پاسخ به سوالات داوری (بخش اول)

با سلام خدمت همه دوستان

سوالات با رنگ مشکی و پاسخ سوالات با رنگ آبی درج می شود.


1- بازیکنی لحظه شروع مسابقه (لحظه استارت) وارد سالن مسابقات می شود و مشاهده می کند که داور در حال باخت زدن برای او می باشد. آیا رأی و تصمیم داور صحیح است؟

با توجه به ماده 6-6 (الف) هر بازیکنی که بعد از آغاز مسابقه پشت میز خود حاضر شود بازنده خواهد بود. به عبارت دیگر بازیکنها موظفند در لحظه آغاز بازی (صفر ثانیه تأخیر) پشت میز خود حاضر باشند در غیر این صورت باخت برای آنها منظور می شود (حضور در سالن مسابقه تأثیری بر رأی داور ندارد).

 

م.م. از کرج:

2- بازیکنی با مهره خود به مهره حریف ضربه می زند. آیا وی مجبور است که مهره حریف را بزند؟

اگر به قصد گرفتن مهره انجام شده باشد باید مهره حریف را بگیرد.

 

غزال رفیعی:

3- کسی که در یک مسابقه ریتد با 7 ریتینگ دار بازی نموده و در دومین مسابقه با 4 ریتینگ دار بازی داشته است برای محاسبه ریتینگ او 9 بازی اول حساب می شود و بعد برای بقیه بازیها به عنوان بازیکن ریتینگ دار حساب شده یا کل 11 بازی یکجا حساب می شود؟

11 بازی یکجا حساب می شود. درست است که یک بازیکن چنانچه با 9 ریتینگ دار بازی کند ریتینگ به وی تعلق می گیرد اما سیستم محاسبه فیده به شکلی است که یک تورنمنت را کامل محاسبه می کند و سیستم جداکننده ندارد.

 


حمید رضا محمدی  :
4- در یکی از مسابقات ، من و حریفم هر دو در تنگی وقت قرار داشتیم و ثبت خود را سریع و البته بد خط مینوشتیم. من برگه ثبت حریفم را دیدم که حرکات آخر او فقط مانند خط هایی که منحنی اند ثبت شده اند(خیلی بد خط و غیر قابل خواندن بودند) به داور اعتراض کردم ولی آقای داور حکم دادند:"مسئله ای نیست"
الان من هنوز نمیدانم حق با من بود یا نه؟

این موضوع به زمان بازیها مربوط می شود چنانچه در مسابقات 30 ثانیه زمان اضافه شود که بازیکن ها موظفند تا آخرین حرکت ثبت کنند داور می بایست به ادعای بازیکن رسیدگی کند و چنانچه برگه ثبت ناخوانا باشد این مورد مشمول جریمه خواهد بود. در ادامه چنانچه بازیکن دوباره به صورت ناخوانا ثبت کند باز هم مشمول جریمه خواهد شد و تکرار این موضوع برای بار سوم موجب باخت وی می شود. درباره بازیهایی که 30 ثانیه زمان اضافه نمی شود زمان باقیمانده بازیکنان در تصمیم داور تأثیر خواهد داشت.

 

داود علیی
5- در مسابقات انتخابی لیگ دسته یک در.......... در دور پایانی دو تیم همشهری بهم خوردند و یک تیم در سالن مسابقات نیامد تا تیم حاضر صعود کند.
آیا داور می تواند برای هر دو تیم باخت بزند؟
قانون راهکاری برای این گونه تبانی ها اندیشیده است؟

خیر- در صورت احراز تبانی در این گونه موارد داور موظف است نتایج مربوطه را همراه با گزارش کتبی به صورت شکایت به هیأت ژوری جهت رسیدگی ارسال نماید. رأی هیأت ژوری رأی نهایی خواهد بود.

بله- در مسابقاتی که دو یا چند تیم هم خانواده حضور دارند، قرعه کشی به نحوی تنظیم می شود که در دورهای ابتدایی این تیمها مقابل هم قرار گیرند.

 

محمد حجی زاده
6- در مسابقات لیگ ............. سال ..... به موردی برخوردیم که نظر سرداور برایم کمی عجیب بود:
هفته .......... مسابقات بر خلاف آنچه در آیین نامه ذکر شده بود به جای هیات استان در هیات یکی از توابع برگزار گردید و هم چنین زمان مسابقات تغییر کرده و یک دور هم اضافی برگزار گردید یعنی در یک روز 2 دور برگزار شد برخلاف آنچه در آیین نامه ذکر شده بود. سرداور این مسابقات نیز در آنجا حاضر نبود و تنها یک داور (آنهم نه داور لیگ بلکه یک داور که تنها کارت داوری درجه 3 دارند) در آنجا حضور داشت. البته بماند که مسئول کمیته مسابقات و سرداور مسابقات خود نیز سرپرستی 6 تیم را بر عهده داشتند............ صبح روز مسابقه با توجه به اینکه تیم الف (مدعی قهرمانی) دارای سه بازیکن از شهرهای دیگر بود...چون مکان مسابقات و زمان مسابقات علی رغم مخالفت سرپرست این تیم تغییر کرده بود و این تیم دارای سه بازیکن خارج از استان بود بنابراین سرپرست این تیم به دلیل مشغولیت ذهنی و نگرانی از اینکه بازیکنان آیا میرسند یا خیر، فراموش می کند ارنج را به داور تحویل دهد...از طرفی از تیم حریف تنها یک بازیکن حضور داشت و داور دستور شروع بازی را می دهد، پس از شروع بازی و نشستن اشتباه تیم الف بر سر میزها داور یکدفعه نتیجه 0-0 زده و بازی را قطع می کند. حالا بنده چند سوال از شما دارم :
1)آیا با توجه به اینکه از تیم حریف 3 بازیکن غایب بودند اصلا داور مجاز بود که با حضور یک بازیکن دستور انجام بازی را دهد؟
2)آیا این درست است که بازیکنان این تیم با کلی زحمت خود را از شهرهای مختلف به آنجا برسانند و با این همه بی قانونی کنار بیایند و هیچ نتیجه ای از این بازی عایدشان نگردد؟
3)البته داور مسابقات خود نیز گفته که بنشینید و نمادین بازی کنید بعد که یکی از بازیکنان تیم الف نشسته تا با یک بازیکن تیم مقابل بازی کند به یکباره داور می آید و می گوید مهره ها را بچینید و نتیجه 0 - 0 می زند. آیا این درست است؟

بخشی از ابهامهای موجود در گزارش ارسالی شما مربوط به نحوه برگزاری و آئین نامه های صادره  این گونه موارد از سوی کمیته مسابقات و برگزار کننده می باشد که از بحث داوری خارج است و در جای خود به آن رسیدگی می شود. اما در بخشهای مربوط به بحث داوری، حضور یک داور رده بالا که از قبل در آئین نامه پیش بینی شده و کمیته داوران نیز آن را تأیید کرده ضروری بوده و عدم حضور سرداور به گونه ای تخلف در امر داوری محسوب می شود.

در بحث مربوط به ارنج تیمی که ارسال شد متأسفانه مقررات مربوط به تأخیر ذکر نشده است اما با فرض بر اینکه شروع بازیها صفر ثانیه بوده به هر جهت داور دستور به شروع بازی صادر می نماید و پس از آن با بررسی میزها به تخلفات احتمالی موجود در سالن رسیدگی خواهد کرد. بنابراین صرف حضور یک یا چند نفر ملاکی برای عدم شروع بازی در زمان مناسب خود نیست و تنها پس از شروع، رأی مربوط به تخلف ارنج صادر خواهد شد.

2-تخلف مربوط به ارنج میزها هیچ ارتباطی به آئین نامه ندارد (پاسخ تخلف را با تخلف نمی دهند!!)

3- در تمام قوانین مربوط به انجام بازیها پیش بینی شده که پس از اعلام پایان بازی به هر دلیل صفحه و مهره چیده شده و بازیکن باید میز را ترک کند بنابراین هر حرکت دیگری خلاف این قانون است.

 

علی یزدانی

7- نحوه گرفتن و ثبت ریتینگ را توضیح دهید.

برای گرفتن ریتینگ لازم است که بازیکن در مسابقات ریتد (مسابقاتی که ریتینگ در آنها محاسبه و برای فیده ارسال می شود) شرکت کرده و با بازیکنان ریتینگ دار بازی کند. چنانچه با 9 نفر بازیکن ریتینگ دار بازی کرده و 1 امتیاز کسب کند وی دارای ریتینگ خواهد شد. اگر بازیکنی در مسابقه ای شرکت کرده و با تعدادی کمتر از 9 نفر ریتینگ دار بازی کند این بازیها در سایت فیده برای وی ذخیره خواهد شد تا در مسابقات بعدی 9 بازی خود را تکمیل کند. هر گاه 9بازی وی تکمیل شود سیستم محاسبه ریتینگ فیده به صورت خودکار ریتینگ وی را ثبت و در لیست جدید ارسال می کند.

همچنین برای محاسبه ریتینگ به صورت دستی می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

http://ratings.fide.com/calculators.phtml

 


 8- در بازی بلیتس اگر مهره ای به عرض آخر برسد و شخص آن مهره را با هیچ مهره دیگری تعویض نکند حکم این مهره چیست؟

تا زمانی که بازیکن ساعت خود را متوقف نکند تا ساعت حریف به کار بیافتد این زمان مربوط به نوبت حریف بوده و ادعایی بر حرکات غیرقانونی وارد نیست. بنابراین قبل از متوقف کردن زمان خود "باید" این پیاده تبدیل به سوار شود.
در صورت متوقف کردن ساعت خود و به کار افتادن ساعت حریف اگر این پیاده تبدیل به سوار نشود حرکت غیرقانونی و طبق قانون در بازی بلیتز برای بازیکن خاطی باخت محسوب می گردد.

 

س.ح.

9- آیا امکان دارد نمونه سوالات داوری فیده را در اختیارمان قرار دهبد.

این مورد در حیطه اختیارات فدراسیون می باشد و برای این موضوع باید به کمیته داوران فدراسیون شطرنج مراجعه نمایید.

 

حمید گودرزی

10- سوال اینجانب در خصوص مسابقات تیمی که در حال برگزاری میباشد در مورد تعداد بازیکنان تیمی که از 4نفر آنها 2نفر روی میز حضور پیدا کردند در آیین نامه مسابقات به تعداد بازیکنان حاضر اشاره ای نکرده ایم. و گفته ایم طبق قوانین فیده می باشد. حال نتیجه بازی به چه صورت اعلام شود با تشکر فراوان
طبق قوانین اگر 50 درصد بازیکنان یک تیم در محل مسابقه حاضر باشند آن تیم اجازه بازی کردن خواهد داشت. بدیهی است برای سایر بازیکنان که غیبت داشتند پوئن منفی در نظر گرفته می شود.

( 4.4 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
ميهمان
  • abolhasan3970
  • ( 17 اسفند 1391 )
  • 0
با سلام
متاسفانه همیشه این بی قانونی ها است که حکم میکند
User Avatar
عضو سايت
  • mohammad_sabahi
  • ( 20 اسفند 1391 )
  • 0
از علافه مندان به مباحث داوری خواهش می کنم  فقط سوالات مربوط به داوری رو بپرسن