توپالف را بهتر بشناسیم!

او در شهر Rousse در کشور بلغارستان بدنیا آمد. شطرنج را از پدرش در سن هشت سالگی آموخت. توپالف دوران کودکی دشواری داشت، اما او به سرعت خود را به عنوان یک نابغه شطرنج به دنیا معرفی کرد. در سن 12 سالگی، توپالف در شروع دوران شطرنجی اش با مربی به نام "دانیالوف" آموزش می دید که این رابطه آموزشی و مشاوره ای تا امروز همچنان ادامه دارد!

دانیالوف – مربی توپالف- میگوید: هنگامی که اولین بار او را دیدم، روند بازیگری خود را قربانی پیشرفت او کردم.

استاد بزرگ کانادایی کوین Spraggett نوشته است: دانیالوف توپالف را به آپارتمان خود می برد و به او گفت از حالا به بعد، شما در اینجا زندگی می کنید و اینجا خانه جدید شما خواهد بود، من نه نتها مربی تو، بلکه مادر و پدر و آشپز تو نیز هستم. تنها کسی هستم که لباس های تو را میشویم ! و تنها کسی هستم که صورتحسابها و هزینه های تو را برای مسابقات پرداخت می کنم. و فقط از تو می خواهم به تنها چیزی که فکر می کنی شطرنج باشد!

توپالف در سال 1989 قهرمانی زیر 14 ساله های جهان در Aguadilla، پورتوریکو شد، و در سال 1990 مدال نقره مسابقات قهرمانی زیر 16 جهان را در سنگاپور به دست آورد. او در سال 1992 استاد بزرگ شد. او از سال 1994 بازیکن شماره یک تیم ملی بلغارستان بوده است و به همراه این تیم در سال 1994 در المپیاد شطرنج در مسکو به مقام چهارم جهان دست پیدا کرده است.

در طول ده سال آینده توپالف موفق به کسب پیروزی در تعداد زیادی از مسابقات شده است و توانست در میان برترین شطرنج بازان جهان قرار گیرد.

برخی از مهمترین نتایج مهم او عبارتند از: لینارس 1994 (6½ / 13)،لینارس سال 1995 و آمستردام ( 13/8). در سال 1996، او برنده تورنومنت آمستردام (1مشترکاً با کاسپاروف و در وین مشترکاً با گلفاند و کارپف اول شد. درNovgorod and Dos Hermanas، به همراه کرامنیک . بالاتر از آناند، کاسپاروف، کامسکی، گلفاند، ایوانچوک، شیروف و پولگار اول شد.

در اوایل سال 1996، او به مسابقه "فوق استاد بزرگ" در لاس پالماس دعوت شد این مسابقات اولین مسابقه تراز 21 بود و 5 امتیاز از 10 بازی کسب کرد و شانس این را یافت که در ماه دسامبر سال 1996، با کاسپاروف، آناند، کرامنیک و کارپف بازی کند.

توپالف در سال 1999 در مسابقات corus - ویک آن زی (که امروزه فولاد تاتا نامیده می شود) از قهرمان آن زمان شطرنج کلاسیک جهان گری کاسپاروف در یک نبرد عالی که تا امروز به عنوان یکی از بهترین بازی هایی است که مورد تمجید قرار گرفته است؛ شکست خورد. همانطور که کاسپاروف بعد ها گفته است: توپالف در طول بازی به بالا نگاه می کرد تا حرکات از بالا برای او نازل شوند و او توانست بازی عالی را انجام دهد. (بازی را اینجا ببینید)
اولین موفقیت توپالف در مسابقات بزرگ لینارس 2005 بود که به همراه گری کاسپاروف به مقام قهرمانی رسید. از دیگر موفقیت های بزرگ او قهرمانی در مسابقه M-Tel 2005 بود که بالاتر از آناند، ولادیمیر کرامنیک، روسلان پونوماریف، مایکل آدامز و یودیت پولگار اول شد.

 در سال 2005 به مسابقات قهرمانی جهان فیده که در سن لوئیس آرژانتین به صورت دوره ای دوبل بود دعوت شد و توانست با 10 امتیاز از 14 بازی و با عملکرد 2890 با اقتدار قهرمان شود. 

توپالف را بهتر بشناسیم!

مچ ها و مسابقات انتخابی قهرمانی جهان

  • FIDE World Chess Championship 1998 Second Round, Groningen, Topalov–Piket (½–1½)
  • FIDE WCC Knockout 1999 Fourth Round, Las Vegas, Topalov–Kramnik (1–3)
  • FIDE WCC Knockout 2000 Quarterfinals, New Delhi and Tehran, Topalov–Adams (½–1½)
  • FIDE WCC Knockout 2002 Fourth Round, Moscow, Topalov–Shirov (3–4)
  • Classical WCC Candidates Match 2002, Dortmund, Topalov–Leko (1½–2½)
  • FIDE WCC Knockout 2004 Semifinals, Tripoli, Topalov–Kasimdzhanov (2–4)
  • FIDE World Chess Championship 2005, San Luis, (1½ points ahead of Anand and Svidler)
  • World Chess Championship 2006, Elista, Topalov–Kramnik (6–6, 1½–2½ rapid playoff)
  • WCC Candidates Match 2009, Sofia, Topalov–Kamsky (4½–2½)
  • World Chess Championship 2010, Sofia, Topalov–Anand (5½–6½)
  • WCC Candidates Match 2011 Quarterfinals, Kazan, Topalov–Kamsky (1½–2½)

 

لینک خبر:https://en.wikipedia.org/wiki/Veselin_Topalov

 

 

 

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.