Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار داخلي » تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

0
13441

مسابقات شطرنج تیمی شرکت های مپنا (تهران و کرج) با شرکت 10 تیم از روز یکشنبه 8 دی با داوری امیر افتخاری و به میزبانی مپنا مرکزی در تهران به صورت دوره ای آغاز شد. 

در پایان 9 دور رقابت تیم توگا با 17 امتیاز و پوئن شکنی 31 اول شد. تیم پرتو با همین امتیاز و پوئن شکنی 30 دوم شد و تیم پارس ژنراتور با 12 امتیاز و پوئن شکنی 23.5 سوم شد. 

 

 نفرات اول 4 میز : 

میز 1 : امین شاه کرمی از پارس ژنراتور 4 از 5 بازی و 80 درصد امتیازات

میز 2 : محمد مقدس جعفری از توگا با 5 امتیاز از 5 بازی 

میز 3 : شاهرخ سرخ خواه از توگا با 5 امتیاز از 5 بازی 

میز 4 : افشین ادیبی از پرتو با 4 امتیاز از 5 بازی و 80 درصد امتیازات

 

 قرعه کشی تیمها در سایت نتایج و نتایج تیمی 

 جدول رتبه بندی تیمی در پایان نیم فصل اول

قرعه کشی با نتایج میزها و ارنج دور 

ترکیب تیمها در نیم فصل اول

------------------------------------

jadid2 ترکیب تیمها در نیم فصل دوم

قرعه کشی با نتایج میزها و ارنج دور 

جدول رتبه بندی تیمی /  جدول رتبه بندی 

 

 

تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

تیم توگا (سمت راست) : 1- محمد مقدس جعفری 2-شاهرخ سرخ خواه 3- علی معتمدی 4- مجتبی فاضل پیشه 

تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

 تیم پرتو : 1- رضا بوترابی 2- علی بهنام 3- افشین ادیبی 4- ابراهیم یاوری(ایستاده)

تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

تیم پارس(سمت راست) : افشین فرهودی - عادلپور - ناصری

 تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

 

تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

 تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

 تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

 تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

 تیم توگا قهرمان مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

  

آیین نامه و قوانین مسابقات شطرنج تیمهای مپنا

 

1- کلیه قوانین فدراسیون جهانی شطرنج(فیده) حاکم بر مسابقات است.

2- مسابقات به صورت دوره ای برگزار می گردد .

3- زمان بازیها برای هر بازیکن 60 دقیقه به اضافه 10 ثانیه زمان اضافی برای هر حرکت می باشد. لذا قوانین بازیهای فکری حاکم است و هر بازیکن باید تا انتهای بازی تمام حرکات سفید و سیاه را ثبت نماید مگر در موقعی که زمان یک بازیکن به زیر 5 دقیقه برسد.

4- تاخیر بیش از 30 دقیقه از زمان اعلام شده بازیها، به منزله باخت بازیکن خواهد بود و برای حریف یک امتیاز منظور می گردد. داور مسابقه ساعت بازیکن سفید را از زمان شروع مسابقه به کار خواهد انداخت. 

5- هر تیم متشکل از 7 بازیکن می باشد که بر روی 4 میز با احتساب 3 بازیکن ذخیره به رقابت خواهند پرداخت. هر تیم باید یک نفر را به عنوان کاپیتان یا سرپرست مشخص نماید. این فرد می تواند خود نیز جزو بازیکنان باشد. ترتیبی که کاپیتان یا سرپرست تیم در ابتدا برای 7 نفر اعلام نموده به عنوان ارنج اصلی می باشد و در طول برگزاری مسابقات قابل تغییر نیست. مگر در پایان نیم فصل اول که بعد از 4 دور آغاز می گردد. کاپیتان یا سرپرست تیمها موظفند برای هر دور نیز یک ارنج 4 نفره را قبل از آغاز بازی به داور مسابقات اعلام نمایند. تیمی که ارنج دور را در این مدت به داور اعلام نکرده باشد مجبور است طبق ارنج اصلی بازی کند. یعنی 4 میز اول از 7 میز باید بنشینند. ترتیب میزها در ارنج دور باید رعایت شود و هر فرد از میز خود حداکثر تا 3 میز بالاتر می تواند بازی کند. مثلا میز 1 نمی تواند بر روی میز 2 یا پایینتر بازی کند. پس بر این اساس برای میزهای هفتگانه به اینصورت می شود که : بازیکن میز 7 فقط می تواند بر روی میز 4 بازی کند، بازیکن میز 6 می تواند بر روی میز 4 یا 3 بازی کند، بازیکن میز 5 می تواند بر روی میز 4 و 3 و 2 بازی کند، بازیکن میز 4 می تواند به غیر از میز خود بر روی میز 3 و 2و 1 بازی کند ، بازیکن میز 3 می تواند به غیر از میز خود بر روی میز 2 و 1 نیز بازی کند. بازیکن میز 2 می تواند به غیر از میز خود بر روی میز 1 نیز بازی کند.

تیمی که این ترتیب را رعایت نکرده باشد برای هر میز که مغایرت دارد باخت می خورد و در صورتی که بیش از دو میز اشتباه باشد 4 بر صفر بازنده اعلام می شود.

6- رده بندی تیمها بر اساس مجموع امتیازات تیمی تعیین خواهد شد بدین صورت که تیم برنده 2 امتیاز ، تیمی که مساوی نماید 1 امتیاز و تیم بازنده صفر امتیاز می گیرد. چنانچه دو یا چند تیم در امتیازی برابر باشند از شکستن امتیاز به روش های زیر برای تعیین تیم برتر استفاده می شود.

الف) مجموع امتیاز میزها  ب) رویارویی مستقیم  د) برگر

7- نفرات برتر 4 میز اول بر اساس زیر تعیین می گردد :

الف: درصد امتیاز  ب: رویارویی مستقیم   ج: برد بیشتر     د: تیم برتر

دخالت داور در بازی فکری : داور در صورت مشاهده هر گونه خطایی مستقیما دخالت می کند مثل : دست به مهره- ثبت نکردن- افتادن ساعت - حرکت غیر قانونی مثل حرکت غیر ممکن با یک مهره

جریمه های داور : 1- اخطار 2- افزایش زمان باقیمانده حریف 3- باخته اعلام کردن بازی 4- کاهش امتیاز بازیکن 5- افزایش امتیاز حریف تا حداکثر امتیاز ممکن 6- اخراج از کل مسابقه

رفتار بازیکنان : 1-بازیکنان نباید هیچ گونه عملی مرتکب شوند که موجب بد نامی بازی شطرنج شود.

 2- بازیکنان بدون کسب اجازه از داور حق ندارند محل بازی را ترک کنند. 3- بازیکنی که نوبت حرکت با اوست بدون اجازه داور حق ندارد سالن بازی را ترک کند. 4- بدون اجازه داور بازیکن در محل بازی مجاز به داشتن تلفن همراه یا دیگر وسایل ارتباطی الکترونیکی نیست. مگر آنکه کاملا خاموش شده باشند. در صورت به صدا درامدن این وسایل بازیکن باخت می خورد و حریفش برد مگر اصلا نتواند بازی را ببرد که برای او مساوی منظور می شود. 5- پرت کردن حواس حریف به هر شکلی ممنوع است این حکم شامل ادعاهای غیر موجه و پیشنهادهای غیر موجه نیز می شود. 6- جریمه امتناع مکرر بازیکن از تبعیت از قوانین شطرنج باخت بازی خواهد بود در مورد امتیاز حریف داور تصمیم می گیرد.

(تبانی : جابجا کردن امتیاز بازیکنی به عمد طوری که به شخص ثالث یا دیگری صدمه وارد کند. بر این اساس اگر بازیکنی به عمد از دیگری ببازد یا عمدا برنده را مساوی کند تبانی محسوب می شود ولی تساوی توافقی تبانی نیست.)

ثبت حرکت ها : 1- هر بازیکن در جریان بازی باید حرکت های خودش و حریف را بطور کامل و خوانا ثبت کند. 2- ثبت پیشاپیش حرکت ها ممنوع است. 3- بازیکن می تواند قبل از ثبت حرکت حریف به حرکت او پاسخ دهد. ولی باید قبل از انجام دادن حرکت جدید، حرکت قبلی خود را ثبت کند. 4- هر دو بازیکن باید پیشنهاد تساوی را در برگه خود ثبت کنند. 5- اگر زمان بازیکن به زیر 5 دقیقه برسد می تواند دیگر ثبت نکند. 6- در پایان بازی هر دو بازیکن باید هر دو برگه ثبت را با درج نتیجه بازی امضا کنند.

حرکت دادن مهره ها : 1- هر حرکت را باید فقط با یک دست انجام داد. 2- بازیکنی که می خواهد مهره ای را مرتب کند باید  الف : نوبت حرکت با خودش باشد ب: ابتدا قصد خود را (قبل از دست زدن به مهره) با گفتن مرتب می کنم بیان کند. 3- اگر بازیکنی که نوبت اوست عمدا مهره ای را لمس کند باید آن مهره را حرکت دهد یا مهره حریف را بگیرد مگر آن کار امکان پذیر نباشد. در مورد قلعه رفتن باید اول شاه را حرکت دهیم. 4- حرکت موقعی پایان می یابد که مهره خود را در مربعی قرار داده و دست خود را رها کنیم و ساعت حریف را بکار اندازیم.

توجه : به محض لمس کردن یک مهره ، دیگر حق اعتراض به تخطی حریف در مورد عمل حرکت دادن مهره ها را نداریم.

حرکات غیر قانونی: قرار دادن یا باقی گذاشتن شاه خودی در معرض حمله و همچنین گرفتن شاه حریف یا کامل نکردن ترفیع پیاده (جایگزین نکردن یک سوار به جای پیاده یا برعکس کردن رخ بجای وزیر) یا انجام هر حرکت اشتباه با مهره ها غیر قانونی است. (ریختن مهره ها هم غیر قانونی است) و به عنوان جریمه برای بار اول و دوم داور باید 2 دقیقه زمان اضافی به حریف بدهد و برای بار سوم داور باید او را بازنده اعلام کند. اما اگر وضعیت طوری باشد که حریف نتواند شاه بازیکن را مات کند(فرد خاطی به هیچ وجه مات نشود) بازی مساوی است.

توجه : حرکت غیر قانونی زمانی کامل است که ساعت حریف به کار افتاده باشد. در اینصورت حریف حق اعتراض به داور را دارد. اما خودش نباید حرکت کرده باشد.

اتمام بازی : بازی شطرنج با مات ، تساوی یا اعلام تسلیم شدن پایان می یابد به شرطی که کاملا قانونی صورت گرفته باشد.

تساوی ها : 1- پات 2- پوزیسیون مرده(وضعیتی که هیچ کدام از دو بازیکن نتواند مات کند)  3- توافق دو بازیکن 4- حداقل 3 بار یک وضعیت تکرار شود(کیش دائم نیز جزو همین حالت است) 5- اگر حداقل 50 حرکت پیاپی بدون آنکه هیچ پیاده ای حرکت کند یا مهره ای زده شود انجام گیرد  با ادعای هر طرف به داور بازی مساوی می شود.

پیشنهاد تساوی : 1- بازیکنی که می خواهد پیشنهاد تساوی دهد باید ابتدا حرکت کند سپس به حریف پیشنهاد دهد و بعد ساعت را بزند و پیشنهاد را در برگه خود درج کند (=) 2- پیشنهاد تساوی را نمی توان پس گرفت. 3- ادعای تساوی خود یک پیشنهاد تساوی نیز به حساب می آید.

ادعای تساوی : بر اساس تکرار یک وضعیت حداقل 3 بار  یا بر اساس قانون 50 حرکت ، بازیکن ابتدا در نوبت خود حرکت مورد نظر را در برگه ثبت نوشته (اگر وضعیت بخواهد ایجاد شود) و بدون انجام حرکت، ساعت را متوقف و داور را خبر کند. در صورت لمس مهره حق ادعای تساوی در آن نوبت را از دست می دهد. اگر ادعا نادرست باشد داور باید 3 دقیقه به حریف اضافه کند.

 

تذکر :  چون در این مسابقه افزایش زمان وجود دارد ادعای تساوی برای زیر 2 دقیقه پذیرفته نیست. مگر برای دو حالت فوق

( 0 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.