Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » فرصت های از دست رفته! + مقدمه - بررسی و....

فرصت های از دست رفته! + مقدمه - بررسی و....

مقدمه:

همه ما بازی هایی داشته ایم که در آن ها میتوانستیم با ترکیبی خیره کننده یک مینیاتور خلق کنیم و تا مدت ها به آن لحظه افتخار کنیم ولی آن موقعیت را از دست داده ایم و جز افسوس و ناراحتی چیزی از آن روز بخاطرمان نمی آید. این یک احساس بسیار دردناک است هنگامی که شما حرکتی زیبا را از دست می دهید و چه بسا اگر آن حرکت را انجام می دادید بهترین بازی عمر شما نیز رقم می خورد. مثال زیر یکی از آنهاست که اگر خود من بودم تا مدت ها افسوس از دست دادن چنین بازی را میخوردم!

امروزه شطرنجباز حرفه ای نداریم که بازی های تاکتیکی و تاریخی مثل morphy-Count Isouard ، Anderssen-Kieseritzky، Anderssen-Dufresne  را ندیده باشد و لذت نبرده باشد و البته این را نیز اضافه کنم که میلیون ها بازی از شطرنج ثبت شده اند و شاید تاکتیکی ترین بازی ها در سطوح پایین تر اتفاق افتد و زیباتر هم بوده باشند که بازهم شاید هیچ کجا ثبت نشده باشند ولی امروزه و با وجود تدارکات عمیق و بالا رفتن علم بازیکنان چنین بازی آن هم در سطح سوپر استاد بزرگی شگفت آور است:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ni,Hua (2673) - Le Quang,Liem (2703) [B84]

Asian Continental op Ho Chi Minh City (8), 12.05.2012

 

 

فقط چند دقیقه به این وضعیت نگاه کنید!! واقعا چه خبره؟!؟! هر دو بازیکن چنان دست به حمله زده اند که پیدا کردن حرکت درست بسیار سخت است آن هم وقتی که شما 10 دقیقه بیشتر ندارید!

به نظر می رسد هر دو شاه بی دفاع هستند و انگار همه مهره ها زیر ضرب هستند!

سفید با حرکت خود یعنی g6، تهدید ماتی در خانه h7 ایجاد کرده است. از بخت بد سیاه، او هیچ راه مستقیمی برای دفع تهدید حریف ندارد ولی شاه سفید هم اوضاع خوبی ندارد و کاملاً نا امن است. در این لحظه استاد بزرگ ویتنامی روحیه ای در چهره اش دیده نمی شد و این باعث می شد که او هیچ راهی برای بهره برداری از برتری خود در جناح وزیر پیدا نکند و پس از دو حرکت تسلیم شود، اما کامپیوتر های پر قدرت با هسته های پردازشگر خستگی ناپذیرشان نشان دادند که سیاه می توانست طوفان به پا کند!!

فقط خواهش می کنم قبل از دیدن این بررسی ها محکم سر جای خود بنشینید و از تعجب شاخ در نیاورید!!!!

 

بازی اصلی همانطور که اشاره کردم چنین ادامه یافت:

29.g6 h5??

30.Qxh5 Ba3+ 31.Kxb3 1-0

 

اما این پایان غم انگیز برای سیاه می توانست برای سفید اتفاق افتد و بعد از بازی Le Quang,Liem گفت: " این بازی می توانست بهترین بازی تمام دوران شطرنجی ام بشود..."

 

و حالا بررسی بازی :

 

 

 

{banner_ni-hua-le-quang-liem}

 

همانطور که در تفسیر بالا دیدید Quang le گفته بود که او ادامه روبرو را دیده بود:

 

29.g6 Ba3 30.Kc3 a1=Q+ 31. Rxa1

ولی طرح باورنکردنی +Nd4 و Rxc4 را ندیده بود!

 

جالب اینجاست که سیاه فرصت طلایی را برای برد در حرکت 28 خود از دست داده بود، نگاه کنید!

 

 

 

در بازی اصلی سیاه حرکت axb3 را انجام داده بود ولی او میتوانست بازی را بدین گونه ببرد! بررسی زیر را ببینید:

 

{banner_ni-hua-le-quang-liem2}

 

مصاحبه کوتاهی پس از اتمام بازی با GM Le Quang Liem :

 

- آیا شما در حین بازی فهمیدید که حرکت درست را ندیده اید یا حتی بعد از بازی هم متوجه نشدید که میتوانستید به این زیبایی ببرید؟!

 

جواب: من در حین بازی نمیدانستم و ندیدم که میشد برد ولی وقتی که بازی تمام شد می شنیدم که بعضی ها می گفتند ترکیب فراموش نشدنی را از دست داده ای! و وقتی با کامپیوترم بررسی کردم و بردم را فهمیدم باورم نمی شد!!

 

 

به امید رضایت شما

نویسنده : سهیل صادقی

 

 

 

 

پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
عضو سايت
  • mehdi.seidabadi
  • ( 09 مرداد 1394 )
  • 1
جالب بود ممنون