Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » مباحث داوری و قوانین فیده » نگاهی به مهمترین قوانین جدید شطرنج مصوب فدراسیون جهانی شطرنج (2014)

نگاهی به مهمترین قوانین جدید شطرنج مصوب فدراسیون جهانی شطرنج (2014)

تفسیری بر مهمترین قوانین جدید شطرنج مصوب فدراسیون جهانی شطرنج (2014)

قوانین شطرنجی که امروز ما تحت آن به رقابت می پردازیم در هشتاد و چهارمین کنگره فیده در شهر تالین کشور استونی به تصویب رسید و از اول جولای سال 2014( برابر با دهم تیر ماه 1393)لازم الاجرا گردید. در این نسخه ، قوانین از دو جنبه مورد تغییر قرار گرفته اند. نخست تغییراتی که جنبه کاربردی قوانین را تحت تاثیر قرار نداده اند و تنها به ارائه تعریفی بهتر از قوانین پیشین پرداخته اند و دوم ، قوانینی هستند با تغییرات عمده در مفهوم و کارکرد مواجه شده اند یا به طور کلی جدید می باشند.در این مقاله تلاش شده است تا ضمن طرح قوانین جدید و تغییر یافته، توضیحات تکمیلی در رفع ابهام هر ماده ارایه شود تا جنبه کاربردی و عملی این نوشتار برای علاقمندان به مباحث داوری حفظ گردد . لازم به ذکر است که این مقاله ممکن است دارای کاستی هایی باشد که از اساتید و بزرگان مباحث داوری شطرنج درخواست می گردد در تکمیل این بحث کمک نموده تا جامعه داوری کشور بیش از پیش از این مباحث بهرمند گردند .

ماده 3-10 :

(الف) . حرکتی قانونی است که همه شرایط مربوط به ماده 3-1 تا 3-9 را تامین کرده باشد .

(ب) .حرکتی غیر قانونی است که در مواجهه با شرایط ماده 3-1 تا 3-9 نا موفق بوده باشد .

(ج) . یک پوزیسیون غیر قانونی از یک سری حرکات قانونی حاصل نمی گردد .

توضیح :در نسخه جدید ماده 3-10 نسبت به نسخه قبلی اضافه شده است . موارد (الف) و (ب) در رابطه با حرکت قانونی و غیر قانونی بحث می کند در صورتی که مورد (ج) پوزیسیون غیر قانونی را به چالش می کشد. این بحث ها یکسان نیستند.فرض شود پوزیسیونی بعد از حرکت های: 1.e4 – e5  2.Nf3 – Nc6  3.Bc4 – d6  4.d3 – Bc5 پدیدار گردد قطعا مشخص است که حرکت 4. ….-Bc5 غیر قانونی است. اما سوال این است که پوزیسیون حاصل از این حرکت غیر قانونی، می توانست از یک سری حرکات قانونی هم بدست آید ؟ قطعاً پاسخ مثبت است . اما مورد (ج) مطرح می کند که پوزیسیون غیر قانونی از یک سری حرکات قانونی بدست نمی آید ویا ممکن است بواسطه استقرار ناصحیح مهره ها در پوزیسیون اولیه حاصل شده باشد . به عنوان مثال بازیکن همه پیاده های خود را حفظ نموده اما دو فیل همرنگ در اردوگاه خود دارد . چگونه چنین چیزی ممکن است ؟! . بنابراین می توان نتیجه گرفت پوزیسیونی که از قبل حرکت غیر قانونی را با خود داشته است می تواند ظاهر قانونی داشته باشد اما پوزیسیون غیر قانونی در همان نگاه اول تشخیص داده می شود .

ماده 4-6 :

عمل ترفیع ممکن است به شیوه های مختلف اجرا شود :

1- پیاده مجبور نیست در مربع ترفیع قرار گیرد .

2- پیاده خارج شده و مهره جدید در مربع ارتقاء به هر روش ممکن جایگزین می گردد. اگر یک مهره حریف در مربع ارتقاء قرار دارد، باید گرفته شود .

توضیح : طبق نسخه قبلی قوانین در عمل ترفیع ، پیاده می بایست ابتدا وارد مربع ترفیع شده سپس با مهره جدید جایگزین گردد . هر چند در بیشتر مواقع اگر بازیکن از شیوه دومی استفاده می کرد داوران مسابقه واکنشی نشان نمی دادند اما در تورنمنت هایی هم به ویژه مسابقات بلیتز گزارش شده که بازیکنی از شیوه دوم برای ارتقاء استفاده نموده و داور حرکت را غیر قانونی تلقی و بازیکن را بازنده اعلام نموده است . به نظر می رسد چنین حکمی منطقی و عادلانه نباشد به همین جهت با تصویب این ماده ، بازیکن آزاد است با رعایت شرایط ماده 3 عمل ترفیع را به شیوه دلخواه انجام دهد.

ماده 6-2 :

(الف) . در طی بازی هر بازیکن در نوبت خود پس از انجام حرکت روی صفحه شطرنج باید ساعت خود را متوقف نموده و ساعت حریف را بکار اندازد (به عبارت دیگر باید ساعت خود را بزند) . این عمل حرکت را کامل می کند . یک حرکت همچنین کامل است اگر :

1- حرکت به بازی پایان دهد . ( ماده های 5.1a, 5.2a, 5.2b, 5.2c, 9.6a, 9.6b, 9.7 ملاحضه گردد)

2- بازیکن در وضعیتی که حرکت قبلی خود را کامل نکرده حرکت بعدی را انجام دهد . (حرکت قبلی کامل است)

بازیکن باید بعداز انجام حرکت اجازه داشته باشد ساعت خود را متوقف نماید حتی اگر حریف حرکت خود را انجام داده باشد . زمان بین انجام حرکت روی صفحه شطرنج و زدن ساعت بخشی از زمان اختصاص یافته به بازیکن در نظر گرفته می شود.

توضیح : ماده 6-2 (الف) این ماده در تعریف و تبیین حرکت کامل می باشد.این ماده به طور خلاصه اشاره بر این دارد که به استثنای دو موردی که در فوق به آنها اشاره شد، حرکتی کامل محسوب می گردد که بازیکن بتواند ساعت خود را متوقف نماید . در مواردی در تورنمنت های مختلف دیده شده که بازیکن حرکت خود را روی صفحه شطرنج انجام داده و قبل از آنکه ساعت خود را بزند حریف نیز با چالاکی حرکت خود را انجام می دهد و دست هر دو همزمان به روی دکمه های ساعت مماس می گردند . این عمل حریف غیر قانونی است زیرا مطابق ماده 6-2 (الف) بازیکن بعداز انجام حرکت باید اجازه داشته باشد ساعت خود را متوقف نماید . البته به نظر نمی رسد که انجام حرکت بلافاصله توسط حریف غیر قانونی باشد اما نباید طوری عمل شود که در زدن ساعت توسط بازیکن اول ممانعتی بوجود آید .

ماده 6-7 :

(الف) . مقررات مسابقه باید از قبل زمان تاخیر را مشخص نماید . بازیکنی که بعداز زمان تاخیر در پشت میز صفحه شطرنج حاضر شود باید بازنده گردد مگر آنکه داور تصمیم دیگری بگیرد .

توضیح : در نسخه قبلی قوانین به صراحت قانون صفر ثانیه به عنوان زمان تاخیر اعلام شده بود هر چند اشاره شده بود که داور می تواند طور دیگری تصمیم بگیرد . اما در نسخه جدید قوانین قانون صفر ثانیه حاکم نیست هرچند که می تواند به عنوان یکی از گزینه های زمان تاخیر تعیین گردد .

ماده 7-5 :

(الف) (پاراگراف دوم) . اگر بازیکن پیاده را به دورترین عرض انتقال دهد و ساعتش را بزند اما پیاده را با مهره جدید جایگزین نکند، حرکت غیر قانونی است . پیاده باید با وزیر همرنگ پیاده جایگزین شود.

(ب) . پس از اجرای ماده(a)  7-5 برای اولین حرکت کامل غیر قانونی ، داور باید دو دقیقه زمان اضافه به حریف بدهد. برای دومین حرکت کامل غیر قانونی توسط همان بازیکن داور باید بازیکن خاطی را بازنده اعلام نماید . به هر حال اگر پوزیسیون طوری باشد که حریف نتواند شاه بازیکن را با هرگونه سلسله حرکت های قانونی مات نماید بازی مساوی است .

 

توضیح (الف) : در نسخه جدید قوانین به صراحت اشاره شده است اگر بازیکن پیاده خود را به دورترین عرض صفحه شطرنج (مربع ترفیع) بدون جایگزین کردن با مهره جدید، انتقال دهد و ساعت خود را بزند ، حرکت غیر قانونی تلقی شده و علاوه بر جریمه دو دقیقه ای افزایش زمان حریف ، بازیکن مجبور است فقط پیاده را با وزیر تعویض نماید و این زمانی با اهمیت تلقی می گردد که گاهاً نیاز است پیاده ارتقاء یافته با مهره ای غیر از وزیر جایگزین شود که در قانون جدید چنین چیزی ممکن نیست و در واقع یک نوع جریمه مضاعف می باشد.

توضیح(ب) : در نسخه قبلی قوانین برای اولین و دومین حرکت کامل غیر قانونی ، دو دقیقه به وقت حریف اضافه می شد و جریمه سومین حرکت کامل غیر قانونی توسط همان بازیکن ، بازنده اعلام شدن آن فرد توسط داور بود . در نسخه جدید قوانین، این ماده سختگیرانه تر مطرح شده است به نحوی که با اولین حرکت کامل غیرقانونی بازیکن دو دقیقه به زمان حریف اضافه می شود اما دومین حرکت کامل غیر قانونی با جریمه باخت بازیکن همراه است .

ماده 9-5 :

اگر بازیکنی بر اساس ماده 9-2 یا 9-3 ادعای تساوی نماید ، او یا داور باید ساعت را متوقف نماید.

 ( ماده (الف) 6-12 و(ب) 6-12 ملاحظه گردد). بازیکن اجازه ندارد ادعای خود را پس بگیرد .

توضیح : در نسخه قبلی قوانین فقط بازیکن موظف بود در اجرای ماده 9-2 یا 9-3 ساعت را متوقف نماید. در تورنمنت هایی مشاهده شده که داور ادعای تساوی بر اساس ماده 9-2 یا 9-3 را از این جهت که بازیکن ساعت را متوقف نکرده است رد می کرد . در نسخه جدید قوانین بررسی چنین ادعایی توسط داورمورد قبول واقع شده و عنوان شده اگر بازیکن فراموش کرد ساعت را متوقف نماید داور این وظیفه را باید به عهده گیرد.

ماده 9-6 :

اگر یک یا هر دو مورد زیر رخ دهد ، بازی مساوی است :

(الف). پوزیسیونی یکسان مطابق ماده 9-2 برای حداقل پنجمین بار متوالی با حرکات پی در پی بوسیله هر یک از بازیکنان روی صفحه شطرنج پدیدار شده باشد .

(ب) .هر گونه سلسله 75 حرکت پیاپی توسط هر یک از بازیکنان کامل شده باشد بدون این که پیاده ای حرکت کرده باشد و مهره ای گرفته شده باشد.

توضیح : ماده 9-6 کاملاً جدید می باشد . این ماده در تقابل با ماده 9-2 و 9-3 قرار ندارد و بحث جدیدی را دنبال می کند . در تورنمنت هایی که زمان های اختصاص یافته به صورت فیشر بوده ( افزایش زمان مشخص به ازای هر حرکت). مشاهده شده که پوزیسیون بیش از سه بار تکرار شده و یا آخرین 50 حرکت پیاپی بدون حرکت پیاده و گرفته شدن مهره ای رخ داده اماا بازیکنان از ادعای تساوی بر اساس ماده 9-2 و 9-3 خودداری نموده اند  و گاها این وضعیت مشکلاتی رابرای داور و مسئول برگزاری مسابقه به همراه دارد . ماده 9-6 به این  دلیل تصویب شده است که اگر پوزیسیونی براساس موارد (الف) و (ب) پدیدار شده باشد نیاز به ادعای بازیکن ندارد و پس از مشاهده چنین پوزیسیونی توسط بازیکن یا داور بازی پایان یافته و مساوی اعلام می گردد .

ماده 10 :

این ماده بطور کامل از بخش قوانین مسابقه به بخش پیوست ها انتقال داده شده که بعدا مورد بحث قرار می گیرد

 

ماده 11-3 :

(ب). در طی بازی، به همراه داشتن تلفن همراه یا سایر وسایل ارتباطی الکترونیکی در محل بازی ها برای بازیکنان ممنوع می باشد. اگر مشاهده شود بازیکنی در محل بازی هاچنین وسایلی با خود به همراه دارد او باید بازنده اعلام گردد و حریف او برنده می باشد. مقررات مسابقه ممکن است جریمه متفاوت با سختگیری کمتری را تعیین نماید. داور ممکن است از بازیکن بخواهد تا به او اجازه دهد بطور خصوصی لباس، کیف یا سایر موارد دیگر را مورد بازرسی قرار دهد. داور یا شخص مجاز از طرف داور باید بازیکن را مورد بازرسی قرار دهند و باید از جنسیت بازیکن باشند . اگر بازیکنی نپذیرد که با این الزامات همکاری نماید داور باید اقدامات لازم را مطابق با ماده 12-9 انجام دهد.

توضیح : با توجه به گسترش راه های تقلب در شطرنج بواسطه توسعه تکنولوژی و وسایل ارتباطی الکترونیکی، قانون گذاران ناگزیر شدند که  قانون سختگیرانه تری نسبت به قانون قبلی وضع نمایند. در نسخه قبلی قوانین، بازیکن بدون اجازه داور مجاز نبود که چنین وسایلی را با خود در محل بازی همراه داشته باشد اما در نسخه جدید قوانین به " اجازه داور" اشاره ای نشده است یعنی حتی داور نیز نمی تواند به بازیکن اجازه داشتن وسایلی هچون تلفن همراه و.... را بدهد. در قانون قبلی اگر بازیکن چنین وسایلی با خود به همراه داشت بازی را بازنده و حریفش برنده اعلام می گردید مشروط به این که حریف می توانست با هر گونه سلسله حرکات قانونی شاه بازیکن خاطی را مات نماید و اگر چنین چیزی امکان نداشت نتیجه بازی مساوی بود. اما در قانون جدید اگر بازیکنی تلفن همراه و یا سایر وسایل الکترونیکی با خود به همراه داشته باشد بازی را بازنده شده و حریف او حتی اگر فقط یک شاه داشته باشد برنده اعلام می گردد . استدلال این حکم تا حدی منطقی به نظر می رسد زیرا حریف می تواند مدعی باشد که پوزیسیون فعلی من حاصل استفاده بازیکن خاطی از آن وسایل ممنوعه بوده است!
از دیگر تغییرات قانون فعلی نسبت به قانون قبلی حق تفتیش بازیکنان جهت کشف وسایل ممنوعه توسط داور یا فردی به نمایندگی از طرف داور است . در قانون قبلی داوران به خود اجازه نمی دادند که بازیکنان مشکوک به داشتن وسایل ممنوعه را بازرسی نمایند و حتی چنین عملی را خلاف اخلاق می دانستند که تا حدی هم منطقی به نظر می رسد اما همانطور که در فوق به آن اشاره شد گسترش راه ها و شیوه های تقلب باعث به خطر افتادن کیان و قوام این رشته ورزشی شده است و چاره ای نمانده که در قانون جدید به داوران اجازه داده شود تا در صورت لزوم جهت کشف وسایل ممنوعه بازیکنان مشکوک را مورد تفتیش قرار دهند منتها با رعایت جنسیت بازیکن .

ماده 11-9 :

یک بازیکن باید حق داشته باشد از داور در مورد توضیح نکات خاص در قوانین شطرنج سوال کند .

توضیح : طی مسابقات متعددی مشاهده شده که داوران از ارائه توضیحات جهت رفع ابهام بازیکنان خودداری می کنند و معتقدند که این عمل کمک به بازیکن بوده و ممکن است در کسب امتیاز،  او را در شرایط بهتری قرار دهد. در مواردی هم وقتی بازیکنی به چنین داورانی جهت رفع ابهام مراجعه می کردند پاسخی از آنها دریافت نمی کرد . این دیدگاه به هیچ عنوان صحیح و منطقی به نظر نمی رسد . داور باید همیشه از چنین اقداماتی استقبال نماید چرا که هر چه بازیکنان نسبت به قوانین بازی شناخت بیشتر و ابهامات کمتری داشته باشند مشکلات احتمالی در حین اجرای مسابقه کمتر خواهد بود .

ماده11-10 :

بجز در مواردی که مقررات مسابقه طور دیگری تصریح می کند، بازیکن می تواند به هر تصمیم داور اعتراض بکند حتی اگر برگه ثبت خود را امضاء کرده باشد .

 

توضیح : در نسخه قبلی قوانین بازیکن نمی توانست در مواردی همچون ماده 10-2 و پیوست (د) به تصمیم داور شکایت داشته باشد اما در نسخه جدید قوانین چنین قید هایی وجود ندارد و بازیکن می تواند نسبت به هر تصمیم داور معترض باشد

ماده 12-2 :

داور باید

(الف) مطمئن باشد که بازی جوانمردانه است .
(و) داور باید اقدامات ویژه در جهت حفظ مصالح بازیکنان معلول و کسانی که نیاز به مراقبت های پزشکی دارند اتخاذ نماید .

توضیح : قسمت های(الف) و (و) ماده 12-2 نسبت به نسخه قبلی قوانین، جدید می باشند . در قسمت (الف) اگر داور متوجه گرد که بازی در مسیر جوانمردانه قرار ندارد باید اقدامات لازم را جهت احقاق حق بقیه بازیکنان اعمال نماید . در قسمت(و) بجز در مواردی که اقدام به بازی یا ادامه بازی برای سلامتی بازیکنان ویژه و خاص خطراتی به همراه دارد،  داور بایستی برای چنین افرادی شرایط مناسب جهت شرکت در مسابقه فراهم نماید .

پیوست ها

پیوست (الف) . بازی سریع

الف1. بازی سریع بازی ای است که در آن یا کل حرکت ها باید در زمان مشخص شده ای بیشتر از 10دقیقه اما کمتر از60 دقیقه برای هر بازیکن انجام شود، یا زمان اختصاص یافته به اضافه 60 برابر هرگونه افزایش زمان بیشتر از 10 دقیقه اما کمتر از 60 دقیقه برای هر بازیکن باشد .

توضیح : قسمت (الف 1) تعریف بازی سریع را مطرح می نماید . این تعریف با تعریف نسخه قبلی قوانین تفاوت مشخصی از نظر اختصاص زمان برای چنین بازی هایی دارد . در قوانین قبلی محدوده اختصاص زمان از 15 دقیقه تا کمتر از 60دقیقه بود اما در قوانین جدید محدوده اختصاص زمان از بیشتر از 10 دقیقه تا کمتر از 60دقیقه قرار داده شده است .

(الف 3) باید مقررات مسابقه اعمال شود اگر

(الف) یک داور بر حداکثر 3 بازی نظارت نماید

(ب) هر بازی توسط داور یا دستیاراو و یا در صورت امکان توسط وسایل الکترونیکی ثبت شود .

توضیح : در نسخه قبلی قوانین به منظور اعمال مقررات مسابقه برای بازی های سریع فقط به قسمت(الف) اشاره شده بود اما در نسخه جدید قوانین با جزئیات بیشتری به این امر پرداخته شده و اشاره می کند که علاوه بر نظارت حداکثر 3 بازی توسط داور، بازی نیز باید توسط داور یا دستیارانش و در صورت امکان بوسیله وسایل الکترونیکی ثبت گردند.

(الف.4) در غیر این صورت مقررات زیر اعمال می شود :

(الف) از پوزیسیون اولیه به محض اینکه هر بازیکن 10 حرکت را کامل کرده باشد

1- هیچ تغییری در تنظیم ساعت ها نمی توان داد مگر آنکه برنامه بازی ها بطور ناسازگار تحت تاثیر قرار گیرد .

2- هیچ ادعائی مبنی بر چیدن ناصحیح مهره ها یا جهت صفحه شطرنج نمی توان مطرح کرد .

توضیح : قسمت (الف) در نسخه قبلی قوانین 3 حرکت کامل بود که در نسخه جدید به 10 حرکت کامل افزایش پیدا کرده است . در قوانین جدید اشاره شده است که بعد از 10حرکت کامل توسط هر یک از بازیکنان تغییری در تنظیم ساعت ها نمی توان داد  مگر آنکه در برنامه زمانبدی مسابقات اختلالی بوجود آید . مثلا برای اختصاص زمان ده دقیقه ای ساعت اشتباهاً 10 ساعت تنظیم شده باشند. در چنین وضعیتی حتی بعداز 10 حرکت کامل نیز باید ساعت تنظیم گردد .

 

(ب) حرکت غیر قانونی زمانی کامل است که بازیکن ساعتش را بزند. اگر داور حرکت غیر قانونی را مشاهده نماید باید بازیکن را بازنده اعلام نماید به شرط اینکه حریف حرکت بعدی خود را انجام نداده باشد. اگر داور مداخله نکند حریف مجاز است که ادعای برد نماید به شرط آنکه حرکت بعدی خود را انجام نداده باشد. اگر چه پوزیسیون به گونه ای باشد که بازیکن با هرگونه سلسله حرکات قانونی نتواند شاه حریف را مات نماید بازی مساوی است . اگر بازیکن ادعا نکند و داور هم دخالت ننماید حرکت غیر قانونی  باید پایدار بماند و بازی باید  ادامه پیدا کند. به محض اینکه حریف حرکت بعدی خود را انجام داد حرکت غیر قانونی را نمی توان اصلاح کرد مگر اینکه بوسیله بازیکنان و بدون دخالت داور اصلاح شود .

توضیح : قسمت (ب) به چند تغییر مهم در بازی سریع اشاره می کند . اول اینکه در نسخه قبلی قوانین، حرکت غیر قانونی در بازی سریع با جریمه دو دقیقه ای افزایش زمان حریف همراه بود در صورتی که در نسخه جدید قوانین، حرکت غیر قانونی سبب بازنده شدن بازیکن می گردد . دوم،  دخالت داور در اعلام حرکت غیر قانونی است . در قوانین قبلی داور حق دخالت نداشت اما در قوانین جدید داور به محض مشاهده حرکت غیر قانونی دخالت نموده و بازیکن خاطی را به شرط آنکه حریف حرکت بعدی را انجام نداده باشد بازنده اعلام می کند .

(د) اگر داور مشاهده نماید که هر دو شاه در کیش هستند و یا پیاده ای در دورترین عرض ازپوزیسیون اولیه اش قرار دارد ، او باید منتظر بماند تا حرکت بعدی کامل گردد سپس اگر هنوز پوزیسیون غیر قانونی در صفحه باقی است باید بازی را مساوی اعلام نماید .

توضیح : تفاوت بین قسمت (ب) با قسمت (د) در مشاهده حرکت غیر قانونی و پوزیسیون غیر قانونی توسط داور است . به این مثال توجه گردد : داور، بازی بین دو بازیکن را مستقیما مشاهده می کند (ب) و در همان لحظه بازیکن سفید پیاده خود را ارتقاء داده اما بدون تبدیل با مهره جدید ساعت خود را می زند این حرکت غیر قانونی است و داور باید بازیکن سفید را بازنده اعلام نماید .اما در وضعیت دیگر داور در حین بازی مشاهده می کند که دو بازیکن مشغول بازی هستند (د) در حالتی که پیاده ارتقاء یافته سفید با مهره جدید جایگزین نشده است . این پوزیسیون غیر قانونی است داور صبر می کند تا حرکت کامل بعدی انجام شود اگر پوزیسیون غیر قانونی باقی بود داور بازی را مساوی اعلام می کند.

 (الف.5) مقررات یک مسابقه باید مشخص نماید که آیا ماده (الف 3) یا ماده(الف 4) برای آن رویداد اعمال می گردد .

توضیح : واضح است که برای مسابقات سریع باید از قبل مشخص شود که آیا بازی ها با نظارت کافی ( یک داور برای حداکثر 3 بازی و همچنین ثبت بازی توسط داور یا دستیارش ) برگزار می گردد یا بر اساس ماده  )الف 4) .

پیوست (ب)بازی بلیتس

(ب.1) بازی بلیتس بازی ای است که در آن کل حرکات باید در زمان مشخص شده ای 10 دقیقه یا کمتر از آن برای هر بازیکن انجام شود، یا زمان اختصاص یافته به اضافه 60 برابر هر گونه افزایش زمان 10 دقیقه یا کمتر از آن باشد .

توضیح : تعریف بازی بلیتس نسبت به نسخه قبلی قوانین از نظر محدوده اختصاص زمان تفاوت داشته است . در قوانین قبلی محدوده اختصاص زمان کمتر از 15 دقیقه برای هر بازیکن بود اما در قوانین جدید این محدوده به 10دقیقه و کمتر از آن تعریف شده است .

(ب.2) جریمه های ذکر شده درمواد 7 و 9 مقررات مسابقه باید یک دقیقه به جای دو دقیقه باشد .

توضیح : اگر در مسابقات بلیتس مقررات مسابقه حاکم باشد همانطور که در قسمت(ب 3) بحث می گردد جریمه های مربوط به ماده 7 ( حرکت غیر قانونی ) و ماده 9 ( سه بار تکرار پوزیسیون و 50 حرکت ) از دو دقیقه به یک دقیقه تقلیل می یابد .

(ب 3) مقررات مسابقه اعمال می گردد اگر :

(الف) برهر بازی یک داور نظارت داشته باشد .

(ب) هر بازی توسط داور یا دستیارش و در صورت امکان بوسیله ابزار الکترونیکی ثبت شوند .

توضیح : هم در بازی سریع و هم در بازی بلیتس می توان مقررات مسابقه را حاکم نمود ( ماده الف 3 و ماده ب3 ) اما تفاوت در این است که در بازی سریع جهت اعمال مقررات مسابقه یک داور بر حداکثر سه بازی نظارت می کند اما در بازی بلیتس برای هر بازی یک داور نیاز می باشد .

(ب.4) در غیر این صورت بازی باید بر اساس پیوست (الف 4) قوانین بازی سریع اداره گردد .

توضیح : این ماده نکته بسیار جالبی را در خود نهفته دارد ! در واقع ، یعنی اگر درمسابقات سریع و بلیتس مقررات مسابقه حاکم نباشد (که در اکثر مواقع نیست) مقررات برگزاری بازی های سریع و بلیتس یکسان می شوند ! 

(ب.5) مقررات یک مسابقه باید مشخص نماید که آیا ماده (ب.3) یا ماده (ب.4) برای آن رویداد اعمال می گردد

توضیح: همچون بازی سریع در بازی بلیتس نیز باید از قبل در مقررات مسابقه تکلیف ماده (ب.3) و (ب.4) مشخص گردد.

پیوست (ر)

اتمام سریع بازی

(ر.1) اتمام سریع بازی مرحله ای از بازی است که در آن کل حرکت های باقیمانده باید در زمانی محدود انجام شود .

(ر.2) قبل از شروع مسابقه باید اعلام شود که آیا این پیوست حاکم است یا نه .

(ر.3) این پیوست باید فقط در بازی های استاندارد و سریع بدون افزایش زمان و نه در بازی ها بلیتس اعمال شود .

(ر.4) اگر بازیکنی که نوبت حرکت با اوست کمتر از دو دقیقه زمان در ساعتش دارد، می تواند در صورت امکان درخواست تاخیر زمان یا زمان انباشتنی پنج ثانیه اضافه برای هر دو بازیکن را بنماید . این به منزله پیشنهاد تساوی است . اگر رد شود و داور درخواست را بپذیرد ساعت ها آنوقت باید بر اساس زمان اضافه تنظیم شوند، حریف باید دو دقیقه زمان اضافه پاداش بگیرد و بازی ادامه یابد.

(ر.5) اگر ماده (ر.4) اعمال نگردد و بازیکنی که نوبت حرکت با اوست کمتر از دو دقیقه در ساعتش زمان داشته باشد می تواند قبل از آنکه پرچم ساعتش سقوط کند ادعای تساوی نماید . او باید داور را فرا بخواند و می تواند ساعت ها را متوقف نماید. ( ماده 6-12 (ب) ملاحظه گردد ). او می تواند ادعای خود را بر اساس اینکه حریفش نمی تواند به شیوه های متعارف بازی را ببرد و یا اینکه حریفش هیچ تلاشی برای بردن بازی به شیوه های متعارف نمی کند، مطرح نماید .

توضیح : پیوست(ر) با چند قسمت اضافه تقریبا همان ماده 10 نسخه قبلی قوانین است .

اولین موردی که باید به آن پرداخت، ماده (ر.2) است که اشاره می کند از قبل باید مشخص شود که در مسابقه ای، این پیوست حاکم است یا خیر . در نسخه قبلی قوانین همه مسابقات سریع و استاندارد که با زمان محدود و بدون افزایش زمان برگزار می شدند تابع ماده 10 قوانین بودند اما ماده (ر.2) به این اشاره می کند که مسئول برگزاری مسابقه باید از قبل اعمال این پیوست را در مسابقه مربوطه اعلام نماید . ماده (ر.3) تاکید دارد که برای مسابقات بلیتز نمی توان از پیوست (ر) استفاده نمود که در نسخه قبلی قوانین نیز همین طور بود . اما مهمترین تغییر در ماده 10 نسخه قبلی قوانین، اضافه شدن ماده (ر.4) است. ماده (ر.4) یک گزینه اضافه تر همراه با ماده(ر.5) (10-2 سابق ) برای اداره مسابقات اتمام سریع می باشد. این ماده اشاره می کند اگر بازیکنی کمتر از دو دقیقه زمان در ساعتش داشته باشد میتواند ساعتش را متوقف نماید، داور را فرا بخواند و در خواست زمان اضافه ( انباشتنی) برای هردو بازیکن نماید تا از این طریق بازی را ادامه دهد . در ماده (ر.5)(10-2 سابق) بازیکن در چنین شرایطی ساعت را متوقف می کرد و داور را فرا می خواند و ادعای تساوی خود را براساس امکان برنده نبودن حریف به شیوه های متعارف و یا تلاش نکردن برای برد مطرح می نمود.الان هر دوگزینه برای برگزار کننده وجود دارداما  در این مورد هم باید از قبل تصمیم گرفته شود که اگر در مسابقه ای پیوست(ر) حاکم است، ماده(ر.4)اعمال شود یا ماده(ر.5). یک نکته مهم دیگر در ارتباط با ماده (ر.5) وجود دارد و آن این است که در نسخه قبلی قوانین حکم داور در این ماده قطی بودند و بازیکن نمی توانست به آن شکایتی داشته باشد اماا در نسخه جدید قوانین این قید حذف شده و بازیکن می تواند رای داور را مورد اعتراض قرار دهد.

 منبع : سایت شطرنج حرفه ای ایران

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.