Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار خارجي » پایان رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا

پایان رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا

0
1817

رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا با پیروزی تیم ملی مردان و تساوی ارزشمند بانوان در دور آخر به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا که از نهم فروردین ماه به میزبانی امارات آغاز شده بود امروز و پس از 9 دور رقابت فشرده به پایان رسید.

تیم ملی شطرنج مردان کشورمان که تا پیش از آغاز دور پایانی هنوز شانس کسب مدال در این مسابقات داشت علیرغم برد قاطع مقابل تیم بنگلادش از رسیدن به سکوی این رقابتها بازماند. قزاق ها رقیب اصلی ایران برای کسب عنوان سومی این مسابقات با پیروزی برابر تیم مغولستان به مدال برنز این مسابقات رسیدند تا تیم ملی مردان ایران در یک قدمی کسب مدال در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

اما در بخش بانوان، تیم ملی ایران با یک تساوی ارزشمند مقابل تیم قدرتمند هند کار خود در این رقابتها را به پایان رساند و در جایگاه هفتم قرار گرفت.

 

گزارش فنی دور آخر رقابتهای شطرنج قهرمانی تیمی آسیا به قلم محمد ابراهیم زاده 

پنج مدال انفرادی رنگارنگ و یک نورم استاد بزرگی ، ره آورد تیم های ملی ایران از مسابقات جام ملت های آسیا

 

سرانجام رقابتهای شطرنج جام ملتهای آسیا ، با انجام بازی های دور نهم و آخر به اتمام رسید و تیم های برتر هر بخش معرفی شدند.

تیم مردان هند که  نبرد رودر رو با رقیب دیرینه اش چین را در دور پنجم به نفع خود رقم زده بود در دور آخر تیم ویتنام را هم با نتیجه سه به یک شکست داد و جام قهرمانی را با خود به خانه برد. در واقع از تیم نیرومند هند پس از پیروزی بر چین ، کوچکترین لغزشی مشاهده نشد و این تیم با شایستگی به این عنوان ارزشمند دست یافت.

چینی ها هم تیم  اول امارات را چهار به هیچ بردند و دوم شدند.

قزاق ها هم که در دور قبل ، با حداقل امتیاز ممکن مقابل تیم ایران پیروز شده بودند در این دور هم تیم مغولستان را با نتیجه دو و نیم به یک و نیم شکست دادند و عنوان سوم را نصیب خود کردند.

اما تیم مردان ایران ...

تیم ایران در صورتی امکان رفتن به روی سکو را داشت که اولا با نتیجه ای قاطع بر حریف دور آخرش بنگلادش پیروز شود و هم اینکه تیم قزاقستان از حریفش مغولستان شکست بخورد و با تساوی امتیازات منتظر پوئن شکنی بماند...

تیم مردان بنگلادش  تا اینجای کار عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته بود . آنها حریف آسانی نبودند و حتی از تیم قهرمان مسابقات (هند) با نتیجه ای نزدیک ، (دو و نیم به یک و نیم ) شکست خورده بودند.

 علاوه بر دغدغه اصلی تیم ایران در دور آخر که کسب عنوان سوم مسابقات بود در این دور به بازیکنانی که شانس بیشتری برای دریافت مدال انفرادی را داشتند این فرصت داده شد تا در ارنج قرار بگیرند و بر این اساس با ترکیب درینی ، مقصودلو ، فیروزجاه و مصدق پور به مصاف بنگلادش رفتیم.

پیروزی هر چهار نماینده ایران بر حریف بنگلادشی ، اگرچه برای لحظاتی ، شادی را به اردوی تیم کشورمان آورد اما این شادی با شنیدن خبر پیروزی تیم قزاقستان بر مغولستان که عنوان سومی را یرای این تیم به ارمغان آورد دیری نپایید.

با این حال جوانان کشورمان در این دور با ارائه بازی های زیبا ، نمایشی دلپذیر داشتند و در نهایت با 12 امتیاز چهارم شدند اما بی تردید شایستگی کسب عنوان سومی را داشتند.

در این بازی یک نکته مهم و حرفه ای (و البته مفید برای مربیان) رخ داد که ذکر آن خالی از لطف نیست.

در شرایطی که تیم ایران با نتیجه 2 به هیچ از حریف پیش بود و وضعیت میز 4 حریف، بهتر از مصدق پور بود بازی مقصودلو  در مقابل حریفش محمد مینازالین (2436) به یک وضعیت مساوی در آخر بازی رسید که حریف ، فیل و اسب در برابر دو اسب مقصودلو داشت.

مقصودلو در این وضعیت ، با نظر کاپیتان قائم مقامی  به حریف یک پیشنهاد تساوی زیرکانه می دهد که حریف این پیشنهاد را رد می کند ( با تصور اینکه وضعیت بهتری دارد!) در ادامه بازی مقصودلو از فشار خارج شد و حریفش با بی دقتی های فراوان ، وضعیت کاملا مساوی را از دست داد و بازنده شد! این پیروزی شیرین، مدال برنز انفرادی را برای پرهام مقصودلو به ارمغان آورد.

تیم ایران غیر از این مدال ، در سه میز دیگر مدال انفرادی کسب کرد.

پوریا درینی مدال نقره میز 2 ، علیرضا فیروزجاه مدال طلای میز یک ، مسعود مصدق پور مدال نقره میز پنج و احسان قائم مقامی بر روی میز یک ، چهارم شد.

ضمن اینکه علیرضا فیروزجاه نوجوان اندیشمند و قهرمان کشور در سال 94 ، موفق شد اولین نورم استاد بزرگی را کسب نماید.

رده بندی پایانی مسابقات بخش مردان بدین ترتیب بود:

1-     هند               17 امتیاز

2-    چین              15

3-    قزاقستان         14

4-    ایران              12

5-    مغولستان        10

6-    بنگلادش         10

نکته جالب اینکه تیم مردان ایران در این مسابقات با هر 5 تیم بالای جدول رده بندی بازی کرد .

 

در بخش دختران ، تيم ملي شطرنج ایران با تیم هند به تساوی دو به دو رسید و در رده بندی نهایی هفتم شد.

بازی سارا سادات خادم الشریعه با استاد بزرگ هاریکا دورناویلی (2515) مساوی شد.

آتوسا پورکاشیان و با استاد بین المللی پادمینی (2439) مساوی کرد اما میترا حجازی پور تنها برد تیم ایران را در این مسابقه رقم زد. حریف او  استاد بزرگ بانوان سومیا سوامینتان (2384) بود و آناهیتا زاهدی فر بر روی میز چهار نتیجه را به کول کارنی (2284 واگذار کرد.

همچنین ساراسادات خادم الشریعه موفق به کسب مدال برنز انفرادی میزهای یک  شد.

رده بندی پایانی جدول بخش بانوان بدین ترتیب بود:

1-    چین              15

2-    قزاقستان         14

3-    ازبکستان         13

4-    هند               12

5-    ویتنام            11

6-    مغولستان        10

7-    ایران              9

سرانجام مسابقات جام ملتهای آسیا با یک عنوان چهارم برای تیم مردان و یک عنوان هفتم برای بانوان به اتمام رسید اما بی تردید شطرنج ایران بهره لازم را از این مسابقات به دست آورد.

 

تیم مردان ایران که پایین ترین میانگین سنی را در بین تیم های حاضر داشت در رده بندی اولیه هم جایگاه چهارم را داشت و نوجوانان تیم ایران نشان دادند که در آینده حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت..

اعتماد به نوجوانان جویای نام کشور که روز به روز بر تجربه آنها افزوده می شود راهبردی مفید و اثربخش در عرصه های بین الملی ورزش است و این تجربه ارزشمند در آینده آثار غیر قابل انکاری خواهد داشت.

اگرچه انتظارات از تیم بانوان ، بیشتر از عنوان کسب شده بود با این حال تیم بانوان نیز میانگین سنی پایینی دارد و ضروری است با بررسی نقاط قوت و ضعف تیم های ملی در هر دو بخش  ،  موفقیت های بهتر و بیشتری در آینده نصیب کشورمان گردد.

سایت نتایج فکری آقایان

سایت نتایج فکری بانوان

 

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.