Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » گوناگون » سخنی با بانوان شطرنج باز

سخنی با بانوان شطرنج باز

0
2771

سخنی با بانوان شطرنج باز
به قلم علی قائم مقامی

با سلام به تمامي بانوان شطرنج باز که طي اين سال ها با وجود تمامي کاستي ها ساخته اند و با کمترين امکانات (سخت افزاري و نرم افزاري) و همچنين کمبود مسابقات،‌ شايستگي هاي خود را به رخ کشيده اند.

به جرات مي توانم بگويم با توجه به اشتياق و علاقمندي شما، ‌آينده اي بس درخشان در انتظار يکايک شماست و دور نيست که شطرنج بانوان حرف اول ورزش بانوان کشورمان در آسيا و جهان باشد. هرچند اکنون نيز افتخاراتي که اخيراً توسط بانوان شطرنج باز حاصل شده است (کسب عناوين متعدد بين المللي و مدال هاي رنگارنگ در آسيا و جهان)‌ در ويترين افتخارات شطرنج کشورمان خودنمايي مي کند.

بي ترديد يکي ار معضلات عمده بانوان شطرنج باز کمبود مسابقات آزاد مي باشد و با توجه به اين که شرکت بانوان بزرگسال و در پاره اي مواقع حتي نوجوانان در مسابقات شطرنج آزاد کشور با محدوديت هاي خاصي مواجه است، ‌بايد با مسابقات ريتد ويژه بانوان آن را جايگزين کرد. همانطور که مطلع هستيد رشد بازيکنان دختر ريتينگ دار در مقايسه با پسران بسيار کند بوده است و هر چه تعداد بازيکنان ريتينگ دار دختر در سطح کشور کم باشد، ‌ضرب آهنگ رشد کمي و کيفي اين عزيزان علي رغم تلاش و کوشش آنان به کندي صورت مي پذيرد. در جدول ريتينگ داران فعال دختر کشور تنها نام 85 نفر به چشم مي خورد که در بين آن ها نيز تنها 12 بازيکن داراي ريتينگ بالاي 2000 مي باشند و اين آمار با توجه به اين همه علاقمندي و سرمايه گذاري فدراسيون شطرنج و خانواده هاي شطرنج بازان نا اميد کننده است. رشد کمي و کيفي ريتيگ داران دختر تنها و تنها با شرکت در مسابقات ميسر است و بايد توجه داشت با توجه به محدوديت ها و فرهنگ خاص جامعه شرکت در مسابقات آزاد براي دختران شطرنج باز بطور کامل مهيا نيست.

بنده به کرار و به دفعات با مسئولين متعدد و از جمله نايب رئيس محترم فدراسيون شطرنج در خصوص اين موضوع صحبت نموده و يا مکاتبه داشته ام و اما مسئولين محترم ‌درست يا غلط به نکته مهمي اشاره داشته اند که متاسفانه استقبال از مسابقات بانوان به قدري ضعيف است که امکان برگزاري مسابقه ميسر نيست. همان طور که در اطلاعيه مسابقات جام غدير نيز آمده است : "استقبال از این مسابقات می تواند آن را به صورت مسابقات ماهانه در تقویم فدراسیون در آورد و بر عکس عدم استقبال می تواند این رکود مسابقات برای بانوان را توجیه کند" لذا از کليه بانوان کشور تقاضا مي کنم اولاً براي تضمين آينده خود و رشد و گسترش شطرنج به شکل جدي وارد اين مسابقه (جام غدير- 24 ابان فدراسيون شطرنج) ‌شوند و دوماً توجيه عدم برگزاري مسابقه به دليل استقبال ضعيف را از متوليان برگزاري مسابقات سلب نمايند. بدون شک استقبال گسترده از اين مسابقات مي تواند باعث رويکرد دوباره مسئولين و همچنينن اسپانسرهاي بانوان باشد کما اين که امسال در مسابقات جام فرزانگان و ليگ بانوان تهران به وضوح عدم استقبال اسپانسرها را شاهد هستيد.

و حال اين گوي و اين ميدان. با استقبال باشکوه از مسابقات علاوه بر اين که باعث رشد و رونق مسابقات آزاد شطرنج بانوان خواهيد شد، ‌موجب تغيير ديدگاه مسئولين و نيز بازنگري همگان نسبت به شطرنج بانوان خواهيد گرديد.

با همت عالي خود اين مسابقه را به با شکوه ترين اوپن بانوان تاريخ کشور تبديل سازيد.

وعده ديدار 24 آبان در سالن مسابقات فدراسيون شطرنج مسابقات جام غدير (ريتد)


دریافت آئین نامه مسابقات جام غدیر


منبع : سایت آچمز 

( 2.3 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.