Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » مباحث داوری و قوانین فیده » اعتراض nepomniatchiبعد از بازی با ناکامورا!

اعتراض nepomniatchiبعد از بازی با ناکامورا!

در آخرین بازی دور سوم قهرمانی جهان در باکو اتفاقات جالبی رخ داد ، دو استاد بزرگ سرشناس Nepomniachtchi و ناکامورا پس از تساوی در بازی های فکری و سریع ، باید برای صعود به دور بعدی رقابت ها فقط یک تک بازی به نام مرگ ناگهانی را برگزار می کردند که پس از یک بازی زیبا ، بازیکن کشور آمریکا یعنی ناکامورا با مهره سیاه پیروز شده و همه چیز تمام شد! اما در نهایت حیرت همه، استاد بزرگ اهل روسیه برای درخواست تجدید نظر نتیجه بازی اعتراضی به هییت ژوری مسابقات ارایه داد او برای این اعتراض ۵۰۰ دلار حق هییت ژوری را پرداخت کرد!

او معتقد بود که حریفش در لحظه ای از بازی حرکتی غیر قانونی انجام داده است و برخلاف قانون فیده در هنگام قلعه رفتن از هر دو دست استقاده کرده است!

طبق قانون فیده هر بازیکن موظف است برای انجام هر حرکت فقط از یک دست استفاده کند. برای حل این مشکل نیاز به شاهدی نبود چون فیلم بازی بصورت زنده با کیفیت بالایی ضبط شده بود. که فیلم آن لحظه بازی را در زیر آورده ام:

 

 


                                 

                                           برای بزرگ دیدن فیلم روی آن دوبار کلیک کنید!

بعد از دیدن لحظه به لحظه فیلم حتی با سرعت کمتر تشخیص اینکه ناکامورا اول دست به شاه میزند یا به رخ سخت است و طبق قانون زیر:

 

" اگر بازیکنی برای قلعه رفتن هر دو مهره شاه و رخ را همزمان لمس کند، قلعه رفتن او مانعی ندارد."

 

کمیته داوران نتیجه اعتراض نپومانیاچی را باطل دانست و نتیجه اصلی بازی همان برد ناکامورا باقی ماند تا ناکا به دور چهارم بازی ها راه پیدا کند! البته هییت ژوری مسابقات برای حسن نیت خود مبلغ پرداختی نپومنیاچی را به او بازگرداند!

 

البته با دیدن فیلم هم متوجه می شویم که بازیکن سفید هم در حین بازی حساسیتی به نحوه قلعه رفتن سیاه نشان نداده است و از نظر او هم کاملا درست و قانونی به نظر میرسیده است!

 

لینک خبر:http://en.chessbase.com/post/nepomniachtchi-cries-foul-on-armageddon

 

( 1 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.