Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » آموزش شطرنج » مقاله و ترجمه » مشکل همیشگی تاخیر در زمان برگزاری مسابقات

مشکل همیشگی تاخیر در زمان برگزاری مسابقات

تاخیر در برگزاری دور نخست مسابقات رده های سنی زیر 8 تا 12 سال کشور که از 6 تا 12 بهمن در بابلسر برگزار می گردد مرا بر آن داشت تا مطلبی در این خصوص بنویسم. اما دلیل این نقص چیست؟

چرا هنوز نمی توان چنین مسابقاتی را به موقع برگزار نمود . چرا با وجود پیشرفت تکنولوژی و امکانات (رایانه، اینترنت، نرم افزار قرعه کشی و ... ) هنوز برگزاری مسابقات با مشکلاتی همراه است.

در پی جواب به این پرسش که واقعا یکی از مشکلات و نقایص مطرح اکثر مسابقات رسمی کشور نیز می باشد مطالبی بیان می گردد که امیدواریم مسئولین به این مطالب توجه نموده و به انتقادها و پیشنهادها اندیشیده و راهکارهای مناسبی در این خصوص ارائه نمایند تا این تاخیر تقریبا همیشگی در برگزاری مسابقات برطرف شده و یا به حداقل زمان (چیزی که در ایران متاسفانه ارزش و اهمیت آن کم است ) ممکن برسد. 

برای پاسخ به این سوال همین مسابقات رده های سنی زیر 8 تا 12 سال کشور در بابلسر را در نظر میگیریم . بر اساس اطلاعات رسیده دور اول مسابقات رده های سنی در بابلسر که قرار بود عصر روز پنجشنبه ساعت 17 آغاز شود. بنا به دلایلی به روز بعد موکول شد!؟ ) البته قبلا نیز چنین اتفاقی در چند مسابقه افتاده بود) اما دلایل آن چه بود؟

بابلسر میزبان سه رده سنی 8 و 10 و 12 سال پسران و دختران است. زیر 8 سال پسران146 نفر، زیر 10 سال پسران 154 نفر، زیر 12 سال پسران 120 نفر و مجموعا 420 نفر پسران است.

زیر 8 سال دختران 56 نفر ، زیر 10 سال دختران 84 نفر ، زیر 12 سال دختران 56 نفر  و مجموعا 196 نفر دختران شرکت نموده اند و کلا 616 نفر می شوند.

با توجه به تعداد زیاد شرکت کنندگان که البته باید پیش بینی می شد آیا تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده شده بود؟ معلوم است که با توجه به سن بازیکنان تعداد همراهان نیز زیاد باشد. و این موضوع نیز باید در نظر گرفته می شد. حال با توجه به اینکه سایت هیات مازندران www.mazandaranchess.com از قبل این افراد را ثبت نام اینترنتی نموده چرا قرعه کشی دور اول در زمان مقرر زده نشد؟ 

بررسی فایل سوئیس مسابقات :

1- با مقایسه فایل سوئیس جدید نسبت به قبل از شروع مسابقه معلوم می شود که تعدادی نیز بعد از زمان مقرر ثبت نام شده اند. 

2- تصویر زیر قسمتی از فایل سوئیس مسابقات در چند روز قبل از شروع دور اول را نشان می دهد :

 

مشکل همیشگی تاخیر در زمان برگزاری مسابقات

 

مشکل همیشگی تاخیر در زمان برگزاری مسابقات

اسامی نفرات ثبت نامی با حروف بزرگ نوشته شده ولی در جدول جدید فقط حرف اول بزرگ است. چرا باید زمان را بخاطر حروف بزرگ و کوچک تلف کرد و چرا از ابتدا اسامی به صورت کامل و صحیح وارد نشده بود.

3- آی دی فیده تمام ریتینگ داران درج نشده که این نشان می دهد از لیست فیده مستقیما وارد نشده است که البته این موضوع در جداولی که ریتد باشد بسیار مهم است. اما در جداول غیر ریتد حداقل باعث می شود اسامی دقیق و درست وارد شوند و ریتینگ اشتباه نشود و یا جا نیفتد . مثلا در جدول زیر 10 سال اولیه، ریتینگ برنا درخشانی وارد نشده بود. و این نیازمند آن بود که مسئول قرعه کشی فردی مسلط به این امور باشد. چرا در جداولی به این مهمی و با این تعداد شرکت کننده از افراد ماهر و با تجربه استفاده نمی شود؟ 

گلایه های بعضی از خانواده ها ، سرپرستان و مربیان آنها از نحوه آغاز این مسابقات :

1- اختتامیه و تشویق رده های سنی استان میزبان – آیا با توجه به این ازدحام و کمبود وقت و حساسیت والدین به برگزاری مسابقات این کار درست بود.

2- تاخیر در درج لیست نفرات اولیه

3- تاریکی محیط بیرون سالن و رها شدن بچه ها بدون هماهنگی

4- 11 دور بازی پشت سر هم برای رده های زیر 8 و 10 سال پسران (این موضوع باعث افت کیفیت بازیها می شود)

5- تعداد کم داوران

6- تاخیر در ارسال قرعه کشی مسابقات در سایت

با توجه به مطالب ارائه شده بالا و بر اساس تجربیات خودم در مسابقات مختلف به عنوان : داور، بازیکن و سرپرست، نتیجه گیری من برای تاخیر شروع مسابقات،مخصوصا این مسابقات رده های سنی به صورت زیر است :

1- ضعف مدیریتی در برنامه ریزی و اجرای مسابقات

2- نداشتن کادر مجرب و کارآزموده در هیات برگزار کننده (البته رفع این مشکل نیازمند تخصیص بودجه به هیاتها و آموزش کادر هیات های شطرنج قبل از برگزاری مسابقات می باشد)

3- تعداد کم داوران با تجربه و مسلط به قوانین مسابقات و برنامه سوئیس منیجر (این موضوع باید از طرف فدراسیون جدی گرفته شود)

4- عدم نظارت کافی فدراسیون در نحوه ی اجرای مسابقات رسمی (ارسال داور و ناظر فدراسیون به چنین مسابقاتی دیر صورت می گیرد.)

 

اما راهکار من برای رفع نسبی این موضوع تشکیل یک تیم مجرب و ماهر در فدراسیون شطرنج است که افراد این تیم باید دانش و تجربه نسبی در مدیریت ، برنامه ریزی و برگزاری و داوری مسابقات مختلف را داشته باشند و اعزام آنها برای بررسی امکانات هیات میزبان و آموزش به کادر هیاتهای برگزار کننده، قبل از شروع مسابقات صورت گیرد. و کمبود امکانات هیات برگزار کننده چند روز قبل از آغاز مسابقات شناسایی و برطرف گردد

 

پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.

نظرات

User Avatar
عضو سايت
  • dayijoon
  • ( 09 بهمن 1390 )
  • 0
موافقم.آقای کامبوزیا قابل توجه شما که نایب رییس فیده هم هستید.
User Avatar
عضو سايت
  • hamidmohamadi
  • ( 14 بهمن 1390 )
  • 0
اقای افتخاری قبول دارم اشتباهاتی شده ولی خوب این طبیعی است.
-------------
hanid
User Avatar
عضو سايت
  • soheil
  • ( 15 بهمن 1390 )
  • 0
salam. bargozari eftezah bud. khoshal shodam vaghti didam in matlab dar un rabetas.