مفاهیم پایه و اولیه استراتژی در شطرنج"استراتژی نیاز به تفکر دارد، تاکتیک نیاز به مشاهده." استراتژی می تواند شامل موارد زیر باشد : انتخاب شروع بازی... چگونه پیاده ها و سوارهایتان را گسترش خواهید داد که آماده انجام عملیات در مرحله وسط بازی باشند ؟ دانستن جناحی از صفحه که می خواهید در آن بازی کنید ...به عنوان مثال شاه شما در جناح شاه قلعه رفته است و شاه حریف در جناح وزیر قلعه رفته.... اکثریت ارتش شما باید در کدام طرف صفحه تمرکز یابند ؟ دانستن این موضوع که مهره های مهمتان کدام خواهد بود ..... اینها مهره هایی هستند که امید است شما را به پیروزی برسانند . دیگر مهره ها را میتوان برای دستیابی به پیروزی قربانی یا تعویض نمود. اینجا ما به بحث در مورد برخی از استراتژی های اساسی ،هرچند کوچک؛ که می تواند برای شما مفید باشد می پردازیم .البته همیشه استثنا برای قوانین وجود دارد، اما استثنا بسیار کمتر از موارد عادی رخ می دهد ، این استراتژی از نقطه نظر سفید شرح داده شده است، پس آنچه برای سفید خوب است برای سیاه بد است و بالعکس.
1. پیاده ها کم ارزش ترین و بیشترین مهره صفحه هستند . همین موضوع قدرتی به پیاده می دهد تا با حمله اش سایر مهره ها مجبور به فرار شوند.
3. پیاده ها زمانی که در یک زنجیره باشند قوی هستند ، سعی کنید از تقسیم آنها به گروه های منفرد جلوگیری کنید.(هر گروه مجزا از پیاده ها یک جزیره پیاده را تشکیل می دهد و هر چه تعداد این جزیره ها بیشتر باشد اسکلت پیاده ها بدتر است) 5.پیادهای دوپشته ضعیف هستند ، سعی کنید از ایجاد آنها جلوگیری کنید . 6. زنجیر پیاده ای شما ممکن است مانع حرکت مهره های خودتان باشند ،بخصوص فیلها اگر در پشت زنجیره پیاده ای گیر کرده باشند . از این نقطه ضعف دوری کنید . 7. پیاده ها نمی توانند عقب برگردند. گاهی اوقات حریف عمدا شما را به راندن پیاده خود برای ایجاد ضعف در ساختار پیاده ترغیب می کند . بنابراین قبل از راندن آنها به جلو به دقت فکرکنید. 8. پیاده ها ی قلعه برای محافظت در جلوی شاه قرار دارند. سعی کنید از خراب شدن قلعه جلوگیری کنید مگر اینکه طرح حمله به جناح شاه حریف را با آن پیاده ها داشته باشید . 10. در مبحث تقابل، پیاده رونده در ستون رخ ضعیفتر از پیاده رونده در ستونهای دیگر در آخربازی است چرا که مسدود کردن پیاده در ستون رخ برای شاه حریف ساده تر است .
4. چنگال اسب می تواند سلاحی بسیار قوی باشد . ایجاد چنین امکانی می تواند نقشه های حریف را برهم زند. فیل ها 5 . اگر شما تنها یک فیل در پایان بازی دارید ، نیمی از مربع های صفحه برای فیل شما غیر قابل دسترس هستند. اما با چند پیاده مرتبط، فیل می تواند کمک بسیار خوبی برای حمایت از پیشروی پیاده های شما باشد و پیشروی پیاده های حریفتان را به تاخیر اندازد. (اگر شما بتوانید آن را به موقع اعمال کنید ). 1. در آغاز بازی بدلیل قرار گرفتن در گوشه صفحه و بخاطر آنکه نیاز به ستون باز برای فعالیت دارد کم اثر ترین مهره بازی است.
2. گرچه قوی ترین سوار است، ولی به یک رخ یا سوارهای سبک برای ایفای نقش موثرتر نیاز دارد .
4.مواظب آخر بازیهای شاه و پیاده ها در مقابل شاه باشید . شاه را تا آنجا که می توانید در جلوی پیاده حرکت دهید ( پیاده را زود به جلو نرانید). 5. استراتژی های استاندارد مختلف بازی در آخر بازی پیاده ای ، سوارهای سبک، رخها و غیره را بیاموزید تشخیص موقعیت هایی را که ممکن است به برد و یا تساوی بیانجامد یاد بگیرید.
همکاری مهره ها : هر سوار ویژگیهای خاص مخصوص به خود را دارا می باشد که با همکاری و هماهنگی با دیگر سوارها این ویژگیها افزایش می یابند چون ضعف حرکتی و کنترلی یکدیگر را پوشش می دهند. بخاطر همین معمولا اسب و فیل از دو اسب بهتر عمل می کند. و یا فیل و اسب از رخ و یک پیاده با ارزش تر است .
اصول شروع بازی 1. هدف بازی شطرنج مات کردن شاه است اما این یک هدف کلی و آرمانی است پس در ابتدای بازی به فکر آن نباشید. 2. در شروع 3 هدف داشته باشید 1- گسترش سریع و مناسب سوارها 2- کنترل مرکز 3- امنیت شاه 5.وقتی بتوانید با یک حرکت به دو هدف برسید تمپ به دست می آورید برای این کار به دنبال حرکات صرفه جویانه باشید. به عنوان مثال ، با حرکت دادن پیاده به سوار حریف حمله کرده و در عین حال خطی را برای سوار خود باز کنید. به دنبال چنین موقعیت هایی باشید . 6. در همان ابتدای بازی جنگ بر سر تصرف و کنترل مرکز شروع می شود پس حداقل یک پیاده به سمت مرکز داشته باشید. چون بهترین مهره برای کنترل خانه ها و جلوگیری از پیشروی مهره های دشمن می باشد. 7. در گسترش سوار ها دقت کنید و آنها را کلیشه ای گسترش ندهید چون طرز گسترش و اولویتی که برای گسترش سوارهایتان قائل می شوید بستگی به طرز بازی دو طرف دارد و برای این منظور باید ایده های استراتژیکی و تاکتیکی شروع بازیها را بشناسید. مثلا در شاخه زیر از بازی اسکاتلندی گسترش کلیشه ای اسب اشتباه است که منجر به از دست رفتن سوار می شود و جالب آنکه حرکت درست گسترش وزیر است. 1e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.d4 exd4 4.Nxd4 Bc5 5.Be3 Nf6? [5...Qf6] 6.Nxc6
تهیه و تنظیم از : رینا فقیه - امیر افتخاری |
فروشگاه
29.12.96
0
2248

تبلیغات موضوعات آخرین های فروشگاه
آمار سایت
کاربر : (0) | |
مهمان : (5) | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
ربات ها : (0) | |
در کل : 5 نفر درسایت حضور دارند |
رتبه سایت صفحه شطرنج در الکسا
بازی و مساله روز
درجه بین المللی
دسته بندی : آموزش شطرنج
بازگشت بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.