Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » مصاحبه با سارا سادات خادم الشریعه در سایت برنامه نود

مصاحبه با سارا سادات خادم الشریعه در سایت برنامه نود

سارا سادات خادم‌الشریعه ستاره شطرنج بانوان ایران در گفت‌وگو با سایت نود درباره مسائل مختلف صحبت کرد. به گزارش وب سایت نود، صحبت های خادم الشریعه را در ادامه بخوانید:

*خانم خادم الشریعه لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

ساراسادات خادم الشریعه هستم. ۱۹ سال سن دارم و استاد بزرگ بانوان، استاد بین المللی آقایان وعضو تیم ملی شطرنج ایران هستم.

*برنامه ۹۰ را می بینید؟ اصلا فوتبالی هستید؟

خیلی کم برنامه ۹۰ را می بینم ولی تا جایی که بتوانم نتایج فوتبال را دنبال می کنم. بیشترین تیمی هم که پیگیرش هستم بازی های تیم بایرن مونیخ است چون پدرم خیلی به این تیم علاقه دارد و هر زمان بازی ها را نگاه می کند من هم کنارش هستم. در بین تیم های ایرانی هم طرفدار پرسپولیس هستم و بیشتر وقتها بازی هایش را می بینم.

*فکر می کنید اگر شطرنج باز نمی شدید چه رشته ورزشی را دنبال می کردید و اینکه در حال حاظر به جز شطرنج به رشته دیگری هم علاقه مند هستید؟

به تنیس خیلی علاقه دارم و اگر شطرنج نبود حتماً تنیس را انتخاب می کردم.

*در مسابقه اخیر قهرمانی جهان در بخش سریع و برق آسا که در کشور قطر برگزار شد، بهترین عملکرد را داشتید و توانستید تا یک قدمی مدال در بخش سریع پیش روی کنید. در خصوص این تورنمنت توضیح می دهید؟

قبل از این مسابقات انتظار اینکه حتی به مدال نزدیک بشوم را هم نداشتم چون اولین بار بود که می خواستم در مسابقه ای در این سطح و با این کلاس زمانی شرکت کنم. معیارم برای شرکت در این مسابقه بیشتر کسب تجربه بود تا اینکه بخواهم به مقام خوبی برسم اما خوشبختانه در بخش سریع خیلی بهتر از حد انتظار خودم ظاهر شدم و توانستم چهارم شوم ولی در بخش برق آسا می توانستم بهتر عمل کنم ولی در آن بخش هجدهم شدم.

*در یک مقطع زمانی خبر بازی شما با خانم ژوکووا که یکی از قهرمانان شطرنج جهان به شمار می آید حسابی سرو صدا کرد. داستان آن بازی به گونه ای شد که پس از صبر شما برای رسیدن حریف و احترام به شرایط پیش آمده بازی انجام شد، که در نهایت به تساوی رسید. جالب اینکه در این دوره از مسابقات دوباره شما با قرعه خانم ژوکووا روبرو شدید ولی این بار با شرایطی کاملاً متفاوت؛ در این مورد توضیح می دهید؟

بله ایشان قبلاً قهرمان بانوان اروپا شده بودند. من در این مسابقات در بخش برق آسا توانستم مقابل این حریف به پیروزی برسم و به جز این بازیکن با خانم آنا موریچوک که در هر دو بخش قهرمان شد بازی کردم که بازی مساوی شد و سپس با قهرمان اسبق جهان خانم استفانوا بازی کردم که توانستم بازی را با پیروزی پشت سر بگذارم. در کل با بازیکنان خیلی خوبی در این مسابقات رو به رو شدم و به جز خانم هو یی فان همه بازیکنان مطرح جهان در این دوره حضور داشتند و نتایج من به نسبت جدول خوب بود.

*برنامه آتی شما پس از بازگشت از این تورنمنت چیست؟

ابتدا در لیگ آلمان بازی خواهم داشت که در آنجا من و خانم پورکاشیان هم تیمی هستیم و بعد در تورنمنت جبل الطارق بازی می کنم و بلافاصله بعد از این دو، لیگ ایران و قهرمانی بانوان جهان برگزار می شود که قهرمانی جهان مهمترین مسابقه تا پایان سال است و سپس در مسابقات آزاد بازی خواهم کرد. ضمن اینکه هنوز فینال مسابقات قهرمانی کشور هم باقی مانده است.

*به دلیل برگزاری مسابقات متعدد، تقریبا به صورت مداوم در سفر هستید. این موضوع وضعیت تحصیلی تان را دچار مشکل نمی کند؟

من سال گذشته از مدرسه فارغ التحصیل شدم و یک سال اخیر را تمام و کمال به شطرنج اختصاص دادم. به همین دلیل امسال به دانشگاه نرفتم ولی فکر کنم به زودی به دانشگاه خواهم رفت.

*تاثیر شطرنج در زندگی و تحصیل شما چگونه بوده است؟

شطرنج رشته ای است که حتی پرداختن به آن به صورت تفریحی هم باعث تمرکز و بالارفتن خلاقیت می شود چون به نوعی تصمیم گیری در زندگی را به انسان می آموزد و اصلاً یکی از دلایلی که شطرنج را شروع کردم این بود که می خواستم به تمرکز در درسم کمک کنم ولی خب به مرور شطرنج برایم اهمیت بیشتری نسبت به درس پیدا کرد.

*چقدر از زمان خود را در طی روز به تمرین شطرنج اختصاص می دهید؟

من یادگیری شطرنج را با داشتن مربی شروع کردم ولی روش های دیگری هم هست. به طور مثال کتابهای مختلفی برای یادگیری این رشته وجود دارد. فکر می کنم برای یک شطرنج باز حرفه ای روزی یک تا چهار ساعت تمرین مداوم لازم باشد. بعضی مواقع در روز حتی بیشتر از ۶ ساعت با مربی ام تمرین دارم.

*تاثیرگذارترین مربی شما چه کسی بود و اینکه الان با کدام مربی کار می کنید؟

من شطرنج را از کانون استاد هرندی شروع کردم و حرکت مهره را از پسر ایشان آموختم. پس از یادگیری مفاهیم ابتدایی با خود استاد تمرین می کردم که فکر می کنم در شکل گیری پایه شطرنج من تاثیر به سزایی داشتند. بعد از آن با اساتید مختلفی کار کردم مثل آقایان اردشی، گلی زاده و الشن مرادی. در حال حاضر هم مربی من یک فرد هلندی هست به نام رابین کمپن ولی میرو شیچنکو هم که در بسیاری از مسابقات همراه تیم ملی است در مسابقات جایزه بزرگ کمک زیادی به من کرد. برای آمادگی در مسابقات قهرمانی جهان هم ایوان سوکولوف تمرین ما را به عهده دارد.

*میزبانی ایران در مسابقات جایزه بزرگ را چطور ارزیابی می کنید؟

این مسابقات برای فدراسیون خیلی هزینه داشت و از قبل بحث این موضوع بود که اصلاً این مسابقه در کشورمان برگزار نشود چون خیلی از افراد تصور می کردند که این مسابقه در واقع سرمایه گزاری روی یک نفر است ولی پس از میزبانی ایران، شطرنج کشورمان پیشرفت زیادی کرد و اختلاف سطح بین ما و دیگر کشورها تا حدی برداشته شد تا جایی که فکر می کنم شخصا برای من در حد پیشرفت چندساله بود.

*آرزوی شما در شطرنج چیست؟

قهرمانی بانوان جهان آرزوی همه ماست ولی جزو سه نفر اول بودن دور از دسترس نیست که فکر می کنم با تمرین زیاد و حمایت بیشتر در ۳ سال آینده ممکن می شود.

*آیا شطرنج رشته پر هزینه ای است و اینکه شما اسپانسر مالی دارید؟

شطرنج برخلاف ظاهرش رشته پرهزینه ای است. یک شطرنج باز حرفه ای باید در مسابقات بسیاری شرکت کند که هزینه سفر، هزینه اسکان و مربی شخصی به عهده خودش است و من با حمایت خانواده و کسب جوایز از مسابقات گوناگون تا به حال به کارم ادامه داده ام اما به اسپانسر نیاز دارم. برای مثال در یک دوره کوتاه هزینه مربی ام ۲۰۰۰ یورو بود و چه این دوره در خارج و یا داخل برگزار شود هزینه بلیط و اسکان هم به آن اضافه می شود و تازه مسابقات آزادی که بازی می کنیم هم هزینه های زیادی دارد.

*در حال حاضر در کدام لیگ ها بازی می کنید؟

به جز لیگ ایران دومین سالی هست که در لیگ آلمان و در تیم هامبورگ هستم که خانم پورکاشیان نیزهم تیمی من است. امسال اولین حضورم در لیگ چین را نیز تجربه کردم و به عنوان اولین ایرانی که در این مسابقات بازی می کند تجربیات خوبی کسب کردم.

*سوال آخر اینکه تفاوت شطرنج ایران نسبت به سال های گذشته را چطور می بینید؟

در بخش آقایان تقریباً تیم ملی عوض شده و خیلی از بازیکنان نوجوان وارد تیم شده اند و این یعنی تیم ملی دیگر وابسته به یک شخص نیست و می توانیم همزمان چند تیم قوی داشته باشم. مثلاً قهرمان کشور امسال، علیرضا فیروزجاه ۱۳ ساله بود و پرهام مقصودلو نفر اول ریتینگ کشور ۱۶ سال دارد و در بخش بانوان مبینا علی نسب و هستی خسروی مدالهای جهانی دریافت کرده اند.

 

منبع خبر

( 1 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.