده بدون مشورت با بازیکنان مسابقات قهرمانی جهان را به منچستر برد و اتفاقاتی که پیرامون آن سال رخ داد را قطعا به یاد خواهد داشت.

به هرحال کارلسن چندین بار در سنت لوئیز دست به مهره شده، تاج قهرمانی شطرنج خود را در سال 2013 در هند از ویشی آناند هندی گرفته و رقیب روس خود، سرگی کاریاکین را در سال 2016 در نیویورک مغلوب کرده است، بنابراین به نظر میرسد که در صورت افزایش چشمگیر مبلغ جایزه، مشکلی با برگزاری مسابقه در برابر حریف آمریکایی خود، در خاک این کشور نداشته باشد.

 

گزارش شده توسط "گاردین"

لئونارد باردن، ستون نویس مجله گاردین

 https://en.chessbase.com/post/caruana-vs-carlsen-in-st-louis

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.