ورود به سایت

متدهاي تمركز

در تاریخ : 18.06.87
توسط : frozen
نظرات : 0
بازدیدها : 5566
چاپ مطلب
  • امتیاز منفی
  • +24
  • امتیاز مثبت

كتابهاي خود آموز راههايي براي افزايش سطح تمركز شطرنجبازان ارائه مي دهند . بنا به تجربه شخصي خودم، هر كس بايد با آزمايش و خطا تكنيكي مناسب براي خود انتخاب كند.

يك داستان قديمي متد روسي نگاه كردن به دريا را توصيف مي كند كه در اين متد مي توان با نگاه كردن به امواج دريا به آرامش خوبي قبل از هر بازي دست يافت . تمركز روي يك محرك براي يك دوره پايدار زماني در واقع نوعي مديتيشن محسوب مي شود .

بعضي از نوابغ جوان روسي عادت دارند در زمان مربوط به حركت خودشان به جاي نگاه كردن به صفحه شطرنج به سقف خيره شوند ! بازيكنان زيادي از اين روش تقليد كرده اند ولي متا سفانه اين روش يكطرفه عمل مي كند ! به اين معني كه : نوابغ جوان روسي ممكن است به سقف خيره شوند ولي خيره شدن به سقف كسي را به يك نابغه جوان روسي تبديل نمي كند !

يك تكنيك معروف براي تقويت تمركز روش كوتوف است كه آناليز پوزيسيونهاي پيچيده درزمان معين بدون حركت دادن مهره ها را مثل زمان مسابقه واقعي توصيه مي كند .

ايده هاي ديگري براي افزايش سطح تمركز بر اساس روشهاي مصنوعي ضد عوامل مزاحم تمركز وجود دارند مثل حلقه كردن دستها دور صورت براي باريك كردن ميدان ديد و استفاده از گوش گيرهاي كوچك براي كم كردن صداهاي مزاحم .

روش مفيد ديگر حاضر شدن سر ميز مسابقه مدتي قبل از شروع آن است به منظور ساختن پروسه تمركز قبل از شروع بازي .

تعداد زيادي از شطرنجبازان متد تغيير نوع تمركز را از حالت عميق و طولاني در زمان مربوط به حركت خودشان به حالت سريع و سطحي و با ملاحظات كلي در زمان حركت حريف تمرين ميكنند .
البته بازيكناني نيز هستند كه در زمان حركت حريف راحت تر و موثرتر مي توانند تمركز كنند .

روانشناسي ورزش راههاي زير را براي افزايش سطح تمركز توصيه ميكند :

1. تمرين در كنار عوامل مزاحم مثل گرما و رطوبت ويا كسي كه سر ميز غذا ميخورد و موزيك گوش خراش و مانند آن. بعنوان مثال بوتوينيك در اين مورد از حريفهايي براي تمرين استفاده ميكرد كه روي ميز سيگار ميكشيدند !
2. استفاده از محركهاي صوتي و فيزيكي در زماني كه به تمركز قوي نياز داريم مثل دستورات شرطي كننده اي كه به خودمان مي دهيم : آرام باش . دقت كن . و يا نيشگون گرفتن خود !
3. تكرار اعمال دوره اي ثابت مثل بلند شدن از ميز و كشيدن عضلات . پرسيدن سوالات معين از خود درهر حركت . كنترل وضعيت ساعت هر 5 حركت يكبار و مانند آن .

بازگشت
تگهای مطلب :
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .

پیام سیستم

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.
آخرین محصولات فروشگاه