پاسخ به سوالات داوری (بخش دوم)

با سلام خدمت همه دوستان

سوالات با رنگ مشکی و پاسخ سوالات با رنگ آبی درج می شود.

دانیال شاه میری

11- شما در خصوص کسب ریتینگ پاسخ داده اید ولی می خواستم در رابطه با کسب عناوینی چون استاد فیده توضیح دهید که باید چگونه اقدام نمود.

 

برای گرفتن نورم استاد فیده بازیکنان با جنسیت آقا زمانیکه به درجه بین المللی 2300 و بازیکنان خانم به درجه بین المللی 2100 برسند با درخواست کتبی فدراسیون متبوع از فدراسیون جهانی عنوان استاد فیده را کسب خواهند کرد. همچنین قهرمانان رده های سنی جهان و قاره نیز به صورت مستقیم به عنوان استادی فیده دست پیدا می کنند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت فیده مراجعه فرمائید.

http://ratings.fide.com/title_applications.phtml

http://ratings.fide.com/title_norms.phtml

 

سینا حلمی

12- مي‌خواستم بپرسم چنانچه بازيكني كه نوبت حركت با اوست تنها حركت قانوني‌اش آن پاسان باشد آيا مي‌تواند با استناد به اين كه گرفتن حين عبور يك حركت «اختياري» است از گرفتن پياده خودداري كرده و ادعاي پات كند؟ (اين مساله در يكي از مسابقاتي كه من شاهد آن بودم اتفاق افتاد و داور مسابقه راي به پات داد!)

 

آن پاسان یک حرکت اختیاری است اما زمانیکه حرکتهای دیگری وجود داشته باشند و اگر تنها حرکت قابل اجرا آن پاسان باشد بازیکن باید آن حرکت را انجام دهد.

 

حبیب نوبخت

13- سوال اول: در مسابقات جام جهانی 2012 بانوان دیده شد که برخی از بازیکنان لباس های با رنگ شاخص و تند می پوشیدند. آیا استفاده از لباس های با رنگ شاخص و تند (مثل سرخ)، که می تواند تمرکز حریف را به هم بزند مجاز است؟ و در صورت اعتراض حریف به داور، چه تصمیمی توسط داور اتخاذ می شود؟ مشابه این نیز در مسابقات بلتس قهرمانی جهان بانوان دیده شده است که بازیکنان لاک های ناخن با رنگ های نا متعارف استفاده می کنند که در بازی بلیتس می تواند تمرکز حریف را به هم بزند. و دیگر این که آیا استفاده از عینک آفتابی (برای عدم رویت چشم بازیکن توسط حریف)در حین بازی مجاز است؟

سوال دوم: در صورتی که قرار است در یک روز دو بازی با سیستم زمانی 90 دقیقه + 30 ثانیه/حرکت برگزار شود. و طبق آیین نامه بازی نخست ساعت 9 و بازی دوم ساعت 17 باشد. و یک یا چند بازی دور صبح، مدت خیلی زیادی مثل 5 ساعت و یا 6 ساعت طول بکشد، در این صورت آیا بازیکنانی که از استراحت کمتری برای بازی عصر برخوردار خواهند بود، می توانند از داور در خواست کنند که بازی دور عصر با ساعتی تاخیر آغاز شود؟ و چه تصمیمی توسط داور اتخاذ خواهد شد؟

 

در خصوص استفاده از رنگ هیچ گونه قانونی تدوین نشده است و بازیکنان در مورد استفاده از لباس با رنگهای مختلف آزاد می باشند. این مطلب درباره عینک هم به همین منوال است. اعتراض حریف در مورد این نوع مشکلات با تشخیص داور قابل بررسی است و اگر داور تشخیص دهد که بازیکن مقابل دارای کنشی است که موجب ناراحتی حریف می شود دستور لازم را صادر خواهد کرد.

ناگفته نگذارم که لاک و رنگ و عینک در تمام دنیا جزو مسائل پیش پا افتاده است.

2- یک بازیکن در طول یک روز 12 ساعت حد مجاز بازی دارد، بنابراین اگر تصور کنیم که هر بازی صبح و عصر 6 ساعت به درازا می کشد امری خارج از واقعیت است. در ضمن تمام بازیهای رسمی و حساس در دنیا روزانه فقط یک دور آن هم بعدازظهرها انجام می شود. همچنین در بازیهای سوئیسی یا دوره ای به طور کلی پیش بینی حضور بازیکن در زمان شروع بازی در آئین نامه موجود است و درخواست یک بازیکن برای تغییر در زمان شروع بازی قابل اجرا نمی باشد. هر چند در خصوص تأخیر بیش از حد مجاز هر بازیکن در زمان شروع بازی و در وضعیت اضطراری که برای داور مستدل باشد، داور می تواند تصمیم گیری نماید.

 

رامین کمال

14- در مسابقه ی متعارفی حریف قصد رفتن به شاه قلعه کوچک را دارد. شاه خود را به دو خانه آن طرف تر می برد اما فراموش می کند رخ خود را به آن طرف شاه ببرد و شاه قلعه اش را کامل کند. ساعت را هم می زند. در اینجا بعد از شناخته شدن حرکت غیرقانونی آیا آن شخص می تواند دوباره شاه قلعه کوچک برود و یا حرکت خود را عوض کرده و شاه قلعه بزرگ برود؟؟

 

با توجه به اینکه این بازیکن شاه را به قصد قلعه رفتن حرکت داده و شاه خود را در محل مورد نظر رها کرده اجازه هیچ حرکت دیگری را ندارد و باید پس از جریمه حرکت غیرقانونی حرکت خود را کامل کند و قلعه کوچک برود.

 

محمد صباحی

15- بازیکن سفید حرکت می کند و مهره خود را نامرتب در صفحه رها می کند . سیاه در نوبت خود مهره نامرتب شده سفید را بدون آنکه بگوید: "مرتب می کنم" لمس کرده و آن را مرتب می کند و سپس به یکی از مهره های خود دست می زند و حرکت می کند و ساعت خود را می زند و ساعت سفید به کار می افتد. بازیکن سفید در نوبت خود پس از آنکه ساعت را متوقف می کند داور را فرا می خواند و به داور می گوید: سیاه مهره مرا لمس کرده و سپس به مهره خود دست زده است پس باید مهره لمس شده مرا با مهره ای که به آن دست زده است بزند.

حکم چیست؟

 

ادعای بازیکن مبنی بر دست به مهره بر طبق ماده 4 کتاب قوانین صحیح است و بازیکن سیاه باید عمل دست به مهره را انجام دهد. پیش از آنکه بازیکن سیاه مهره نامرتب را لمس کند می توانست بر اساس ماده 4-2 اعلام کند که قصد مرتب کردن مهره را دارد و سپس مهره را لمس می کرد و یا اینکه به عنوان اعتراض به حرکت غیرقانونی حریف ساعت را متوقف کرده و داور را فرا می خواند.

 

آرش کیوان فر

16- 1- در یک بازی انجام شده ، سفید یک رخ دارد و سیاه یک اسب.زمان سفید صفر می شود با توجه به شرایط آیا اسب سیاه مهره برنده محسوب میشود؟حکم آن در بازی فکری چگونه و در بلیتس چگونه است؟ 2- حکم مهره های اشتباه چیده شده در بازی فکری و بلیتس چیست؟ (بازی با همان مهره های اشتباه آغاز شده و به حرکت پنجم رسیده بود) 3- در چه شرایطی حریف می تواند پیشنهاد تساوی دهد؟

 

1- بر طبق ماده 6-10 بازیکنی که زمانش به اتمام رسیده بازی را باخته است و با توجه به اینکه اسب در برابر رخ با ناشیانه ترین حرکات می تواند کیش و مات کند در نتیجه سیاه برنده است و نوع مسابقه تأثیری بر نتیجه بازی ندارد.

2- بر طبق ماده 7-1 قسمت الف در بازی فکری اگر در حین بازی معلوم شود که پوزیسیون اولیه مهره ها ناصحیح بوده است، باید بازی لغو شود و بازی جدیدی انجام گیرد. اما در بلیتس بر اساس پیوست ب اگر سه حرکت کامل شده باشد بازی به همان شکل ادامه پیدا می کند

3- بر طبق ماده 9-1 نوبت حرکت باید با بازیکن پیشنهاد دهنده باشد، وی حرکت خود را روی صفحه انجام داده و هنگامی که می خواهد ساعت را بزند به حریف پیشنهاد تساوی می دهد و تا موقعی که حریف حرکت نکرده پیشنهاد به قوت خود باقی است. شرایط پوزیسیون هم برای دادن پیشنهاد تساوی باید متعادل باشد و بازیکنی که بازی را بازنده است برای پرت کردن حواس حریف نمی تواند پیشنهاد تساوی بدهد (ماده 12-6) و این مورد مشمول جریمه خواهد بود.

 

رامین کمال

17- با سلام آیا صدای هشدار سیستم کنترل دزدگیر ماشین یک فرد با جریمه باخت همراه است؟؟؟

 

این موضوع به آئین نامه و شرایطی مربوط می شود که سرداور تعیین می کند. اگر در ابتدای مسابقات اعلام شده باشد که آوردن هر گونه وسیله الکترونیکی به سالن مسابقات ممنوع می باشد این موضوع با جریمه باخت همراه خواهد بود اما چنانچه در آئین نامه یا ابتدای مسابقات صحبتی مطرح نشده باشد و یا فقط ورود موبایل به سالن مسابقات ممنوع شده باشد دزدگیر ماشین بازیکن را متحمل باخت نخواهد کرد.

 

آرش کیوانفر

18- 1- منظور از دست به مهره چیست؟ آیا لمس قسمتی از مهره هم شامل می شود؟ 2- داور چگونه می تواند تبانی را ثابت کند آیا صرف اینکه برای داور محرز شده باشد تبانی محسوب می شود؟ 3- شرایط ادعای تساوی در بازی فکری با تایم فیشر چگونه است و بدون فیشر چگونه است؟

 

1- هر لمس مهره ای که به قصد انجام حرکت اتفاق بیفتد دست به مهره یا لمس مهره حساب می شود.

2- درباره مبحث تبانی داور تصمیم گیرنده نمی باشد. چنانچه تبانی برای داور محرز شده باشد داور موضوع را به هیأت ژوری اطلاع می دهد و هیأت ژوری تصمیم گیرنده نهایی درباره نتیجه آن بازی می باشد.

3- ادعای تساوی در بازیهای متعارف با افزایش 30 ثانیه زمان به ازای حرکت فقط در موارد ماده های 2-9 و 3-9 سه بار تکرار پوزیسیون و قانون 50 حرکت امکان پذیر می باشد. اما در بازیهایی که زمان اضافه نمی شود علاوه بر موارد بالا بازیکن می تواند طبق ماده 2-10 زیر 2 دقیقه نیز ادعای تساوی کند.

 

19- جریمه ادعای اشتباه بازیکن چیست؟ جریمه به هم زدن پوزیسون بازی چیست؟ (آوردن مهره ای اضافه) کلک زدن بازیکن

 

جریمه ادعای خلاف در خصوص تکرار پوزیسیون و 50 حرکت اضافه کردن 3 دقیقه به ساعت حریف می باشد و در هر گونه ادعای خلاف دیگر 2 دقیقه.

در صورت اثبات هر گونه تقلب در بازی داور می تواند برای بازیکن خاطی باخت منظور نماید.

 

رامین کمال

20- آیا سرپرست یا کاپیتان می تواند با هماهنگی داور به بازیکن تیم خودش پیشنهاد بدهد که به حریف پیشنهاد تساوی بدهد؟؟ و آیا داور می تواند سرپرست یا کاپیتان را از دیدن وضعیت و پوزیسیون تیم خودش منع کند؟ (بدون انجام شدن بی نظمی ) و آیا سرپرست یا کاپیتان در صورتی که حریف یکی از بازیکنان تیمش به بازیکن پیشنهاد تساوی بدهد می تواند نظری دهد؟ این نظر می تواند با دیدن پوزیسیون همراه باشد یا خیر؟ و در صورتی که تیم هم کاپیتان و هم سرپرست دارد تفکیک وظایف های موارد ذکر شده به چه صورت است؟

 

کاپیتان تنها فرد رابط بین بازیکنان تیم و داور مسابقه است و در صورت گرفتن پیشنهاد از بازیکن مقابل یا تمایل به ارائه پیشنهاد از سمت بازیکن خود تنها در حضور داور و با اجازه او در یک جمله بسیار کوتاه پذیرش یا رد کردن موضوع را به بازیکن منتقل می کند. کاپیتان حق آنالیز کردن یا هر گونه اشاره برای ادامه بازی به غیر از آنچه در بالا گفته شد ندارد. در ضمن بازی شطرنج یک بازی انفرادی است و بازیکن اجبار به پذیرش پیشنهاد کاپیتان خود ندارد و تصمیم گیرنده نهایی خود او خواهد بود

( 1 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
مدير کل سايت
  • admin2
  • ( 02 خرداد 1392 )
  • 2
از دوستانی که سوال ارسال کرده بودند و سوالاتشان با تأخیر پاسخ داده شد عذرخواهی می کنم. این تأخیر بخاطر تغییراتی بود که درسایت داده شد و از این به بعد با درج پاسخها در اسرع وقت در خدمت دوستان هستیم.
"در بین تمامی کسانی که برای دعای باران به تپه ها می روند، تنها کسانی به خدا ایمان دارند که با خودشان چتر می برند."
User Avatar
عضو سايت
  • nobi
  • ( 02 خرداد 1392 )
  • 1
از پاسخ های کامل آقای پورشاهماری سپاس گزارم.