Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » دور پنجم: یک روز نسبتاً آرام در تورنمنت کاندیداهای برلین

دور پنجم: یک روز نسبتاً آرام در تورنمنت کاندیداهای برلین

0
979

دور پنجم تورنمنت کاندیداها در برلین سیلی از تساوی ها را به همراه داشت – نخستین بار از آغاز تورنمنت که هیچیک از بازیهای یک دور برنده نداشت. اما این موضوع تنها به این دلیل اتفاق افتاد که آرونیان بخت کسب یک پیروزی مسلم را از دست داد.

جدول رده بندی بدون هیچ تغییری نسبت به دور چهارم باقی ماند، فابیو کاروانا بازیکن ایتالیایی الاصل ایالات متحده آمریکا با کسب 3.5 امتیاز صدرنشین است و ولادیمیر کرامنیک روس و شخریار ممدیاروف از جمهوری آذربایجان با 3 امتیاز در تعقیب او هستند. آرونیان ارمنی، به همراه حریف دور پنجم خود الکساندر گریشوک روس و دینگ لیرن چینی هر سه با 2.5 امتیاز در رده های بعدی قرار دارند و قعرنشینان جدول هشت نفری کاندیداهای امسال در حال حاضر وسلی سو بازیکن فیلیپینی الاصل ایالات متحده و سرگی کاریاکین روس،مدافع عنوان قهرمانی این رقابتها هستند که تا کنون تنها 1.5 امتیاز کسب کرده اند.

دور پنجم: یک روز نسبتاً آرام در تورنمنت کاندیداهای برلین

 

بدون شک هیجان انگیزترین بازی این دور بازی لوون آرونیان و الکساندر گریشوک بود، دو بازیکن بسیار دینامیک که برای کسب پیروزی از هیچ تلاش و خطری واهمه ندارند. گریشوک که مهره سیاه را در اختیار داشت دفاع بنونی را انتخاب کرد که در سطوح بالا کمتر استفاده میشود، بخصوص در چنین تورنمنت مهمی، چرا که این دفاع به سفید امکان کنترل مرکز و بدست آوردن فضای زیادی را میدهد.

پوزیسیون خیلی سریع پیچیده شد در حالیکه هیچیک از دو بازیکن امکان قلعه رفتن نداشتند. گریشوک پس از حرکت شانزدهم خود با دشواریهایی دست به گریبان شد. همانطور که در کنفرانس پس از بازی هر دو بازیکن اذعان داشتند، هوشمندانه تر بود که به جای تعویض در h4 گریشوک سعی میکرد با انجام حرکت 16… g4 سعی در تخریب پایه زنجیره آرونیان میداشت. آرونیان به سرعت با انجام 19.e5 و 20.d6 خطوط حمله را برای خود باز کرد و پس از انجام 21.Nb5 گریشوک مجبور به واگذاری یک تفاوت شد اما در مقابل سوارهای او بسیار فعال بودند و پتانسیل دینامیک بالایی داشتند و درکل پوزیسیون فوق العاده مبهم و گیج کننده شد!

آرونیان بالاخره راهی برای نفوذ پیدا کرد و گریشوک درحالیکه برای رسیدن به کنترل زمانی تنها چند ثانیه زمان داشت (گریشوک تقریبا در تمام بازی در تنگی وقت قرار داشت)، با حرکت 27… Kg8 مرتکب یک بلاندر بد شد (او باید 27… Qe7 را بازی میکرد). حالا آرونیان یک مسیر مشخص برای نیل به پیروزی داشت. او اولین حرکت این لاین را به درستی پیدا کرد (28.Rd6) اما در ادامه، به شکل غیر قابل توضیحی ادامه صحیح که 29.Qc8 بود را پیدا نکرد و به جای آن 29.Qd8 را بازی کرد. چیزی که از دید آرونیان پنهان ماند این بود که پس از ادامه 29… Kh7 30 Qc5 Ne4 او میتوانست حرکت ویرانگر 31.Rg4! را بازی کرده و پس از 31… Nc5 32 Rh4 Kg8 33 Rd8 Bf8 34 Rh8 Kh8 35 Bc5 به راحتی پیروز شود.

اشتباه آرونیان به گریشوک اجازه بازآرایی سوارهایش را داد و پس از تعویض وزیرها سوارهای گریشوک به زندگی برگشتند و حالا این آرونیان بود که باید جانب احتیاط را رعایت میکرد. نهایتاً آرونیان پیشنهاد تساوی داد و با وجود ادامه های مبهم بسیاری که وجود داشت گریشوک تصمیم گرفت که پیشنهاد تساوی را بپذیرد.

یک فرصت سوزی دیگر از آرونیان که میتواند تاوان سنگینی برای او داشته باشد. درواقع، با وجود اینکه او یکی از موفق ترین بازیکنان یک دهه اخیر جهان است، هرگز نتوانسته تورنمنت کاندیداها را فتح کند و همواره در لحظه های بحرانی و حساس این تورنمنت مرتکب اشتباه شده و قافیه را به رقبا واگذار میکند.

 

دور پنجم: یک روز نسبتاً آرام در تورنمنت کاندیداهای برلین

 

 

 

سایر بازیها بسیار آرام دنبال شدند. کاروانا در بازی ای که تقریبا بیش از یک ساعت طول نکشید خیلی سریع با کاریاکین به تساوی رسید.هر دو بازیکن خیلی بلیتزی حرکات خود را انجام دادند و اکثر سوارها را تعویض کردند به طوریکه در حرکت سی و یکم تنها، فیلهای ناهمرنگ و یک ساختار پیاده ای متقارن برای آنها باقی مانده بود که هر دو بازیکن به تساوی رضایت دادند.

 

دور پنجم: یک روز نسبتاً آرام در تورنمنت کاندیداهای برلین

 

بازی دینگ و ممدیاروف هم 31 حرکت به طول انجامید. البته آنها با وجود متریال زیادی که در صفحه باقیمانده بود برای تساوی به توافق رسیدند. هیچیک از دو بازیکن نقطه ضعف مشخصی که بتوان به آن حمله کرد نداشتند و بنابراین هردو بازیکن تصمیم گرفتند انرژی خود را برای دور بعدی رقابتها ذخیره کنند.

 

دور پنجم: یک روز نسبتاً آرام در تورنمنت کاندیداهای برلین

 

طولانیترین بازی این دور بین وسلی سو و کرامنیک برگزار شد. دو بازیکن میتوانستند خیلی زودتر به تساوی رضایت دهند چون پوزیسیون در طول بازی هرگز نامتعادل نشد، اما کرامنیک که روز قبل از شکستی که در برابر کاروانا متحمل شده بود بسیار سرخورده بود تصمیم گرفت فشار خود را حفظ کند و بازی را ادامه دهد با اینکه تقریباً امید نزدیک به صفری وجود داشت که بتواند به برتری خاصی دست پیدا کند. در نهایت، پس از پنج ساعت کرامنیک پیشنهاد تساوی حریف را پذیرفت تا آخرین بازی این دور هم به مانند سایر بازیها با نتیجه تساوی به پایان برسد.

 

منبع خبر: سایت رسمی فدراسیون جهانی فیده http://fide.com/component/content/article/1-fide-news/10759-round-5-a-relatively-peaceful-day-at-berlin-candidates-tournament.html

 

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.