Chessboard : سایت تخصصی صفحه شطرنج » اخبار داخلي » قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست

قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست

0
10554
بازی در ساعت 10:15 روز سه شنبه 19 بهمن با حضور محمد جعفر کامبوزیا رئیس فدراسیون شطرنج ایران،علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی،"کاستو آبوندو"، ناظر فیلیپینی فدراسیون جهانی شطرنج، مهرداد پهلوان زاده مسئول فنی و 608 بازیکن آغاز شد که حدود 25 ریتینگ دار در آن شرکت داشتند. علی سعیدلو رییس سازمان تربیت بدنی که پیش از آغاز این مسابقه در این دیدار حاضر شده بود به طور نمادین اولین مهره را حرکت داد تا این دیدار به طور رسمی آغاز شود. 
در رقابت 25 ساعته او، ورزشكاران سرشناسي همچون آرش مير اسماعيلي(جودو) ، حميد استيلي، حشمت الله مهاجراني و فرهاد كاظمي به صورت نمادين روبروي او قرار گرفتند تا او را براي رسيدن به اين ركورد حمايتش كنند.
نکات و آمار این رویداد: 
1- در حين اين رقابت بسيار سنگين زماني كه شطرنج بازي مات مي شد ميزها به همديگر نزديك تر مي شد تا قائم مقامي فاصله كمتري را براي رسيدن به حريف بعدي طي كند. جا دارد در اینجا از همه این عزیزان تشکر شود .
2- قائم مقامي پس از رقابت با حريفان نوجوانش فرصتي را براي امضا كردن شطرنج آنها مي گذاشت تا اين نوجوانان و نونهالان نيز خاطره خوب از رقابت با قائم مقامي و ركوردشكني اش داشته باشند.
3- قائم مقامی در مواقع استراحت و کسب انرژی از شربت عسل و زعفران استفاده می کرد
4- اکثر بازیکنان را آقایان تشکیل می دادند و تقریبا 80 بازیکن خانم در این رقابت شرکت داشتند. 
5- قائم مقامی در این رویداد تقریبا 55 کیلومتر پیاده روی کرد
6- در بعضی مواقع یک دور معادل 56 دقیقه و یا بیشتر به طول می انجامید
7- قائم مقامی در این رویداد تاریخی 97/4 درصد امتیازات را بدست آورد
8- اولین حرکت بازی ها توسط استاد قائم مقامی شامل : c4 در 287 ،d4 در 114 ،Nf3 در 110 و e4 در 103 بازی بود.
9- محمد علی محمد حسینی (1326) یکی از مسن ترین بازیکن ها بود و فرهاد منفرد جیرندی تنها بازیکن ناشنوا بود و بازی ایشان سریع ترین بازی بود که به اتمام رسید. یکی از کوچکترین افراد شرکت کننده بردیا پاکدامن متولد 84/2/1 از استان البرز بود.  
10- 608 میز برای مسابقه چیده شده بود ولی بعد از باخت چند نفر  جایگزین شدند تا در این مسابقه شرکت کرده باشند ،در واقع احسان قائم مقامی با 614 نفر بازی کرد.
11- بر اساس 604 بازیکن احسان قائم مقامی باید 484 امتیاز را بدست می آورد و بر اساس 614 بازیکن باید 492 امتیاز را بدست می آورد تا رکورد برای او ثبت شود. و در ساعت 5:55 دقیقه صبح این رکورد شکسته شد.
12- مسابقه در ساعت 11:20 (25 ساعت و 5 دقیقه) با 589 پیروزی ، 17 تساوی و 8 باخت به پایان رسید.  eulogy 2 
اسامی افرادی که به تساوی و برد دست یافتند در زیر آمده است: 

برنده ها: 1- علی بهنام (البرز)، 2- آرمان هدی صفت (گیلان)، 3- امیرمسعود مرادی (همدان)،
4- جواد ابراهیمیان (قم)، 5- حجت پوربیداریان (گیلان)، 6- ابوذر شیرازی (سمنان)، 7- فربد متقی (گیلان)،
8- پرویز درویش وند (البرز)
تساوی ها: 1- محمدصادق مرزوقی (گیلان)، 2- امیرحسین کریمی ، 3- پیمان کریمی ،
4- مجید مختاری (البرز)، 5- علی کاشانی ، 6- حشام گوهرباونگ ، 7- سعید مسعود موسوی ، 
8- کیانا شاهین فر ، 9- محمدحسین جعفری مقدم فر (قزوین)، 10- حمیده حمیدیان ،
11- رضا اسدی زاده ، 12- صاحب خمسه ، 13- -نیما فندرسکی 14- فرهاد حسین آبادی ،
15- رضا رحمانی (قزوین)، 16- امین تشرفی ، 17- سیدامیر میرحسینیان (البرز) 
 خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: شاید وقتی "گرشون" اسرائیلی با شکستن رکورد مرتضی محجوب رکورددار رقابت‎های سیمولتانه شد، فکر نمی‎کرد که خیلی زود رکوردش توسط یک ایرانی دیگر شکسته ‎شود.
به گزارش خبرنگار مهر، اکتبر سال میلادی گذشته بود که "آلیک گرشون"، استاد بزرگ اوکراینی الاصل اما اسرائیلی در رقابتی همزمان با 523 شطرنجباز رکورد پیشین مسابقات سیمولتانه (همزمان) را شکست و نام خود را به عنوان رکورددار این رقابت‎ها در کتاب گینس ثبت کرد.
البته پیش از "گرشون" رکورد رقابت‎های همزمان شطرنج در اختیار مرتضی محجوب بود. این استاد بزرگ شطرنج کشورمان مردادماه سال گذشته در رقابتی همزمان با 500 بازیکن رکورد "گئور گیف" بلغارستانی را شکست و با 397 پیروزی، 90 تساوی و 13 باخت رکورددار اینگونه مسبقات شطرنج شد. (استاد بزرگ بلغارستان سال 2008 میلادی در رقابتی همزمان با 360 نفر رکوددار مسابقات سیمولتانه شده بود).
اما بیشتر از چندماه از رکوردشکنی محجوب نگذشته بود که "آلیک گرشون" در رقابتی که تعداد شرکت کنندگان در آن تنها 23 نفر بیشتر از حریفان رکورددار ایرانی مسابقات سیمولتانه بود، رکورد جدیدی را در این رقابت‎ها به جا گذاشت. رقابت همزمان "گرشون" با 523 شطرنجباز در میدان "رابین" شهر تل آویو برگزار شد که طی آن استاد بزرگ اسرائیل با کسب پیروزی در 80 درصد دیدارهای خود صاحب رکورد شد.
بعد از این رقابت که آژانس خبری یهودیان حامی مالی آن بود، بسیاری از رسانه‏های اسرائیل با عنوان کردن اینکه "اسرائیل در شطرنج هم ایران را مات کرد" رکوردشکنی ورزشکار شطرنجباز خود را تشریح کردند. هرچند که خیلی زود و به فاصله تنها چند ماه عکس این موضوع اتفاق افتاد چرا که ...
احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان است طی نبرد با 604 شطرنجباز رکورد شطرنجباز اسرائیلی را شکست و آن را در اختیار خود و ایران قرار داد. رقابت سیمولتانه قائم مقامی و حریفانش از صبح روز سه شنبه در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و تا امروز چهارشنبه ادامه داشت. وی در این مسابقه بیش از 55 کیلومتر پیاده روی داشت.
ملی‏پوش شطرنج کشورمان در این رقابت که با حرکت دادن مهره شطرنج توسط رئیس سازمان تربیت بدنی آغاز شد با پیروزی در 589 رقابت و کسب بیش از 90 درصد امتیازات لازم رکورددار شد. البته قائم مقامی در 17 دیدار با نتیجه تساوی رضایت داد و 8 دیدار را هم واگذار کرد.
رکورد قائم مقامی در حالی در کتاب گینس ثبت می‎شود که وی صاحب ریتینگ 2604 است. این ریتینگ برای قائم مقامی خوش‌یمن است چرا که او دو سال پیش با همین درجه بین‎المللی در مصاف با "آناتولی کارپوف"، شطرنجباز 58 ساله روسیه و قهرمان پیشین جهان صاحب برتری شده بود. و این بار اولین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران با همین درجه بین‎المللی رکورد دیگری را از خود به جا گذاشت. 
مراسم اختتامیه مسابقه سیمولتانه قائم مقامی برگزار شد
احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان پس از موفقیت در رقابت سیمولتانه با 604 شطرنجباز با حضور در مراسم اختتامیه این مسابقه هدیه ویژه خود را دریافت کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه مسابقه سیمولتانه احسان قائم مقامی با 604 شطرنجباز امروز چهارشنبه با حضور مسئولان فدراسیون شطرنج، برگزارکنندگان و مسئولان شرکت‎های حامی در محل فدراسیون شطرنج برگزار شد.
در این مراسم که برخی از شطرنجبازان شرکت کننده در رقابت همزمان با قائم مقامی و همچنین هشت بازیکنی که در این رقابت موفق به شکست استاد بزرگ شطرنج ایران شده بودند نیز حضور داشتند، محمدجعفر کامبوزیا، رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد که رکورد به دست آمده توسط قائم مقامی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی حائز اهمیت بود.
وی گفت: این برای نخستین‎بار است که شطرنجبازی با 5/97 درصد امتیازات لازم موفق به ثبت رکورد رقابت‎های سیمولتانه شده است.
در این مراسم که "کاستو آبوندو"، ناظر فیلیپینی فدراسیون جهانی شطرنج نیز در آن حضور داشت مسئول فنی مسابقه سیمولتانه احسان قائم مقامی تاکید کرد که بیش از 1500 نفر برای حضور در این رقابت ثبت‎نام کرده بودند. ضمن اینکه این مسابقه با استقبال خوبی از سوی علاقمندان همراه بود.
احسان قائم مقامی که با کسب 589 پیروزی در رقابت همزمان با 604 شطرنجباز رکورددار رقابت‎های همزمان شطرنج شد با بیان اینکه این موفقیت نشان از رشد و ترقی ورزش و شطرنج در ایران است، گفت: باید از همه کسانیکه وقت و انرژی خود را صرف برگزاری منظم و بدون اشکال این رقابت کردند، تشکر کنم. در هیچ جای دنیای پیدا نمی‎شود کسانی که بدون چشم داشت برای برگزاری رویدادی همت کنند.
در مراسم اختتامیه مسابقات شطرنج همزمان احسان قائم مقامی از سوی یکی از حامیان مالی این رقابت (همراه اول) یک دستگاه خودروی مزدا به وی اهدا شد. ضمن اینکه هشت شطرنجبازی که موفق به شکست استاد بزرگ کشورمان شده بودند نیز پاداش نقدی دریافت کردند.
قائم مقامی درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تعداد شطرنج بازان در این رقابتها 604 نفر است ؟ تصریح کرد: ما عادت کردیم با عددهای رند کار کنیم. من این عدد را انتخاب کردم چون با آن خاطراتم زنده می‌شود. اگر صفر این عدد را برداریم به 64 می‌رسیم که تعداد خانه‌های شطرنج است ازطرفی درجه من در رنکینگ فیده 2604 است. من با این درجه مقابل کارپف به پیروزی رسیدم. این رنکینگ برایم خاطره‌انگیز است. دوست داشتم دوباره با آن تجدید خاطره کنم. 
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست

قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست

قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
داوران و کادر فنی
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
پدر احسان قائم مقامی
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست

قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
اولین برنده علی بهنام از استان البرز
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
  بازی با 3 میز- در کنارش کیومرث عشقی داوری خستگی ناپذیر از کرج
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
آخرین بازی و رویارویی دو نفره
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
اتمام مسابقه و خوشحالی با خانواده 
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
سرپرست استان البرز به همراه بردیا پاکدامن متولد 1/2/84
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
محمد علی محمد حسینی متولد 1326
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
شاهین احمدزاده(2029) بالاترین ریتینگ دار شرکت کننده
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
خواب بر روی میز مسابقه
قائم مقامی رکورد سیمولتانه جهان را شکست
و این هم جایزه همراه اول به احسان قائم مقامی: یک ماشین مزدا 3
 
( 4 از 5 )
پیام سیستم
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.