Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار داخلي » گزارش کامل دور به دور فینال قهرمانی کشور

گزارش کامل دور به دور فینال قهرمانی کشور

0
1246

فینال 1396 کشور؛ قدرتمندترین تیم ملی تاریخ ایران در حال شکل گیری

مسابقات فینال قهرمانی کشور سال 1396 از روز هجدهم اسفندماه در بوشهر رسما آغاز شد و 12 بازیکن منتخب بعد از قرعه کشی انجام شده به صورت دوره ای رودرروی هم قرار گرفتند.

پرهام مقصودلو و محمدامین طباطبایی پس از درخشش فوق العاده ای که چندی پیش در تورنمنت ایرفلوت 2018 روسیه داشتند و هر دو موفق شدند مرز ریتینگ 2600 را پشت سر بگذارند شانسهای اصلی کسب عنوان قهرمانی این دوره از رقابتها به حساب می آیند. از طرفی علیرضا فیروزجا استعداد ناب شطرنج کشور هم که پس از قهرمانی دو سال پیش خود در این مسابقات دست از تلاش برنداشته و کماکان به رشد و پیشرفت خود ادامه میدهد نیز یکی دیگر از شانسهای اصلی قهرمانی امسال محسوب میشد. در کنار این سه بازیکن از نام احسان قائم مقامی رکورد دار قهرمانی کشور با کوله باری از تجربه و مسعود مصدق پور جدیدترین استاد بزرگ کشور که با قهرمانی در جام بین المللی کارون برای رقبای خود خط و نشان کشید، نمیتوان به راحتی گذشت. دیگر شرکت کننده های این مسابقات هم اساتید نام آشنایی بودند که هریک انگیزه های بسیاری برای حضور در تیم ملی امسال کشور داشتند. اما مهمان ناخوانده این دوره از رقابتها مهدی غلامی اوریمی بود که بعد از انصراف استاد بزرگ پویا ایدنی به علت مشکلات شخصی جواز حضور در این رقابتها را به عنوان مقام یازدهم مسابقات نیمه نهایی کشور کسب کرد.

شاید بزرگترین غایبان این رقابتها در کنار استاد بزرگ پویا ایدنی، استاد بزرگ امیررضا پوررمضانعلی و نوجوان شایسته مازندرانی استاد بین المللی آرین غلامی بودند.

 

دور اول: شروع تماشاگرپسند رقابتها با پنج نتیجه قطعی و تنها یک تساوی!

دور نخست این رقابتها با بازیهای بسیار تند و تیزی همراه بود بطوریکه تنها دیدار بین شاهین لرپری زنگنه و آرش طاهباز با نتیجه تساوی به پایان رسید. در دیگر دیدارهای این دور پوریا درینی بر مسعود مصدق پور غلبه کرد، نکته جالب توجه اینکه این بازی تنها بازی این دور بود که با برتری مهره سفید همراه شد! دیدار قهرمانهای دو دوره اخیر کشور یعنی علیرضا فیروزجا و پرهام مقصودلو با برتری پرهام با مهره های سیاه به پایان رسید. احسان قائم مقامی در یک بازی زیبا بر نیما جوانبخت پیروز شد. محمد امین طباطبایی هم با مهره های سیاه بر امید نوروزی چیره شد اما قطعا بزرگترین شگفتی دور نخست این رقابتها پیروزی مهدی غلامی در برابر سید خلیل موسوی آن هم با مهره های سیاه بود. مهدی غلامی با این پیروزی درخشان نشان داد که با وجود ریتینگ به مراتب کمتری که نسبت به رقبای خود دارد اما قصد ندارد به عنوان یک بازنده در این رقابتها باشد.

 

دور دوم: صدرنشینی احسان؛ هنرنمایی دوباره مهمان ناخوانده!

در دور دوم نیمی از بازیها به تساوی کشیده شد که شاید مهمترین آنها باز هم هنرنمایی دیگری از مهدی غلامی با مهره های سیاه بود که اینبار در برابر محمد امین طباطبایی یک تساوی ارزشمند کسب کرد و با کسب 1.5 امتیاز از دو بازی سخت ابتدایی خود آنهم با مهره های سیاه خود را در قامت یه مدعی معرفی کرد. دو تساوی دیگر در بازی امید نوروزی و شاهین لرپری زنگنه و پرهام مقصودلو در برابر پوریا درینی رقم خورد.

در دیگر دیدارها آرش طاهباز با کسب پیروزی در برابر نیما جوانبخت 1.5 امتیازی شد، سید خلیل موسوی با مهره های سیاه بر مسعود مصدق پور غلبه کرد تا شکست دور اول خود را به فراموشی بسپارد و دومین شکست پیاپی جدیدترین استاد بزرگ کشور را رقم بزند، مصدق پور که در ابتدای مسابقات یکی از امیدهای اصلی این رقابتها به حساب می آمد با قبول دو شکست در دو دور ابتدایی مسابقات شرایط دشواری را در جدول پیدا کرد. اما شاید مهمترین پیروزی این دور را احسان قائم مقامی در برابر علیرضا فیروزجا با ارائه یک بازی تکنیکی بسیار آموزنده و سخت کسب کرد.

در پایان این دور قائم مقامی با کسب دو امتیاز کامل به تنهایی صدرنشین جدول شد و نشان داد انگیزه های فراوانی برای پس گرفتن عنوان قهرمانی کشور دارد. از طرفی در قعر جدول برخلاف انتظار، اساتید بزرگ علیرضا فیروزجا و مسعود مصدق پور بدون امتیاز قرار گرفتند.

 

دور سوم: آغاز آتشبازی علیرضا!

در دور سوم این رقابتها مسعود مصدق پور که با قبول شکست در دو دیدار نخست شرایط روحی مناسبی نداشت با مهره های سیاه به دیدار پدیده این دوره از رقابتها مهدی غلامی رفت و علیرغم ارائه یک بازی زیبا و کسب برتری نتوانست برتری خود را به برد برساند و مهدی غلامی اینبار با چاشنی شانس همچنان بدون شکست باقی ماند و نیم امتیاز دیگر به اندوخته های خود افزود. دیگر دیدار این دور که با نتیجه تساوی به پایان رسید دیدار شاهین لرپری زنگنه و محمدامین طباطبایی بود. در دیگر دیدار های این دور پرهام مقصودلو با مهره های سیاه بر سید خلیل موسوی غلبه کرد تا نشان دهد که نمیخواهد به راحتی عنوان قهرمانی سال گذشته اش را از دست بدهد. نیما جوانبخت هم بر امید نوروزی پیروز شد. پوریا درینی با مهره های سفید احسان قائم مقامی را مغلوب کرد تا صدرنشینی احسان تنها یک دور به طول بینجامد. اما دور سوم این رقابتها آغاز هنرنماییهای علیرضا فیروزجا بود که با غلبه بر آرش طاهباز موفق به کسب نخستین پیروزی خود در این رقابتها شد و به جدول بازگشت.

 

دور چهارم: پرهام به پیش!

در دور چهارم هم به مانند دور نخست تنها شاهد یک تساوی بودیم که باز هم یک طرف این تساوی شاهین لرپری زنگنه بود که اینبار در دربی اصفهان در برابر نیما جوانبخت به تساوی رضایت داد.

در دیگر دیدارهای این دور قائم مقامی با کسب پیروزی در برابر خلیل موسوی سه امتیازی شد تا همچنان یکی از شانسهای اصلی کسب عنوان قهرمانی رقابتها بماند. پرهام مقصودلو موفق شد بر مهدی غلامی غلبه کند تا اولین شکست پدیده این رقابتها رقم بخورد. علیرضا فیروزجا که با کسب پیروزی دور سوم خود روحیه گرفته بود در یک بازی زیبا با مهره سیاه بر امید نوروزی غلبه کرد. محمد امین طباطبایی با پیروزی بر مسعود مصدق پور یک شکست دیگر را در کارنامه جدیدترین استاد بزرگ کشور ثبت کرد و آرش طاهباز با غلبه بر پوریا درینی یک امتیاز بسیار مهم و ارزشمند کسب کرد که باعث صعود چند پله ای او در جدول شد.

 

دور پنجم: فرصت سوزی محمد امین

در دور پنجم مسعود مصدق پور ترمز پرهام مقصودلو را کشید و در دیداری که در لحظاتی از آن حتی دستِ بالاتر را داشت به تساوی رسید. اما محمد امین طباطبایی از فرصت بدست آمده برای جبران فاصله با پرهام استفاده نکرد و با قبول شکست در برابر نیما جوانبخت که با انجام یک بلاندر در تنگی وقت اتفاق افتاد بهتربن فرصت برای پرواز به سمت صدر جدول را از دست داد. در دیگر دیدارها مهدی غلامی که دیگر کسی به چشم مهمان ناخوانده به او نگاه نمیکند اینبار قائم مقامی را با نتیجه تساوی متوقف کرد. علیرضا فیروزجا در ادامه روند رو به رشد خود با غلبه بر شاهین لرپری زنگنه سه امتیازی شد و به رده های بالای جدول صعود کرد. سید خلیل موسوی هم موفق شد بر آرش طاهباز غلبه کند و نهایتا دیدار پوریا درینی و امید نوروزی با نتیجه تساوی به پایان رسید.

 

دور ششم: نبرد غولهای +2600؛ آغاز اوج گیری جدیدترین استاد بزرگ کشور!

در دور ششم این رقابتها در مهمترین دیدار محمدامین طباطبایی با مهره های سفید در حالیکه به برتری قابل توجهی از دید انجین ها در برابر مدافع عنوان قهرمانی پرهام مقصودلو رسیده بود بازهم نتوانست از فرصت بوجود آمده به بهترین شکل بهره برداری کند و به تساوی قناعت کرد تا تنها تساوی این دور رقم بخورد.

اما مسعود مصدق پور که برای برگشت به جدول و نزدیک شدن به تیم ملی چاره ای به جز پیروزی با مهره های سیاه در برابر احسان قائم مقامی نداشت به خوبی از عهده این کار برآمد و به زیبایی نخستین پیروزی خود را کسب کرد. قربانی این دور علیرضا فیروزجا نیما جوانبخت بود که در یک بازی تاکتیکی بسیار زیبا مغلوب نوجوان ارزنده کشورمان شد. شاهین لرپری زنگنه و سیدخلیل موسوی هم موفق شدند به ترتیب بر پوریا درینی و امید نوروزی غلبه کنند. مهدی غلامی هم در ادامه عملکرد خیره کننده اش موفق شد با غلبه بر آرش طاهباز دومین شکست پیاپی استاد بین المللی مستعد کشورمان را رقم زد.

 

دور هفتم: پیروزی ارزشمند محمدامین، سقوط علیرضا!

در مهمترین دیدار دور هفتم علیرضا فیروزجا با مهره های سفید در برابر محمدامین طباطبایی قرار گرفت اما محمد امین که به تازگی با غلبه بر فدوسیف روس با ریتینگ 2724 ارزشمندترین پیروزی تاریخ کشورمان را کسب کرده با غلبه بر علیرضا نوار پیروزی های پی در پی او را پاره کرد. در دیگر دیدار مهم این دور پرهام مقصودلو شکست دیگری را در کارنامه رکورد دار قهرمانی کشور ثبت کرد تا همچنان مقتدرانه صدرنشین جدول باشد. مسعود مصدق پور با غلبه بر ارش طاهباز ضمن کسب دومین پیروزی پیاپی خود سومین شکست پیاپی را به آرش تحمیل کرد.  امید نوروزی هم بالاخره رنگ پیروزی در این رقابتها را چشید و موفق شد بر مهدی غلامی غلبه کند. دیدار سید خلیل موسوی در برابر شاهین لرپری زنگنه و پوریا درینی در برابر نیما جوانبخت هم با نتیجه تساوی به پایان رسید.

 

دور هشتم: تشکیل مثلث قهرمانی

پیروزی علیرضا فیروزجا در برابر پوریا درینی در دور هشتم در کنار تساوی مهمترین دیدار این دور بین محمد امین طباطبایی و احسان قائم مقامی و همچنین توقف پرهام مقصودلو در برابر آرش طاهباز تنور این رقابتها را در فاصله سه دور مانده به پایان داغتر از قبل کرد. در دیگر دیدارهای این دور مسعود مصدق پور با ارائه یک نمایش دلچسب سومین پیروزی پیاپی خود را اینبار با مهره های سیاه و در برابر امید نوروزی بدست آورد. نیما جوانبخت با پیروزی در برابر خلیل موسوی امیدوار به کسب سهمیه حضور در تیم ملی ماند و شاهین لرپری زنگنه موفق به غلبه بر مهدی غلامی اوریمی شد.

در پایان این دور پرهام مقصودلو مقتدرانه با 6 امتیاز صدرنشین جدول شد و درکنار او ممحمدامین طباطبایی و علیرضا فیروزجا با پنج امتیاز مثلث مدعیان قهرمانی را تشکیل دادند.

از طرفی جدال برای کسب سهمیه تیم ملی با وجود یک بازیکن 4.5 امتیازی، سه بازیکن 4 امتیازی و،3 بازیکن 3.5 امتیازی و یک بازیکن 3 امتیازی فوق العاده میلیمتری دنبال میشد.

 

دور نهم: پرواز بلند شاهین!

جدال برای کسب سهمیه تیم ملی دیدار مسعود مصدق پور در برابر شاهین لرپری زنگنه را به یکی از حساس ترین دیدارهای دور نهم تبدیل کرده بود. مسعود با ارائه یک بازی زیبا به برتری واضحی دست پیدا کرده بود و درصورت پیروزی میتوانست پس از شروع فاجعه بارش در ادامه به فکر کسب یکی از سکوهای قهرمانی باشد اما تنگی زمان کار دست او داد و مقاومت شاهین برایش به قیمت کسب شاید مهمترین امتیاز او در این مسابقات تبدیل شد.

از طرفی احسان قائم مقامی که با توجه به وضعیت جدول به چیزی جز پیروزی با مهره های سفید برابر آرش طاهباز نمی اندیشید، تلاشهایش برای کسب پیروزی در یک وضعیت مساوی را ادامه داد اما در نهایت نه تنها موفق به کسب پیروزی نشد بلکه آرش با استفاده دقیق از فرصت پیش آمده موفق شد باخت دیگری را به احسان تحمیل کند.

پرهام با کسب یک پیروزی زیبای دیگر اینبار در برابر امید نوروزی قعرنشین موفق شد یک گام دیگر به دفاع از عنوان قهرمانیش نزدیکتر شود. در دیگر دیدار مهم این مرحله محمد امین طباطبایی که برای حفظ فاصله اش با صدر جدول تنها به پیروزی در برابر پوریا درینی نیاز داشت با ارائه یک بازی مستحکم و بسیار دقیق به این مهم نائل آمد و ضمن تثبیت جایگاه دومش موفق شد با کسب ششمین امتیازش حضورش در تیم ملی امسال را قطعی کند. پیروزی نیما جوانبخت بر مهدی غلامی که به تدریج از روزهای درخشان ابتداییش فاصله گرفته بود شرایط را در میانه جدول پیچیده تر کرد و تنها تساوی این دور در دیدار خلیل موسوی و علیرضا فیروزجا در شرایطی رقم خورد که علیرضا قربانی تنگی زمان شد و موفق نشد وضعیت برنده اش را به پیروزی برساند.

 

دور دهم: حسرت امتیازهای از دست رفته!

در دور ماقبل پایانی این رقابتها پرهام مقصودلو با پیروزی بر شاهین لرپری زنگنه با مهره سیاه اقتدارش را به رخ رقبا کشید و حالا هرچند هنوز روی کاغذ و با توجه به پیروزی محمد امین طباطبایی بر آرش طاهباز امکان رسیدن طباطبایی به او وجود داشت اما عملا در فاصله یه دور به پایان میشد او را قهرمان کشور دانست.

سریعترین پیروزی این مسابقات را در این دور علیرضا فیروزجا در برابر مهدی غلامی کسب کرد. احسان قائم مقامی هم با غلبه بر امید نوروزی امیدهایش را برای کسب سهمیه تیم ملی زنده نگه داشت. دیدار سید خلیل موسوی و پوریا درینی در حالی با نتیجه تساوی به پایان رسید که این نیم امتیاز برای هیچیک از دو بازیکن کارساز نبود.  اما پیروزی مسعود مصدق پور با مهره های سیاه در برابر نیما جوانبخت نتیجه ای بود که باعث شد همه چیز برای انتخاب تیم ملی به دور آخر کشیده شده و حساسیت به اوج برسد.

 

دور یازدهم: اوج اقتدار پرهام؛ قدرتمندترین تیم ملی تاریخ!

در فاصله یک دور مانده به پایان فینال قهرمانی کشور، پرهام مقصودلو مقتدرانه با 8 امتیاز صدرنشین جدول بود، محمدامین طباطبایی با 7 و علیرضا فیروزجا با 6.5 امتیاز در رده های بعدی قرار داشتند و پس از سه سکونشین جدول شاهین لرپری زنگنه با 5.5 امتیاز، بالاتر از سه بازیکن 5 امتیازی یعنی، مصدق پور،قائم مقامی و جوانبخت قرار داشت و سید خلیل موسوی با 4.5 امتیاز کورسوی امیدی برای کسب یکی از صندلیهای تیم ملی داشت. از طرفی قرعه های دور پایانی امکان تساوی های توافقی را تا حد زیادی کاهش داده بود تا یکی از جذاب ترین دور آخرهای فینال کشور را شاهد باشیم.

دیدار آرش طاهباز و امید نوروزی که امیدی برای کسب سهمیه نداشتند با نتیجه تساوی پایان یافت اما 5 دیدار دیگر حساسیت فوق العاده ای داشتند. سید خلیل موسوی در برابر محمد امین طباطبایی به پیروزی نیاز داشت اما به چیزی بیش از کیش دائم دست نیافت تا دومین تساوی دور پایانی رقم خورده و پرهام مقصودلو فارغ از کسب هر نتیجه ای قهرمانیش مسجل شود اما پرهام با جنگندگی مثال زدنیش به یک قهرمانی ساده قانع نبود و با یک پیروزی درخشان دیگر اینبار برابر نیما جوانبخت به مقتدرانه ترین شکل ممکن قهرمانیش را با کسب نهمین امتیازش جشن گرفت و از طرفی شانس حضور جوانبخت در تیم ملی را هم از او گرفت تا شاهد یک مسابقه پاک و به دور از تبانی باشیم که از این بابت هم میتوان پرهام و نیما را ستود.

مهدی غلامی هم با کسب تساوی در برابر پوریا درینی مسابقات را به پایان برد و این درحالی بود که درخشش آغازینش در مسابقات با پایان چندان خوشی برای او همراه نبود اما افزایش 26.6 واحدی درجه بین المللیش در کنار امتیازهایی که تأثیر مستقیمی در سرنوشت انتخاب شوندگان تیم ملی داشت در نهایت کارنامه قابل قبولی را از او به جا گذاشت.

با تساوی قائم مقامی و لرپری زنگنه، تکلیف چهارمین عضو تیم ملی هم مشخص شد و حالا رکورددار قهرمانی کشور در خطر حذف از تیم ملی قرار گرفته و همه چیز به دیدار مسعود مصدق پور در برابر علیرضا فیروزجا بستگی داشت. مسعود با ارائه یک بازی بی نقص به برتری خوبی در برابر علیرضا دست پیدا کرده بود و درحالیکه با کسب تساوی مقام پنجم و آخرین سهمیه تیم ملی را کسب میکرد و از طرفی علیرضا فارغ از هر نتیجه ای سکوی سوم مسابقات را بدست می آورد دست از تلاش برای پیروزی بر نمیداشت اما در نهایت یک بار دیگر تنگی زمان نیم امتیاز دیگر را از او گرفت و با مساوی شدن این بازی قطعات پازل تیم ملی 1396 ایران تکمیل شد.

مسعود مصدق پور که بعد از شروع بسیار بدش و کسب تنها 1 امتیاز از 5 دیدار ابتدایی کمتر کسی برای او شانسی برای حضور در تیم ملی متصور بود به ناگهان به خودش آمد و با کولاکی که در 6 دیدار بعدی به پا کرد در صورتیکه از فرصتهایش بهتر بهره میبرد و با کمی خوش شانسی حتی میتوانست یکی از سکوهای برتر مسابقات را بدست بیاورد اما در نهایت با کسب 5.5 امتیاز و به لطف پیروزی در دیدار رودررو برابر احسان قائم مقامی موفق شد با شایستگی یک بار دیگر به عضویت تیم ملی درآید.

این دوره از مسابقات که به جرأت میتوان گفت یکی از جذابترین فینالهای کشور در تمامی ادوار بود، نهایتا با شناخت نفرات برتر در تاریخ 27 اسفندماه 1396 در بوشهر به پایان رسید.

نهایتا قدرتمندترین تیم ملی تاریخ شطرنج ایران با حضور 5 استاد بزرگ با میانگین ریتینگ 2558 شکل گرفت که برای آنها آرزوی کسب نتایج درخشان در مسابقات پیش رو را داریم.

 

 آیین نامه مسابقات 14a-3.pdf [515.53 Kb] ( تعداد دانلود : 76)
مشاهده آنلاين فايل: 14a-3.pdf

سایت نتایج مسابقات

پخش زنده بازیها

دیدن و دانلود بازیها

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.